„Avatar“, o revoluţie 3D

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Citiţi în revista „Forbes România” ce face din „Avatar“ o producţie la fel de importantă pentru istoria cinematografiei ca primul film color. Noua producţie a regizorului James Cameron uimeşte prin efecte speciale, tehnologie de avangardă şi record la încasări.

„Avatarul" creează dependenţă. E dependenţa de o lume de vis pe care o simţi aievea graţie tehnologiei 3D adusă la perfecţiune. „«Avatar» sparge tiparele vizionării, este primul succes notabil al 3D-ului", ne spune A.O. Scott, critic de film la „The New York Times". Şi totul e meritul lui James Cameron. Regizorul care a făcut cele mai scumpe filme şi prin fiecare producţie a sa a revoluţionat industria cinematografică.

O IDEE VECHE

Pandora e ideea lui şi e veche de 15 ani. Numai că nu ar fi putut deveni realitatea captivantă pe care o vedem astăzi în „Avatar" dacă regizorul nu ar fi forţat tehnologia să se ridice la dimensiunea viziunii sale.

A meritat să aştepte, pentru că acum „Avatar" este singurul film a cărui versiune 3D a fost văzută de milioane de spectatori. Dovadă stă şi faptul că 70% din încasările făcute în primele trei săptămâni de la lansare - adică 200 de milioane de dolari - au venit din sălile de cinema 3D şi varianta lor la scară mult mai mare, 3D IMAX.

Niciunul dintre cele 250 de filme cu variante 3D create până acum nu a reuşit performanţa aceasta. Nici cele mai recente, „Ice Age 3", „Călătorie spre centrul pământului" sau „O poveste de Crăciun".

PROFIT FABULOS

„Avatar" avea reţeta perfectă pentru a fi un business de succes. Iar fondurile de investiţii Dune Capital şi Ingenious Film Capital au simţit asta şi au contribuit cu 60% din suma totală necesară producţiei, care s-a ridicat la 300 de milioane de dolari. Studioul de film Twentieth Century Fox a investit restul. Încasările au depăşit deja chiar şi cele mai optimiste estimări.

Într-un raport realizat la o lună după lansarea „Avatar", banca de investiţii Barclays miza pe venituri totale de 1,7 miliarde de dolari, din care 500 de milioane de dolari în cinematografele din Statele Unite. După şase săptămâni, încasările „Avatar" depăşeau deja 1,6 miliarde de dolari. Analiştii băncii londoneze pariaau, în acelaşi raport, pe profituri înainte de impozitare de un miliard de dolari.

Probabil că şi această sumă va fi depăşită, la fel cum poate fi depăşită şi marja de profit calculată iniţial la 71,1%. Cu o producţie ca „Avatar", grupul News Corporation din care face parte Twentieth Century Fox ar putea înregistra anul acesta o apreciere de 26,8% a acţiunilor sale la bursă, conform aceluiaşi raport Barclays.

GREU DE EGALAT

„Avatar" a adus primul succes notabil şi pentru operatorii de cinematografe 3D şi 3D IMAX. Cu 179 de cinematografe în SUA, IMAX a încasat în primul week-end de „Avatar" opt milioane de dolari, iar cele doar 71 de săli din Europa şi Asia au adus patru milioane de dolari. „În sfârşit există un film care să pună în valoare tehnologia IMAX şi care să mă motiveze să investesc mai mult în expansiune!", răsuflă uşurat Richard Gelfond, preşedintele IMAX Corporation.

Chiar şi cu o singură sală de cinema în România, IMAX a reuşit să obţină aproape 11% din încasările de 9,2 milioane de lei făcute de „Avatar" după o lună de la lansare. „Rezultatele în România sunt excepţionale", ne spune Gelfond, cel care a inaugurat sala IMAX din Bucureşti cu o lună înainte de proiecţia „Avatar".

DETRONAT DOAR DE INFLAŢIE

James Cameron (al doilea din stânga), fotografiat împreună cu echipa din „Avatar“ (de la stânga la dreapta) Sam Worthington, Zoe Saldana, producătorul Jon Landau şi Sigourney Weaver, la decernarea Globurilor de Aur, ediţia 2010. Cameron a primit premiul pentru cel mai bun regizor

image

Dacă ţinem cont de un „ingrendient" elementar al economiei din toate timpurile, inflaţia, producţia lui Cameron nu mai este o vedetă a încasărilor.

Într-un top realizat tot de Box Office Mojo, care centralizează numai încasările din Statele Unite ale Americii, dar le ajustează la rata inflaţiei înregistrată din anul lansării şi până în prezent, „Avatar" cade până pe locul 34. Pe primul loc este producţia „Pe aripile vântului".

ÎNCASĂRILE DIN ROMÂNIA

„Avatar" a fost văzut în România, după prima lună în care a rulat în cinematografe, de aproape 435.000 de spectatori. Încasările realizate erau de 9,2 milioane de lei. „Avatar" a depăşit deja încasările „Titanic" şi „Ice Age 3".

Mai puteţi citi în numărul 23 al revistei „Forbes România"

Cum poti să îţi faci ratele mai suportabile pe timp de criză Este foarte tentant, într-o perioadă dificilă pentru bugetul familiei, să schimbi o rată de credit devenită insuportabilă cu una mai mică. Care este însă preţul acestei opţiuni?

Performerii bursei de valori Merită să fie în atenţia oricărui investitor la Bursa din Bucureşti, pentru că sunt companiile care s-au mişcat cel mai bine în ultimii trei ani.

Moartea computerului Nu, nu s-a întâmplat încă. Dar viitorul se anunţă sumbru pentru clienţii corporatişti.

Unde au ajuns seniorii publicităţii? Cine a pus bazele industriei româneşti de publicitate, cine s-a împiedicat, cine a făcut averi, cine a abandonat, cine continuă? Bilanţul Forbes rememorează poveştile unor publicitari care au influenţat industria.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite