Afacere profitabilă din lagărele morţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Afacere profitabilă  din lagărele morţii
Afacere profitabilă din lagărele morţii

Citiţi în numărul 11 al revistei Forbes România despre omul de afaceri polonez Konrad Zwolak, care conduce milioane de turişti prin infernul de la Auschwitz. Agenţia de turism pe care o conduce Zwolak, SeeKrakow, face vânzări de jumătate de milion de euro din amintirile Holocaustului.

Fostele lagăre naziste Auschwitz-Birkenau sunt, de departe, cele mai vizitate obiective turistice din zona Cracoviei. Konrad Zwolak, directorul general al SeeKrakow, una dintre cele trei companii poloneze care domină piaţa turistică din zonă, simte acest lucru în propriul buzunar.

Deşi există peste zece destinaţii propuse turiştilor, turul fostelor lagăre generează mai mult de  50% din veniturile companiei. „Din 2005 şi până acum, profitul a crescut cu 20% în fiecare an“, afirmă Zwolak, a cărui cifră de afaceri - păstrată confidenţială - a fost estimată de Forbes România la jumătate de milion de euro anual, doar pentru turul Auschwitz-Birkenau.

Anul trecut, aproape 50% din clienţii companiei au provenit din Marea Britanie. Se poartă turismul de weekend şi, cum zlotul polonez rămâne destul de slab faţă de lira sterlină, iar distanţa cu avionul e mică, regiunea Malopolska, din care face parte Cracovia, a devenit destinaţia preferată a britanicilor.

See Krakow a beneficiat din plin de apetitul turistic al celor peste o sută de mii de turişti din Regatul Unit care au vizitat, doar în 2008, Auschwitz-Birkenau. Tot aceştia i-au fost clienţi şi pentru ,,Turul comunismului“, un alt traseu popular, oferit celor care vor să experimenteze istoria de dincolo de blocurile gri din comunism. Pentru că cererea turistică în zonă este în creştere, Zwolak a încercat să formeze un joint venture cu ceilalţi doi jucători de pe piaţa turistică din zonă, însă viziunile de business nu au coincis.

UN MILION DE TURIȘTI ÎN LAGĂR

În „lagărele morţii“ şi-au găsit sfârşitul circa 1,3 milioane de evrei, polonezi şi ţigani. Anual,  peste un milion de turişti vizitează locul tragediei. Studenţi la istorie, turişti curioşi sau chiar copii ai supravieţuitorilor, vizitatorii Auschwitz-Birkenau sfârşesc adeseori turul cu ochii în lacrimi.

Traseul trece inclusiv printr-o încăpere unde, dincolo de un perete de sticlă, se află un munte de păr recoltat de la prizonierii care erau raşi în cap la intrarea în lagăr. La traversarea coridorului lung, tapetat cu fotografiile prizonierilor, o femeie nu mai rezistă şi aleargă, cu ochii în lacrimi, spre ieşire. Înainte de a o urma, soţul ei se scuză, cu tristeţe, faţă de restul grupului: „Părinţii ei au fost amândoi la Auschwitz“. În businessul lui Zwolak, asemenea scene cutremurătoare au loc aproape în fiecare zi. Pentru a cinsti aşa cum se cuvine istoria tragică a lagărelor, Konrad Zwolak organizează, anual, evenimente de rememorare a victimelor Holocaustului.

Şi pe viitor, tânărul manager se arată încrezător în menţinerea interesului public vizavi de acest tip de turism cu caracter sumbru: „Pe măsură ce devin conştienţi de ceea ce s-a întâmplat aici, oamenii vor să exploreze subiectul, să-l înţeleagă cu adevărat. Turul lagărelor nu mai este un produs de nişă, a devenit o destinaţie obligatorie pentru cei care vin în Cracovia“.

Carte de vizită

Konrad Zwolak, 27 de ani, este director general al SeeKrakow, una dintre cele trei companii care conduc piaţa poloneză de turism din Cracovia. Cele trei afaceri sunt atât de bine înrădăcinate în industria turistică poloneză încât, după afirmaţiile lui Zwolak, nici măcar practicarea preţurilor de dumping nu ar putea afecta raporturile de putere în acest ,,trio“. Datorită volumului de business, fiecare companie poate scădea preţurile în mod drastic, fără a pune în pericol existenţa afacerii.

image
image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite