Cum poţi face bani din sondaje la raft

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce a intermediat fără prea mare succes distribuirea tichetelor de reduceri, CuponPro s-a orientat spre reclamele în magazine. Acum a descoperit o nişă mai bănoasă, dar aglomerată: cercetarea de piaţă. Cercetarea de piaţă va pune CuponPro faţă în faţă cu jucători puternici pe piaţa autohtonă: GfK, Nielsen, Synovate şi MEMRB, o piaţă de 42 de milioane de euro.

Locul pe care stă Alexandru Radu (33 de ani) în cafeneaua „Luigi" din centrul comercial Orhideea din Capitală îi oferă o privire de ansamblu asupra tuturor caselor de marcat ale hipermarketului Carrefour.

Nimic nu-i scapă! Niciun cărucior branduit cu iaurtul Cremoso şi nicio mişcare a promoterilor, care susţin plictisiţi beneficiile spray-urilor de mobilă Johnson Wax, nu trec neobservate de ochiul ager al managerului.

Alexandru Radu se ocupă de la începutul verii de operaţiunile singurei companii de cuponing CuponPro (care produce şi distribuie cupoane de reduceri, pentru produsele din marile magazine) din România.

De atunci, cumpărăturile sale personale n-au mai fost ca înainte! Nu se poate abţine să nu se oprească în faţa fiecărui raft şi să comenteze, de multe ori cu voce tare, tot ce nu se potriveşte cu ceea ce a văzut în hipermarketurile din Europa sau din Statele Unite. 

Tocmai de aceea, cele două direcţii ale businessului pe care le-a stabilit împreună cu Nora Marcovici, şefa grupului de comunicare BBDO România, din care face parte şi CuponPro, ţintesc familiarizarea clienţilor cu sistemul de cuponing şi revigorarea promoterilor de pe teren.

Totuşi, în mintea lui, un alt proiect se conturează încet-încet: să transforme agenţia de cuponing într-una de cercetare de piaţă. Tocmai a testat ideea aceasta.

CA O CARACATIŢĂ

Reţeaua de promoteri pe baza căreia CuponPro îşi desfăşoară activităţile de cuponing (în sine, cuponingul este un sistem destul de simplu de aplicat în magazine, pentru că producătorul şi retailerul nu mai negociază direct reducerile de preţuri, ci lasă „târguiala" aceasta pe seama intermediarului) îl ajută să-şi pună în practică ideea de a transforma încet-încet compania într-una de cercetare a pieţei.

Ideea i-a venit natural, întrucât toţi producătorii prezenţi în marile magazine se folosesc anual de câteva zeci de studii de piaţă, pentru care plătesc - în funcţie de dificultate - chiar şi jumătate de milion de euro. Este o piaţă din care se poate înfrupta şi el!

Dintr-o bază de date cu câteva mii de nume, Alexandru Radu foloseşte anual pentru cuponing şi BTL circa 1.000 de promoteri. Tot la ei va apela şi pentru cercetarea de piaţă. „Practic, noi deţinem infrastructura realizării unui studiu de piaţă, adică oamenii de teren.

Costurile cu aceştia înseamnă între 80 şi 90% dintr-un proiect", punctează Alexandru Radu. „În condiţiile în care eu am o bază de date solidă şi experienţă cu oamenii de teren, studiul va fi relativ uşor de făcut".

Timp de câteva săptămâni, în octombrie-noiembrie, şi-a pus în practică ideea. A adăugat pe cuponul de reducere câteva întrebări pentru un sondaj privind hrana uscată pentru pisici şi i-a instruit pe promoteri să-i convingă pe clienţi să răspundă la întrebări.

Cu o rată de răspuns apropiată de 100%, Alexandru Radu a fost satisfăcut de rezultate, deşi de analiza datelor strânse de oamenii lui din magazine nu s-a ocupat el, ci Nestle, clientul care testa un nou tip de hrană pentru feline. Cât despre partea de analiză a datelor, Alexandru va apela la grupul din care face parte, BBDO.

Înainte de a fi numit manager la CuponPro, s-a ocupat de aşa-numitele sinergii între companiile din grupul BBDO. Printre cele şapte companii se numără firma Exact, care se ocupă de analiza datelor de piaţă, adică exact partea care îi lipseşte acum lui CuponPro. Cercetarea de piaţă va pune CuponPro faţă în faţă cu jucători puternici pe piaţa autohtonă: GfK, Nielsen, Synovate şi MEMRB.

Cercetarea de marketing social-politic a ajuns anul trecut să valoreze 42 de milioane de euro, mai mult cu 20% decât în 2007, potrivit datelor ESOMAR, citate de Societatea Română de Marketing şi Cercetarea Opiniei. Una dintre cele mai mari companii de pe această piaţă, GfK, a avut anul trecut venituri de nouă milioane de euro, cu peste 100 de clienţi-companii.

Ţine clientul aproape

Zilnic, nouă dintre agenţii de vânzări ai Cupon Pro îşi petrec timpul în hipermarketurile din Capitală, iar alţi 17 se ocupă de relaţia cu retailerii în ţară

Mai puteţi citi în numărul 18 al revistei Forbes România

4 G începe revoluţia! În industria telefoniei mobile, marii jucători se luptă în minute, se duelează în cartele şi se întrec în numărul de mesaje oferite. Indiferent cine câştigă aceste bătălii mărunte, „războiul" are un singur câştigător: tehnologia 4G.

Milionari din joacă. Ţi-au bântuit nopţile şi ţi-au organizat timpul, mai ceva ca un job bine plătit. Henrik Klindworth, Eike Klindworth şi Michael Zillmer, fondatorii companiei germane InnoGames, i-au cucerit şi pe români cu „Triburile", un joc în a cărui producţie nu au investit nici măcar un euro.

Prizonieri în bănci. Vânătoarea de salarii din sistemul bancar de acum un an s-a transformat, în prezent, într-o cursă pentru supravieţuire.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite