Cele mai bogate posturi TV ale anului 2010

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Grupul Pro TV SA, aparţinând companiei americane CME, deţine 43,7% din volumul total de publicitate din România, în valoare totală de 230 de milioane de euro. Pe o piaţă TV care a suferit o scădere a veniturilor din publicitate cu 8% faţă de 2009, televiziunile Pro şi-au consolidat poziţia în faţa celor din trustul Intact.  

Volumul de 230 de milioane de euro cheltuit în 2010 pe TV întoarce piaţa autohtonă în anul 2006. Dar acum avem o piaţă puternic fărâmiţată (51 de posturi înscrise în sondajele de audienţă), dominată autoritar de grupul Pro TV S.A., ce reuneşte posturile Pro TV, Acasă TV, Pro Cinema, Sport.ro şi MTV Romania.

Citiţi şi:

Televiziunile, amenzi de peste un milion de lei

Pro TV S.A. a obţinut venituri din publicitate de 99,5 milioane de euro, în timp ce Intact (Antena 1, Antena 2, Antena 3, Euforia TV şi GSP TV) a atras 56 de milioane de euro. Din această perspectivă, piaţa este deze­chilibrată, existând un singur centru de putere (grupul Pro), care a măturat totul în cale, în timp ce concurenţa, Intact, a dat vizibile semne de slăbiciune după ce a renunţat la un vânzător cu experienţă, regia de publicitate CLIR Media, preferând să-şi internalizeze vânzările. (La începutul acestui an, CLIR a devenit regia de vânzări pentru canalul B1 TV.)

Punctul de audienţă contează!

De remarcat este şi faptul că la o cotă de audienţă (Share of Voice) de 32%, Pro TV SA are o cotă de piaţă (Share of Spending) de 43,7%. Cu alte cuvinte, a fost un foarte bun vânzător. Calculul veniturilor din publicitate ale televiziunilor, realizat de „Forbes România", are la bază numărul de puncte de audienţă (Gross Rating Point - GRP) livrat de fiecare post în parte (în mediul urban) la care s-a aplicat (înmulţit) un cost mediu estimat al staţiei respective (Cost per Point - CPP).

În 2010, grupul Realitatea n-a reuşit să se consolideze. Dimpotrivă, declinul a fost vizibil, în ciuda eforturilor staţiei Realitatea TV de a-şi menţine poziţia în primele patru televiziuni cu cea mai mare audienţă. Romantica TV s-a reîntors la operatorul Chello Zone, iar Telesport (intrat în insolvenţă) s-a dovedit o televiziune „în plus" pe un „teren de sport" cu jucători redutabili, Sport.ro şi Digi Sport.

An sărac pentru televiziunea publică

În clasamentul televiziunilor („topul individual"), Pro TV conduce detaşat, cu venituri calculate la 78,1 milioane de euro, păstrându-şi  poziţionarea de staţie premium. Tradiţionalul său adversar, Antena 1, se află pe locul secund, dar la mare distanţă, atrăgând venituri de 41,1 milioane de euro, cu un volum de GRP-uri (all urban) mai mic cu 34% decât liderul, dar şi cu un CPP mediu mai mic.

Pe a treia poziţie se află Acasă TV, cu un volum de publicitate calculat la 15,6 milioane de euro. Cu expertiza unui grup puternic europeran (ProSieben), Prima TV a reuşit să se plaseze pe locul patru în topul televiziunilor, cu 13,2 milioane de euro.

La mică distanţă s-a plasat Realitatea TV, cu 12,3 milioane de euro. Kanal D (12 milioane de euro) şi Antena 3 (9,7 milioane de euro) ocupă următoarele locuri. Canalul public TVR 1 se află pe locul opt, cu un volum de 7,4 milioane de euro, dar trebuie să ţinem cont şi de spaţiul de publicitate mai mic alocat televiziunii publice, prin lege, decât cel al televiziunilor private.

Şi în acest clasament individual se constată poziţia de lider autoritar al Pro TV, fapt confirmat şi de sondajele de audienţă.

Mai puteţi citi în numărul 48 al revistei „Forbes România":

Cine-i de vină? Românii care şi-au cumpărat pe credit case, maşini, plasme şi frigidere nu sunt nici pe departe singurii vinovaţi pentru datoria externă a ţării.

Divă în business. De la rochii de Oscar şi tricouri pentru bărbaţii fatali de la Hollywood, românca Aura Cercel a ajuns parteneră de afaceri cu celebra familie de investitori Rubinstein. Cum se fac banii din modă în Cetatea Filmului?

Când tranzacţiile cad. Ce se întâmplă atunci când toată inteligenţa şi determinarea unui om sunt investite obsesiv în a încheia niște tranzacţii care nu se întâmplă.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite