Bătălia pentru Müller

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bătălia pentru Müller
Bătălia pentru Müller

Licitaţia pentru publicarea ultimului roman al Hertei Müller este o luptă dură între Polirom şi Humanitas Fiction. Originea română a Hertei Müller poate transforma cărţile laureatei cu premiul Nobel pentru literatură într-o afacere profitabilă pentru editurile din ţara noastră.

Pe 7 octombrie, Herta Müller conducea la Londra, în topul casei de pariuri Ladbrokes, cu o cotă de 3/1 drept favorită în cursa premiului Nobel pentru literatură, care se decerna a doua zi. Tot pe 7 octombrie, la Bucureşti, editurile Humanitas Fiction şi Polirom, cele mai mari din ţară, făceau propriile pariuri pe acelaşi nume.

Miza? Traducerea şi publicarea ultimului roman al Hertei Müller, „Atemschaukel”, apărut în Germania, anul acesta, la Editura Hanser. „Denisa Comănescu (n.n. director general la Humanitas Fiction) şi Bogdan Stănescu (n.n. director editorial la Polirom), dacă nu au anticipat victoria scriitoarei, presupun că i-au ţinut pumnii strânşi”, declară Simona Kessler, proprietara agenţiei literare Simona Kessler, pentru Forbes România.

Se licitează pentru fiecare carte

Potrivit agentului, nicio editură românească nu a achiziţionat până acum drepturile pentru întreaga operă a lui Müller. De aceea licitaţia se face pe titlu. Drepturile de publicare a cărţilor sunt deţinute de scriitoare, iar ea este reprezentată internaţional, din anul 2000, de editura germană Hanser.

În România, Hanser lucrează de peste 15 ani, exclusiv prin agenţia literară Simona Kessler. Stabilită în Germania în 1987, Müller a scris până acum 20 de cărţi. În ţara sa natală, au apărut în anii ’80 două titluri cenzurate (în limba germană) la Editura Kriterion. Apoi, după 1989, vechea editură Univers a publicat alte două cărţi, în limba română. După 2000, Polirom a lansat alte trei titluri, iar Editura Vinea a scos, de asemenea, un titlu de poeme-colaj.

Tiraje suplimentare

La Polirom, tirajele au fost de 1.500 de exemplare la volumul de poezie „Este sau nu este Ion” (2005) şi de 2.000 la titlul „Animalul inimii” (2006) şi memorialistică „Regele se-nclină şi ucide” (2005). La asemenea tiraje, nu s-a pus problema obţinerii de profit.

Mai mult, până în ziua în care Müller a fost desemnată câştigătoarea Nobelului, tirajele nici nu se epuizaseră. „Imediat după anunţ, a început nebunia şi toţi, librari sau persoane fizice, au început s-o ceară”, spune Oana Boca, director de imagine la Polirom. Aşa încât, editura ieşeană a decis în câteva zile să suplimenteze tirajele pentru cele trei tiluri pentru care încă mai deţine drepturile, în tranşe succesive de câte 2.000 de exemplare.

Atuul Denisei Comănescu

La momentul începerii Târgului de Carte de la Frankfurt, pe 12 octombrie (data de închidere a ediţiei Forbes), nimeni din cei implicaţi în licitaţia pentru romanul „Atemschaukel” nu sufla o vorbă despre oferte. Fiecare combatant are atuurile sale.
Polirom conduce în cursa publicării premianţilor Nobel cu 21 autori faţă de Humanitas, care are 16.

„În mod obişnuit, sunt importante atât avansul, cât şi procentul din tiraj, înmulţit cu preţul de vânzare, dar în acest caz special contează şi preferinţa autoarei pentru redactorul care a publicat-o prima oară în limba română după 1990”, explică Simona Kessler. Editorul la care Kessler face referire este Denisa Comănescu, fost redactor-şef la Editura Univers, care apoi s-a mutat la Polirom, luând-o şi pe Herta Müller cu ea, şi care acum conduce Humanitas Fiction.

Câştigătorul licitaţiei de la agenţia literară Simona Kessler va fi anunţat cel mai probabil în zilele următoare. Dar licitaţia în sine este evenimentul major al acestei toamne de pe piaţa editorială românească. Polirom aruncă în luptă un palmares valoros şi „dorinţa de victorie”, în timp ce Humanitas Fiction mizează pe legătura specială dintre Herta Müller şi editorul său, Denisa Comănescu.

Portofoliu de premianţi

Polirom conduce în cursa publicării premianţilor Nobel cu 21 de autori faţă de Humanitas, care are 16.

Mai puteţi citi în ,,Forbes România“

image

Investitorii de la miezul nopţii Şi-au pierdut somnul din cauza câştigurilor de „peste noapte“. Investitorii care stau cu ochii pe pieţele americane şi asiatice ştiu de ce!

Omul reality-show Peter Marschall câştigă bani din spectacol. Firma sa Paprika Entertainment a produs doar în acest an nu mai puţin de şapte reality-show-uri în România. Un record pe piaţa producătorilor TV independenţi.

Cazinoul la pachet Anca Berlo şi Diana Ciorbă îşi încearcă norocul cu un cazinou în care nu se joacă pe bani reali şi al cărui loc se schimbă la cererea clientului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite