De ce regretă criza hotelierii de pe litoral

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Speriaţi de criza financiară, românii s-au orientat tot mai mult spre concediile interne spre bucuria operatorilor locali din turism. Vestea că recesiunea va lua sfârşit în 2011 nu le pică tocmai bine hotelierilor de pe litoralul românesc, pentru că românii ar putea alege din nou destinaţii externe.

În prima parte a crizei, investitorii de la Marea Neagră nu erau văzuţi deloc cu ochi buni. Tarifele mari din hotelurile româneşti - etichetate drept necompetitive cu cele ale vecinilor bulgari - erau considerate inamicul numărul unu ale acestor businessuri. Trebuie să precizăm că hotelurile de pe litoral concentrează aproape jumătate din capacitatea de cazare din România.

Teoria era că, pe măsură ce veniturile populaţiei vor scădea, ieşirile pe litoral vor fi unul dintre primele lucruri pe care românii le vor tăia de pe listă. Dar nu a fost deloc aşa. Turismul de la mare a scăzut, dar asta nu înseamnă căunora nu le-a mers bine sau, în cel mai rău caz, decent.

Există păreri că sfârşitul crizei va fi pentru unii şi sfârşitul confortului. Grosso modo, numărul turiştilor de pe litoral a scăzut în 2010 cu 15% faţă de anul anterior, până la 1,3 milioane de persoane, conform Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). Dar o bună parte dintre cei mai bogaţi români, care au afaceri la mare, par destul de mulţumiţi de modul în care au decurs lucrurile anul trecut.

De exemplu, George Copos (care, potrivit clasamentului „Forbes 500 Miliardari", are o avere de 200 de milioane de euro), proprietarul grupului de firme Ana, zâmbeşte mulţumit. Deşi vara trecută s-a concentrat mai mult pe investiţiile sale turistice de la munte, nu se poate spune că cele două hoteluri de la Eforie Nord - Europa şi Astoria - îi sunt indiferente. Mai ales că gradul de ocupare a crescut în vara anului trecut la 80% faţă de 70% în urmă cu doi ani.

Vacanţe scurte, dar dese

Nici Iaki, hotelul de cinci stele pe care antrenorul clubului Galatasaray Istanbul, Gheorghe Hagi, îl deţine la Mamaia, nu a mers deloc rău. Veniturile au crescut de la 2,6 milioane de euro în 2009 la 3,3 milioane de euro în 2010. Mihai Luchian, directorul de marketing al Hotelului Vega, deţinut de omul de afaceri Gabriel Comănescu (cotat de „Forbes" cu 450 de milioane de euro), este, la rândul său, mulţumit de creşterea cu 12% a încasărilor din vara trecută. Dacă lucrurile stau atât de bine, ce au greşit analiştii care se aşteptau la foarte puţin soare pe litoralul românesc în anii de criză?

Mircea Drăghici, manager în cadrul departamentului de hoteluri al companiei de consultanţă CB Richard Ellis România, are o explicaţie. Din spusele sale reiese faptul că turiştii români s-au zgârcit să mai facă vacanţe în străinătate, aşa cum se obişnuiseră în anii buni, preferând ieşiri scurte pe litoralul nostru.  Nu este exclus să fi cheltuit mai mult aşa, dar măcar nu au dat toţi banii o dată. Hotelierii au profitat imediat de noua tendinţă în rândul românilor mai strânşi la pungă: vacanţe cu o durată mai mică (turiştii au ales să petreacă, în medie, câte un weekend pe litoral), dar mai dese.

Programe benefice

Corina Martin, preşedintele ANAT, a sesizat la rândul său interesul românilor din ultimii doi ani pentru litoralul autohton, şi consideră că programele speciale „Înscrieri Timpurii" şi „Zile gratuite de Vacanţă" au avut şi ele o contribuţie în acest sens.

Ideea este că, pentru cei cărora le-a mers bine, viitorul sună la fel de bine ca trecutul recent. George Copos se aşteaptă ca ritmul ascendent al gradului de ocupare să se menţină. Şi Anca Nedea, directoarea hotelului lui Hagi, este la fel de optimistă. În plus, vorbeşte despre investiţii noi, precum renovarea şi modernizarea completă a SPA-ului, a sălilor de conferinţe şi a piscinei exterioare.

Sunt însă voci care susţin că optimismul hotelierilor români este puţin exagerat. „Odată ce criza va trece, iar puterea de cumpărare va creşte, românii ar putea pleca din nou din ţară", spune Mircea Drăghici de la CB Richard Ellis. „În aceste condiţii, bucuria hotelierilor de pe litoralul românesc  ar fi de scurtă durată, iar strategiile de business ar trebui adaptate la noile situaţii", adaugă el.

Străinii nu vor pe litoralul nostru

Plajele şi capacităţile noastre de cazare nu sunt pe placul turiştilor din străinătate. Investitorii care deţin hoteluri pe litoralul Mării Negre declară că aproximativ 90% dintre clienţii acestor unităţi sunt români.

Mai puteţi citi în numărul 51 al revistei „Forbes România":

Regele mărului.
Horace Dediu, un analist independent de origine română, este mai bun decât Goldman Sachs, o mare bancă de investiţii. O posibilă explicaţie: Dediu muncește pe gratis.

Mai puţină tristeţe de la Dr. Doom.
Nouriel Roubini nu este chiar optimist atunci când vorbeşte despre piaţa imobiliară, economia SUA şi piaţa bursieră. Dar este cu siguranţă mai încrezător decât era în urmă cu doi ani.

Topul celor mai activi avocaţi.
Cei mai prolifici avocaţi din piaţa locală de fuziuni și achiziţii au încheiat împreună 57 de tranzacţii. Altfel spus, cei 10 avocaţi din clasament au închis o tranzacţie la fiecare şase zile.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite