Unul din zece şoferi îşi personalizează maşina

0
Publicat:
Ultima actualizare:

motor modificat, trapă sau roţi mai mari, în topul preferinţelor românilor

Blăniţa de pe scaune, zecile de brăduleţi parfumaţi agăţaţi de oglindă şi ledurile colorate din interior, care fac maşina să arate ca un pom de Crăciun, nu mai satisfac dorinţa de a ieşi în evidenţă a şoferilor români. Astăzi, potrivit importatorilor auto, 1 din 10 proprietari de autoturisme apelează la firmele de tuning pentru a-şi modifica aspectul sau motorizarea maşinii. Mulţi nu ştiu însă că modificările aduse anulează garanţia maşinii, aduc uzuri premature şi pot fi extrem de periculoase.
Dacă vă "tunaţi" maşina la service-ul autorizat al importatorului de la care aţi cumpărat autoturismul nu pierdeţi garanţia, iar riscurile apariţiei unor defecţiuni sunt mici. De cele mai multe ori însă, ceea ce vrea clientul să schimbe, importatorul nu poate sau nu are voie şi atunci există acele firme de tuning care oferă o gamă mai largă de servicii şi la un preţ mai bun. Teoretic, orice modificare adusă la o maşină aflată în garanţie este interzisă de importatori. Practic, există o serie de modificări peste care se poate trece cu vederea.
Firme specializate creează aşa-numitele kituri exterioare, proiectate în cele mai mici detalii şi testate în tunele aerodinamice. Aceste kituri au rolul de a ghida curenţii de aer crescând aderenţa maşinii la viteze mari. Tuning nu înseamnă neaparat doar praguri, eleroane sau spoilere. Există şi un tuning interior care schimbă habitaclul maşinii, oferindu-i o tentă mai sport sau mai extravagantă. Modificarea sistemului audio, de exemplu, face parte tot din această categorie.
Tuning-ul la motor, aşa-numitul cip-tuning, care creşte puterea motorului prin diferite mijloace, nu este acceptat de producătorii şi importatorii auto. Rolul cip-ului este ca, în urma unor calcule (cantitatea de aer admisă, cantitatea gazelor la evacuare, cantitatea de benzină admisă, calitatea benzinei, condiţii de drum, condiţii meteo, modul de şofat sau greutatea maşinii), să aducă funcţionarea motorului la parametri normali şi să elimine influenţa unor factori externi (condiţiile de drum, de vreme).

"Folia de pe geam, tot tuning se cheamă"
"Modificările aduse la sistemul de evacuare, la motor sau la instalaţia electrică duc automat la pierderea garanţiei de către client", ne-a declarat Alexandru Tudorică, reprezentant vânzări la Ford. "În mod normal, până şi o folie pusă pe geam poate duce la pierderea garanţiei, pentru că se pot strica macaralele. Dacă îţi pui un bec albastru la far, îţi schimbi spoilerele sau jantele nu pierzi garanţia, dar dacă ai umblat la motor sau la sistemul electric, da. Preţurile sunt foarte diferite de la o firmă la alta, dar pot da câteva exemple. Cip-tuning-ul poate costa între 200 şi 400 de euro, jantele de aluminiu (de dimensiuni mai mari decât cele standard), care pot fi folosite şi la Dacii Nova, Solenza sau Logan, pot costa între 160 şi 275 de euro.

Tuning-ul în străinătate
Specialiştii consideră că europenii dau o mai mare importanţă laturii funcţionale a tuning-ului decât americanii şi japonezii. Spre deosebire de americani şi japonezi, care preferă un tuning mai agresiv, europenii mizează pe tuning-ul moderat, discret.
Ă Hamman este cunoscut îndeosebi pentru kiturile dedicate modelelor BMW, activitatea sa incluzând proiecte îndrăzneţe care au abordat modele Porsche, Ferrari şi Lamborghini. Preţul unei maşini tunate în Germania, Italia sau Franţa poate creşte cu până la 10.000 de euro, în funcţie de modificările aduse. În străinătate, tuning-ul este o adevărată afacere, care poate aduce un profit comparabil cu cel al unei companii importatoare de maşini. Foarte mulţi cumpărători preferă să îşi achiziţioneze o maşină cu minimul de dotări, ca apoi să investească mii de euro în tuning pentru a şi-o personaliza.
Ă Brabus este lider pe piaţa de tuning din lume pentru marca Mercedes. Firma este cunoscută pentru serviciile de tuning aplicate tuturor maşinilor de teren Mercedes G Class şi pentru tuning-ul interior de lux pe care îl execută. La BMW, Hamman este firma de tuning care modifică maşinile.

Modificări care duc la pierderea garanţiei:
Ă Sistemul de evacuare
Ă Cip-tuning-ul
Ă Schimbarea ceasurilor de pe bord sau a bordului în întregime
Ă Filtrul de aer
Ă Schimbarea roţilor (de obicei se pun roţi mult mai late decât prevăd producătorii auto)

Modificări admise:
Ă Bară faţă, spoilere, eleroane
Ă Jante şi roţi mai late (în limita recomandărilor producătorului auto)
Ă Stopuri sau becuri faruri
Ă Trapă
Ă Volan
Ă Pedalier

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite