De acordarea statutului de economie functionala depinde incheierea negocierilor cu UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

2004 va arata cine are vointa si capabilitatea de a servi interesului national

Anul 2004 este un an hotarator pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Obtinerea statutului de economie de piata functionala si incheierea negocierilor la cele 8 capitole de negociere, ramase deschise, sunt elemente definitorii pentru a intra in marea familie europeana. Despre constrangerile lui 2004 pentru atingerea acestor obiective am discutat cu Vasile Puscas, negociatorul-sef al Romaniei in relatia cu Uniunea Europeana. - Sunteti negociatorul-sef cu Uniunea Europeana. Cum a fost anul 2003 din punct de vedere al negocierilor si cum vedeti anul 2004? - Anul 2003 a fost un an bun, am lucrat mult mai aplicat si as zice mult mai apropiat de standardele comunitare. Din punct de vedere al negocierilor, cu siguranta as fi vrut mai mult, cu toate acestea am negociat exact capitolele pe care ni le-am propus: capitolul de piata, am finalizat trei dintre cele "patru libertati" - libera circulatie a persoanelor, a capitalului si a marfurilor - si cateva dintre capitolele dificile, respectiv impozitarea si transporturile. Cred ca in 2004 avem sanse reale sa finalizam negocierile si sunt convins ca vom lucra cel putin la fel de aplicat ca in 2003. S-a tot vorbit si se vorbeste de interesul national si anul 2004 va reprezenta, cu siguranta, o raportare sincera a actorilor sociali si politici la servirea interesului national romanesc care inseamna sa intram in calendarul obiectivelor stabilite cu Uniunea Europeana. In acest context dificil, cum va fi cel al anului 2004, se va vedea foarte limpede cine are vointa si capabilitati de a servi interesul national si nu pe cel al grupurilor de interese. - Spuneti ca avem sanse reale sa incheiem negocierile in 2004. Care sunt insa elementele care ar putea impiedica incheierea negocierilor? - Este esential sa obtinem statutul de economie de piata functionala. In acest sens, in cel mai scurt timp, trebuie sa se creeze noua structura a Consiliului Concurentei pe baze profesionale si credibile. Aceasta institutie, cu atributii sporite in ce priveste ajutoarele de stat, trebuie ca intr-un timp foarte scurt sa aplice masurile si legea privind ajutoarele de stat, masurile antitrust, care sa permita incheierea negocierilor la capitolul "Concurenta", esential pentru primirea statutului de economie de piata functionala. Daca nu ne miscam rapid, si precum ceasul de precis in acest domeniu, primejduim noi insine negocierile. Trebuie continuata reforma si trebuie luate masurile adecvate in 2004, chiar daca, din pacate, vor displacea unor grupuri de interese. Un alt element extrem de dificil este compatibilizarea ajutoarelor de stat din siderurgie. Compatibilizarea trebuie facuta pana in 2007, dar trebuie sa se inceapa rapid pentru ca sunt foarte multe ajutoare in acest domeniu. Asadar, un element care ne-ar impiedica sa inchidem negocierile ar fi neacordarea statutului de economie de piata functionala. Iar acest lucru s-ar putea intampla daca nu rezolvam toate problemele legate de concurenta, de ajutoarele de stat, respectiv nu realizam reforma cadrului institutional din acest domeniu si nu armonizam intregul cadru legislativ cel mai tarziu in cursul primului trimestru al anului 2004. - La celelalte capitole sunt probleme care va dau emotii ca nu veti reusi sa incheiati negocierile? - Foarte dificil va fi capitolul 22 - Mediul, la care trebuie sa ducem la bun sfarsit ce am inceput. Noi am intocmit planuri de actiune pe directivele in domeniu, dar aplicarea lor depinde de doua elemente majore: capacitatea institutionala si administrativa si sursele de finantare. Va trebui sa trecem la o aplicare efectiva a acestor directive, dar fara o implicare activa a comunitatii de afaceri, a societatii civile si fara parteneriate publice private va fi foarte greu. Pentru a implementa directivele europene la acest capitol, costurile estimative se ridica la aproximativ 32 de miliarde de euro, bani care vor trebui sa fie obtinuti din credite externe si din fonduri europene. Agricultura este un alt capitol extrem de dificil, se negociaza cotele de piata, structura pietei. Din punctul de vedere al politicii agricole comunitare, important este ca noi sa fim pregatiti cu structurile de baza care sa fie operationale din cea de-a doua parte a anului 2006. Asta inseamna oameni pregatiti, dotare, acreditare. Un alt capitol dificil este capitolul Energie. Avand in vedere ca din 2003 s-a ajuns la o politica energetica europeana si ca a existat o preocupare pentru spatiul sud-est european este foarte greu de negociat. Acest lucru se datoreaza si situatiei sistemului energetic de la noi, dar si ponderii pe care piata romaneasca o poate avea in piata europeana. Oricum, oricat de grele ar fi aceste capitole, sunt convins ca le vom finaliza in 2004. - Multi spun ca este mai bine ca vom adera la Uniunea Europeana mai tarziu, adica in 2007, decat in 2004. Ce parere aveti? - Este bine ca fiecare sa mearga in ritmul pe care il poate duce si in acelasi timp sa nu se grabeasca. Sunt tari care au incheiat negocierile la anumite capitole inaintea noastra, doar din dorinta de a iesi un numar mai mare la final. Cand au vazut insa ca noi am obtinut termene mult mai bune, se gandesc sa redeschida capitolele respective. Deci, graba nu este buna. De asemenea, multi spun ca Romania negocieza in genunchi... Nu este adevarat, daca Romania termina negocierile in genunchi, atunci si oficialii europeni cu care se negociaza sunt in genunchi. Negocierea unui capitol sau altul nu este o targuiala sau un prilej de a "trage pe sfoara" pe cineva. Incheierea negocierilor se termina in momentul in care cele doua parti sunt convinse ca cele obtinute sunt convenabile din punctul fiecaruia de vedere. Nu inchei negocierea si spui "i-am tras-o".

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite