Un roman din trei are un telefon mobil
0* Peste sase milioane de romani sunt abonati la unul dintre operatorii de telefonie mobila * In ciuda liberalizarii pietei, telefonia fixa bate pasul pe loc, numarul abonatilor sarind cu putin de patru milioane * Piata telecomunicatiilor din Romania a ajuns in acest an la peste 3,6 miliarde euro
Piata telefoniei mobile a cunoscut, in ultimii cinci ani, o crestere spectaculoasa in Romania in detrimentul celei fixe, care, in ciuda liberalizarii pietei, a batut pasul pe loc. Statisticile arata ca, in acest moment, numarul romanilor care au un telefon mobil a sarit de sase milioane de persoane, cu mult peste numarul celor care utilizeaza telefonia fixa. Si aria de acoperire a crescut substantial in ultimii ani, astfel ca, la aceasta data, pe mai bine de 90% din suprafata tarii se poate vorbi la mobil, spre deosebire de doar 70% unde exista telefonie fixa. In ceea ce priveste impartirea pietei, lupta se da, in continuare, intre cei doi mari operatori, Connex si Orange, care, impreuna, au peste 5,9 milioane de abonati, putin peste 3 milioane de abonati la Connex si 2,9 milioane abonati la Orange. Piata de profil mai este completata de mai noul intrat Zapp, care a ajuns, in acest moment, la aproximativ 150 de mii de abonati si de Cosmorom, cu aproape 100 de mii de abonati, dar si cu perspective mari de a fi trecuta pe tusa. Daca, in 1996, numarul celor care aveau un telefon mobil se cifra la doar 50.000, acesta a crescut de cinci ori in 1997, anii de varf fiind 1999 si 2000, cand s-a inregistrat o dublare si chiar triplare a utilizatorilor de telefonie mobila. Un studiu efectuat de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI) arata ca la capitolul telefonie fixa numarul abonatilor este cu aproape doua milioane mai mic, cifrandu-se la 4,2 milioane. Faptul ca romanii se indreapta tot mai mult spre telefonia mobila este demonstrat si de rata de crestere a numarului de abonati, care a sarit de 100% pentru mobil si a crescut cu numai 14%, in decurs de trei ani pe segmentul telefoniei fixe. De altfel, liberalizarea pietei telefoniei in Romania nu a adus, cel putin pana in acest moment, nici un concurent serios pe segmentul de telefonie fixa, desi peste 1.600 de firme s-au inscris in aceasta cursa de la inceputul anului. Statisticile MCTI arata ca afacerile in telecomunicatii sunt tot mai profitabile de la an la an, crescand de la 2,863 miliarde euro, in 2001, la 3,639 miliarde euro anul acesta. Si in ceea ce priveste numarul de utilizatori de internet, cresterile au fost spectaculoase, in prezent aproximativ 2,2 milioane de romani fiind "clienti" fideli ai internetului, spre deosebire de doar cateva sute care navigau in urma cu doi ani. Ultima moda in materie de telefonie fixa, ISDN (care permite efectuarea mai multor convorbiri in acelasi timp, cumulate si cu alte servicii), a prins destul de bine, poate si datorita posibilitatii utilizarii videotelefoanelor, numarul abonatilor ISDN fiind, la aceasta data, de peste 12.000. Un alt serviciu care a inregistrat un succes remarcabil pe piata romaneasca este cablul TV, in prezent peste sase milioane de gospodarii beneficiind de acest serviciu, ceea ce inseamna ca mai putin de un milion de gospodarii din Romania nu au, in acest moment, cablu. In ceea ce priveste evolutia numarului de abonati la cablu, in 1990, acesta se cifra undeva la 10.000, pentru ca, in 1993, sa ajunga la 800.000, in 1994 - la 1,3 milioane, perioada 1995-1999 fiind cea mai buna pentru societatile de profil, numarul abonatilor aproape dublandu-se.