De trei ori mai multe malluri în Bucureşti în trei ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Shopping Centre.Cu toate proiectele de pe piaţa de retail a Capitalei apărute în ultima perioadă, bucureştenii nu se pot lăuda că au la dispoziţie prea multe magazine.450.000 metri pătraţi,

Shopping Centre.
Cu toate proiectele de pe piaţa de retail a Capitalei apărute în ultima perioadă, bucureştenii nu se pot lăuda că au la dispoziţie prea multe magazine.
450.000 metri pătraţi, până în 2009
"Doar 0,07 metri pătraţi de spaţii comerciale moderne îi revin unui bucureştean. O cifră foarte mică, comparativ cu alte ţări din Uniunea Europeană", este de părere Oana Iliescu, senior consultant în cadrul departamentului Retail al DTZ Echinox. Nu este de mirare că centrele comerciale sunt aglomerate, iar cererea se menţine foarte ridicată pe această piaţă. Specialistul estimează că, până în 2009, suprafaţa destinată spaţiilor comerciale moderne va ajunge la nu mai puţin de 450.000 mp, dacă toţi developerii vor respecta graficele de lucru.
"Marea majoritate a proiectelor vor fi realizate după un concept modern, astfel că vom asista la creşterea calităţii pe această piaţă. Este vorba despre generaţia a treia de centre comerciale, comparabile cu cele din oraşe importante din Polonia, Ungaria şi Republica Cehă", adaugă Oana Iliescu. Până la finalizarea proiectelor anunţate, Capitala duce lipsă în acest moment de prezenţa unei zone comerciale pietonale, ca şi de o arteră comercială de lux, la fel ca în marile oraşe europene. În aceste condiţii, spaţii comerciale de calitate pentru închiriere nu se găsesc decât în centrele de shopping. Rămâne ridicată şi cererea pentru spaţiile comerciale stradale, situate pe arterele centrale ale oraşului, precum Magheru, Bălcescu, Calea Victoriei, Dorobanţilor şi Moşilor. Chiriile lunare pentru locaţiile bine poziţionate depăşesc 100 euro/mp în aceste zone.
Nordul Capitalei încă duce lipsă de centre comerciale
Segmentul de retail din Capitală este dominat de Carrefour (patru centre) şi Cora (două centre). Ca strategie de organizare, în fiecare locaţie s-a dezvoltat câte un hipermarket, alături de o galerie comercială. Kaufland are deja un magazin în Capitală şi alte 11 în ţară. Auchan va deschide săptămâna viitoare primul hipermarket în cartierul Titan, şi în curând se anunţă şi Real. Distribuţia centrelor comerciale nu s-a făcut în mod egal în cele şase sectoare, astfel că nordul oraşului duce lipsă, deocamdată, de o destinaţie modernă de shopping, se arată în studiul citat. Asta, în ciuda faptului că firmele care îşi desfăşoară activitatea în sectorul 1 realizează în jur de 40% din totalul cifrei de afaceri de la nivelul Capitalei. Nordul va recupera însă la acest capitol, având în vedere că dezvoltarea pieţei în următorii ani se va face în tot oraşul, cu accent în această parte a Bucureştiului. Până acum, retailerii s-au orientat către zonele de centru, vest, centru-est şi sud pentru dezvoltarea centrelor comerciale. În schimb, retailul de depozit este concentrat cu predilecţie în vecinătatea principalelor căi de ieşire din oraş, pe partea de nord şi vest, şi mai puţin în est şi sud. Principalii jucători de pe piaţa bucureşteană sunt Praktiker - cu două centre, Bricostore (patru locaţii) şi Mobexpert, tot cu patru centre.

Scad chiriile în malluri
Creşterea stocului de spaţii comerciale va duce în mod firesc la scăderea chiriilor din centrele Capitalei, în următorul an, cu aproximativ 5 euro/mp/lună. În prezent, tarifele lunare medii de închiriere sunt de aproximativ 30 euro/mp. Mai mult, chiriile ar putea să scadă în continuare. "Oferta de spaţii va creşte considerabil în următorii trei ani, iar piaţa se va maturiza", adaugă specialistul DTZ Echinox. În primele şase luni ale acestui an, chiriile au urcat cu aproximativ 20%, ca urmare a decalajului existent între cerere şi ofertă, potrivit companiei CB Richard Ellis.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite