Din 2007, romanii isi pot alege furnizorul de energie care le va oferi mai multe avantaje

0
Publicat:
Ultima actualizare:

- declara ministrul Dan Ioan Popescu

Cu cateva zile in urma, Dan Ioan Popescu, ministrul Economiei si Comertului, declara in exclusivitate pentru Adevarul: "Prin privatizarea Petrom si a societatilor de distributie a energiei electrice, Romania a intrat pe piata concurentei reale. Se pot trasa cateva linii strategice clare ale restructurarii sectorului industrial, aflate sub imperiul a doua principii - unul al disciplinei financiare si altul al rigorii respectarii legii. Fara acestea, nu este posibila intemeierea unei piete energetice competitive dupa modelul european. Mi-am luat un angajament fata de Uniunea Europeana si nu va exista vreun punct din Foaia de parcurs care sa nu fie bifat la sfarsitul mandatului meu. Privatizarea, toata lumea stie, are avantaje si dezavantaje. De multe ori, avem tendinta de a privi partea goala a paharului si sa spunem ca privatizarea inseamna scumpirea tarifelor la utilitati, inseamna sporirea insecuritatii locului de munca s.a.m.d. E adevarat si nu vreau sa amagesc pe nimeni. Trebuie insa sa ne gandim la faptul ca schimbarile din sectorul energetic sunt necesare si vitale pentru Romania si, daca nu le facem acum, ne va fi cu atat mai greu mai tarziu. E un proces firesc pe care fiecare tara est-europeana l-a traversat. Dar va asigur ca in 2007 piata energiei romanesti va fi complet liberalizata. Iar in acel moment fiecare dintre noi va avea posibilitatea de a-si alege furnizorul care ii aduce cele mai multe avantaje si ii ofera cele mai multe facilitati din punctul lui de vedere. Fara concurenta, nu exista competitivitate. Si fara competitivitate nu putem vorbi despre performanta".
Costurile energiei - acoperite prin preturi si tarife
Liberalizarea pietei energiei va duce la consolidarea unei piete concurentiale si eficiente. Procesul de restructurare si reforma a sectorului energiei electrice a fost intensificat in anii 2001-2004. Pana in prezent, s-a realizat separarea legala a procedurii, transportului si distributiei, separarea financiara a activitatilor de distributie si furnizare, s-a introdus accesul reglementat la retea si a fost creata o structura competitiva in producere si furnizare. Exista un operator de transport si sistem, care gestioneaza retelele de transport si asigura conducerea si planificarea operationala a sistemului electroenergetic national. De asemenea, a fost infiintat operatorul pietei de energie electrica, cu personalitate juridica distincta, avand ca principal rol administrarea pietei. Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei - ANRE este operationala incepand cu luna martie 1999. In sectorul de producere exista un producator hidro, un producator de energie nucleara, cinci producatori termo importanti si peste 20 producatori independenti, in cogenerare, aflati in proprietatea administratiei locale. Acestora li se adauga producatorii independenti si autoproducatorii existenti, astfel incat, in luna iulie a anului 2004, in sectorul energiei electrice se regasesc 46 de producatori, titulari de licenta. Romania dispune de sapte producatori cu o capacitate instalata de cel putin 5% din totalul de capacitate instalata in sistemul electroenergetic national, capacitate evaluata la 17.945 MW. In sectorul de furnizare actioneaza opt distribuitori-furnizori, care au obligatia de a furniza energie consumatorilor captivi si 44 de furnizori independenti. Separarea contabila intre activitatile de distributie si cele de furnizare constituie conditie de licenta. Contractualizarea relatiilor intre activitatile de baza din sector a constituit un pas firesc in urma procesului de restructurare. Avand in vedere conditiile economice specifice, s-a optat pentru o tranzitie graduala spre concurenta, structurarea pietei angro de energie electrica facandu-se in doua componente: piata contractelor cu preturi si cantitati reglementate si piata concurentiala a contractelor bilaterale negociate si a vanzarilor si cumpararilor spot. Procesul de liberalizare a pietei s-a realizat treptat, actualul grad de deschidere a pietei de energie electrica fiind de 40%. Acest grad de deschidere a pietei ne situeaza la egalitate sau chiar inaintea unor tari ca Portugalia - 45%, Slovacia - 41%, Franta - 37%, Cehia - 31%, Ungaria - 30%. Au fost acreditati de catre ANRE 69 de consumatori care au posibilitatea de a-si atrage furnizorul. Un numar de 24 de consumatori care cumuleaza 15% din consumul final de energie electrica a tarii si-au schimbat deja furnizorul. Consumatorii eligibili provin din domeniile siderurgie, materiale de constructii, respectiv fabricarea cimentului, chimie si petrochimie, metalurgie, transporturi, constructii de masini si industrie usoara. Procentul de schimbare a furnizorului de catre consumatorii industriali, apropiat de cel inregistrat in tari cu gradul de deschidere de 100%, poate constitui un indicator al reformei si restructurarii sectorului, lucruri care au permis dezvoltarea unei piete de energie electrica functionala. Consumatorii eligibili negociaza preturile la energia electrica cu furnizorii acestora. Prin HG nr. 890/2003, privind aprobarea Foii de parcurs in sectorul energetic, elaborata de Ministerul Economiei si Comertului, este precizat calendarul deschiderii pietei de energie electrica aflat in concordanta cu prevederile Directivei 2003/54/CE, si anume:
* la 31.12.2004 - 55%;
* la 30.06.2006 - 80%;
* la 1.01.2007 - 100% pentru consumatorii industriali;
* la 1.07.2004 - 100% pentru consumatorii casnici.
Eficientizarea functionarii pietei se va realiza prin introducerea graduala, pana in anul 2007, a unei piete bazate pe contracte bilaterale si autoprogramarea producatorilor insotita de o piata a tranzactiilor pentru ziua urmatoare voluntara, precum si o piata de echilibrare. Va fi incurajata participarea furnizorilor si a consumatorilor la ofertarea cererii pe piata cu o zi inaintea formarii pretului de piata. Prin deschiderea totala a pietei, toti consumatorii vor avea posibilitatea de a-si alege furnizorul de energie electrica, pretul platit de acestia fiind stabilit prin mecanismele concurentiale ale pietei. Totodata, consumatorii vor fi stimulati sa-si imbunatateasca comportamentul energetic si eficienta utilizarii energiei. Preturile si tarifele la energia electrica pentru consumatorii captivi sunt reglementate. Astfel, din iulie 2004, pretul mediu al energiei electrice furnizate consumatorilor finali captivi este de 73,3 USD/MWh, respectiv 70 USD/MWh pentru consumatorii industriali si 76,5 USD/MWh pentru consumatorii casnici. Subventiile incrucisate la energia electrica dintre consumatorii casnici si consumatorii industriali, precum si cele dintre energia electrica si cea termica, au fost eliminate inca din anul 1999. In prezent, costurile justificate ale operatorilor economici impreuna cu o marja de profit sunt acoperite de preturile si tarifele practicate. Reforma tarifara va trebui continuata, fiind necesare ajustari pentru acoperirea costurilor marginale pe termen lung ale sectorului, venind astfel in sprijinul realizarii programului de investitii propus la nivelul sectorului si asigurarii securitatii in alimentarea cu energie a consumatorilor. In perspectiva, se are in vedere proiectarea preturilor si tarifelor astfel incat acestea sa acopere in continuare costurile justificate ale activitatilor reglementate din sector, dar, totodata, sa stimuleze cresterea eficienta a activitatilor. Acest deziderat este realizabil prin trecerea de la reglementarea ratei de rentabilitate, respectiv a reglementarii cost-plus, la reglementarea prin metode stimulative, de plafonare a tarifelor, respectiv veniturilor, pentru activitatile de distributie si transport. In cazul metodelor stimulative de reglementare, tarifele sunt stabilite pentru o perioada de 3 ani pentru prima etapa, in etapa urmatoare perioada fiind de cinci ani. Stabilitatea tarifelor pentru perioade mai lungi de timp va conferi predictibilitate veniturilor obtinute, crescand increderea potentialilor investitori.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite