Cum să începi propria afacere cu ajutorul fondurilor nerambursabile de la stat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tinerii interesaţi de deschiderea propriei afaceri nu se pot baza pe finanţarea europeană în demersul lor, decât dacă proiectul se dezvoltă în mediul rural. Există, în schimb,  programe naţionale care oferă o mână de ajutor antreprenorilor aflaţi la început de drum.  Suma ce poate fi obţinută de la bugetul de stat este substanţial mai mică decât banii care ar putea fi accesaţi prin intermediul  fondurilor

Un studiu despre antreprenoriat, realizat anul trecut în rândul tinerilor din principalele centre universitare din ţară, a arătat că peste 70% dintre ei s-au gândit să îşi demareze propria afacere, însă  doar 17% dintre intenţii s-au şi concretizat. În România, 1 din 100 de tineri decid să înceapă o afacere pe cont propriu, faţă de 1 din 4 tineri în Cehia, Polonia sau Ungaria, iar cele mai frecvente cauze invocate sunt lipsa banilor şi birocraţia.

Dacă nu deţineţi încă o afacere, dar vă gândiţi la înfiinţarea uneia, programul care vă poate veni în ajutor este cel" pentru "stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri”, program lansat în 2011 şi finanţat din bugetul de stat. Pot accesa aceste fonduri nerambursabile cei cu vârsta de până în 35 de ani, dar suma ce poate fi obţinută este de cel mult 10.000 de euro, iar aceasta acoperă doar 50% din valoarea proiectului de investiţii, cealaltă jumătate urmând să reprezinte contribuţia beneficiarului. Dacă antreprenorul nu deţine suma necesară, poate apela la credit de la instituţia bancară parteneră. 

Acest program a fost lansat pentru susţinerea mediului de afaceri, o prioritate a Guvernului în 2011, aşa cum a declarat şi premierul Emil Boc: „Guvernul va sprijini înfiinţarea şi dezvoltarea a cel puţin 1.100 de firme înfiinţate de către tineri, cu alocaţii bugetare corespunzătoare pe parcursul întregului an”.

Bugetul alocat pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor pentru anul bugetar 2011 este de 21.000.000 lei, gestionaţi de Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (AIPPIMM).

Tinerii care îşi doresc să acceseze aceste fonduri, trebuie să îşi înregistreze societatea la Registrul Comerţului şi să angajeze, cu contract de muncă pe durată nedeterminată, cel puţin doi angajaţi. O altă condiţie impusă este reinvestirea  anuală a cel puţin 50% din profitul înregistrat în anul fiscal precedent.

Înscrierea în program este continuă şi se face on-line, pe site-ul www.aippimm.ro sau direct AICI.

Dacă aveţi deja o afacere, de mai puţin de doi ani, programul care vă poate ajuta la dezvoltarea acesteia este cel dedicat „dezvoltării abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului la finanţare – START”.

Aşa cum ne-a explicat preşedintele Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM-uri, Ioan Cristian Haiduc, diferenţa dintre cele două programe este dată de categoria beneficiarilor eligibili. “Programul START este destinat sprijinirii afacerilor incipiente, adică se adresează firmelor care au până la 2 ani de la înfiinţare, în timp ce programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor se adresează tinerilor care nu au mai avut o afacere şi care prin accesarea programului înfiinţează pentru prima dată o firmă”.

În plus, statul finanţează 70% din valoarea cheltuielilor eligibile, dar nu mai mult de 100.000 lei/beneficiar, urmând ca restul de 30% (dar nu mai mult de 50.000 de lei) să fie contribuţia antreprenorului sau obţinuţi prin credit de la banca selectată de AIPPIMM din rândul celor care vor depune oferte de parteneriat. În ultimii doi ani, instituţia de credit selectată a fost CEC Bank, iar motivul pentru care Agenţia impune o anumită bancă este existenţa unor condiţii mai avantajoase pentru antreprenor, după cum ne-a explicat Cristian Haiduc.

image

Bugetul alocat Programului START pentru anul 2011 este de 10.000.000 lei, estimându-se acordarea de ajutor unui număr de minim 92 de beneficiari. În anul 2010, pentru care au fost alocaţi alocaţi 6.702.000 lei, deşi s-au înscris 658 solicitanţi, doar 240 au depus planuri de afaceri, iar dintre aceştia, 71 au îndeplinit toate criteriile. 40 de solicitanţi se află deja în posesia banilor, iar alţi 31 sunt în etapa de efectuare cheltuieli, conform datelor furnizate de AIPPIMM.

Programul START se derulează în două etape. Înscrierile pentru prima etapă, ce presupune workshop-uri de pregătire antreprenorială, se desfăşoară în perioada 18-22 aprilie, iar la sfârşitul  lunii mai (data exacta va fi anunţată pe site-ul www.aippimm.ro) se vor face înscrierile pentru etapa a II-a: depunerea planurilor de afaceri. Selectarea candidaţilor pentru etapa I se va face în urma interviului realizat de către traineri. Aplicanţii care nu se prezintă la interviu vor fi respinşi de pe lista beneficiarilor.

Odată aprobată acordarea fondurilor, beneficiarii sunt obligaţi să asigure bunurile achiziţionate prin Program în favoarea Oficiului Teritorial pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie sau în favoarea băncii, pe o perioadă de 3 ani.

S-au lansat în afaceri cu bani de la stat

Andreea Diaconescu se află printre cei 71 de benficiari ai programului START. Ea a aplicat pentru obţinerea finanţării la începutul anului 2010, iar în decembrie a obţinut 100.000 de lei, nerambursabili.  Pe lângă această sumă a contribuit şi ea cu 50.000 de lei şi astfel a reuşit să pună pe picioare propria afacere în Bucureşti: Red Carpet Studio, o companie care se ocupa cu producerea si postprocesarea de vizualuri (un studio de fotografie, o echipă de fotografi de eveniment şi alta de advertising şi un laborator de prelucrare). 

image

Pentru Andreea, paşii parcurşi până la obţinerea finanţării nu au fost unii uşori, dar respectarea ghidului pus la dispoziţie de AIPPIMM i-a fost de mare ajutor. Prin ce a trecut tânara antreprenoare pentru a-şi vedea visul împlinit ne spune chiar ea:

La începutul anului trecut am intrat pe site-ul Ministerului Economiei, comerţului şi mediului de afaceri şi am citit ghidul solicitantului, aflând astfel ce paşi sunt necesari pentru a mă înscrie. Programul pentru care am aplicat avea cerinţe specifice: firma să fie nou înfiinţată, să ai vârsta cuprinsă între 20 şi 35 de ani şi să ştii foarte bine ce tip de business vrei să dezvolţi.
Următoarea etapă a fost aceea de a participa timp de 10 zile la un program de antreprenoriat numit EMPETREC. Echipa Empetrec era formată din specialişti şi economişti din mai multe domenii, astfel încât să ofere fiecărui participant o imagine de ansamblu asupra sa.

După terminarea acestui curs, participanţii obţineau o diplomă cu care aveau dreptul să se înscrie mai departe şi cu ajutorul căreia obţineai un punctaj mai mare, participai la o a doua  înscriere online şi depuneai business planul, iar în final, în funcţie de punctajul obţinut, mergeai mai departe sau nu.

Pasul următor era să semnezi acordul de finanţare, să plăteşti avansul echipamentelor şi să aştepţi restul de bani de la stat”, ne-a explicat Andreea Diaconescu.

Banii astfel obţinuţi au fost investiţi în echipamente fotografice profesionale, adică aparate foto, lentile, bliţuri, stative, calculatoare profesionale pentru prelucrare, imprimantă profesională, dar şi în programe de prelucrare şi windows. Timp de trei ani de zile, de două ori pe an trebuie prezentate datele legate de cifra de afaceri, profit, iar o dată pe an echipa de la monitorizare verifică starea echipamentelor şi buna funcţionare a companiei, ne-a mai precizat Andreea Diaconescu.

O altă afacere iniţiată cu sprijinul fondurilor de la bugetul de stat este pizzeria Ramonei Herciu, din Bacău. Pentru ea, nu realizarea dosarului pentru obţinerea finanţării a fost dificilă, ci perioada de după deschiderea pizzeriei. "Dacă m-ai fi întrebat acum 6-7 luni dacă a fost greu, ţi-aş fi răspuns că da. Eram stresată, citeam mereu procedura cu teama de a nu uita ceva, sunam mereu la Agenţie pentru detalii şi îndrumări. Acum, că toate acestea au trecut, simt că abia după ce am deschis pizzeria a început greul.

image

Proiectul a prins viaţă cu ajutorul fondurilor nerambursabile din partea statului: 70% (89.756 lei) din valoarea investiţiei i-a obţinut prin programul START, iar restul de 30% a fost contribuţia proprie, prin intermediul unui împrumut în valoare de 38.500 lei, “bani care trebuie returnaţi la CEC în cinci ani”.

De la înscrierea online şi până la plata furnizorilor au trecut circa 6 luni. "Apoi am urmat pas cu pas procedura programului: am înfiinţat societatea, am semnat contractul de creditare cu CEC-ul, am achizitionat utilajele, iar în decembrie, chiar pe 30, banii au fost viraţi  la furnizori şi am avut şi eu un sfârşit de an liniştit. Mă bucur că în timp scurt am atins targetul de vânzări din planul de afaceri. Mii de băcăuani sunt acum clienţi "Allegro".  În acest moment toate resursele mele sunt concentrate pe dezvoltare", ne-a mărturisit Ramona.

În niciunul dintre aceste cazuri nu s-a apelat la ajutorul firmelor de consultanţă, informaţiile disponibile în ghidul aferent Programului fiind suficiente. Perioada destul de lungă de alocare a banilor, însă, este principala nemulţumire a celor care au obţinut sprijin financiar din partea statului.  "Partea de birocraţie nu a necesitat date extraordinare, însă durata de alocare a banilor a fost destul de lungă: în luna mai am început demersul, iar banii i-am primit prin decembrie, după 2-3 luni de la realizarea investiţiei", ne-a spus unul dintre beneficiarii fondurilor cu finanţare de la bugetul de stat.

În căutarea unor antreprenori care au avut succes în demersul lor, am găsit şi un tânăr care se afla pe lista aplicanţilor pentru fonduri prin  Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri. Principala sa nemulţumire era legată de lipsa informaţiilor: "Am depus actele în urmă cu o lună jumătate-două, dar nu ştiu încă dacă voi primi finanţarea. Nu ştim cât durează. Solicitarea se face online, nu există un birou la care să mergi şi să întrebi. Stai şi aştepţi", ne-a spus, nemulţumit, tânărul.

Tocmai în acest scop, însă, al informării, au fost create Oficiile Teritoriale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie (OTIMMC). În prezent, acestea sunt disponibile în Braşov, Cluj Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi, Ploieşti, Târgu Mureş şi Timişoara. Cristian Haiduc le recomandă tinerilor care doresc să obţină finanţare nerambursabilă de la bugetul de stat să contacteze OTIMMC pentru consiliere, să urmărească site-ul www.aippimm.ro pentru a fi la curent cu informaţiile publicate şi să citească atent procedurile programelor implementate de AIPPIMM, putând fi solicitată asistenţa OTIMMC pentru orice nelămuriri.

Cele mai întâlnite motive pentru care sunt respinse cererile de finanţare

Potrivit directorului AIPPIMM, principalele motive pentru care cererile tinerilor antreprenori au fost respinse sunt:

* Lipsa documentelor solicitate la depunerea dosarului;

*Accesarea programului pe un cod CAEN neeligbil în cadrul programului;

* Înscrierea cu o schemă de finanţare (Alocaţie Financiară Nerambursabilă +credit sau AFN+contribuţie proprie) şi schimbarea acesteia în cererea de finanţare sau în planul de afaceri;

* Insuficiente informaţii în planul de afaceri privind piaţa de desfacere vizată, furnizorii şi concurenţa;

*Neconcordanţe în bilanţul estimat completat în cadrul planului de afaceri;

*Neatingerea prin planul de afaceri  a indicatorilor financiari ceruţi.

Consultaţi:

Procedura de implementare a Programului pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului la finanţare - START

Ghidul solicitantului pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite