Cum susţin economia reală banii din piraterie ! Studiu de caz: Somalia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pirateria joacă un rol important în dezvoltarea economiei oficiale! Cel puţin în cazul Somaliei. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de institutul britanic Chatham House, specializat în analiza problemelor internaţionale. Cu banii obţinuţi din răscumpărările de ostatici, se susţin moneda locală şi se plătesc salarii, iar inflaţia scade.

Banii plătiţi pentru răscumpărarea celor răpiţi aduc Somaliei o sumă echivalentă exportării a 1.650 de vite; Iar “industria” capturării de ostatici (în medie 1.000 de persoane pe an), crează locuri de muncă pentru bucătari, producători şi comercianţi. Potrivit aceluiaşi raport, citat de Financial Times, anul trecut banii intraţi în Somalia din piraterie au însumat 135 milioane de dolari.

Cu acest capital s-au fondat mai multe companii de transport şi au scăzut preţurile transporturilor pentru materii prime, cum ar fi orezul. Acestea ar fi potrivit raportului, două din efectele pozitive asupra economiei reale, în contextul creşterii inflaţiei şi a unei crize alimentare care a provocat foamete în regiunile Somaliei unde pirateria nu se poate practica. Altfel spus, chiar dacă o bună parte din bani sunt cheltuiţi pe droguri şi maşini scumpe, efecte benefice sunt resimţite şi de populaţia somaleză, nu doar de “elita” reprezentată de piraţi.  

Analiza imaginilor preluate de sateliţi ale zonelor de coastă somaleze relevă o impresionantă dezvoltare a aşezărilor urbane în ultimii 10 ani. Asemenea investiţii însă nu se regăsesc la alte comunităţi de pe coastă:  în nici o altă parte, în afară de Somalia neînregistrându-se un asemenea “boom economic”. 

Până acum, legislatorii nu au reuşit să găsească soluţii eficiente împotriva pirateriei. Sau poate nu au vrut, dacă este să luăm în calcul rezultatele studiului care arată că aceste activităţi au susţinut dezvoltarea comunităţilor locale din zonele de coastă, mult peste dezvoltarea înregistrată în alte părţi. Aşa se explică probabil faptul că, în ciuda tuturor operaţiunilor forţelor navale ale Marii Britanii, pirateria continuă să afecteze aproximativ 36% din toate transporturile comerciale ale lumii (aproximativ 28.000 de nave) – care traversează zonele riscante ale coastei Somaliei.

Mulţi diplomaţi şi reprezentanţi ai Naţiunilor Unite consideră că problema trebuie abordată nu doar pe apă, ci şi pe uscat. Iar ca măsură de combatere a fenomenului se încearcă crearea de noi locuri de muncă pentru populaţia care altfel este atrasă de piraterie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite