Cele mai mari tranzacţii hoteliere din SUA

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ce cameră poate costa un milion de dolari? Simplu, o cameră a unui hotel de lux. Anul acesta, în SUA, două hoteluri, cât se poate de diferite, unul din Manhattan şi celălalt în Hawaii, au fost

Ce cameră poate costa un milion de dolari? Simplu, o cameră a unui hotel de lux. Anul acesta, în SUA, două hoteluri, cât se poate de diferite, unul din Manhattan şi celălalt în Hawaii, au fost vândute la un preţ care, împărţit la numărul de camere, depăşeste 1 milion de dolari pe fiecare unitate.
Brokerii americani spun că este pentru prima dată când, în SUA, se plăteşte atât de mult pentru un hotel care nu urmează să fie transformat în altceva. Iar aceste preţuri demonstrează faptul că investiţiile în industria hotelieră sunt peste măsură de atractive.
Hotelul Four Seasons Resort Hualalai, parte a unui sat rezidenţial de 865 de acri pe coasta Insulei Mari din Hawaii, a fost vândut în iunie, la un preţ care depăşeşte 500 milioane de dolari. Potrivit firmei de brokeraj care s-a ocupat de vânzare, Jones Lang LaSalle, hotelul a fost cumpărat de MSD Capital L.P., firma care se ocupă de averea lui Michael S. Dell şi a familiei sale şi de Rockpoint Group, o companie de management global al investiţiilor. Dacă împarţi preţul la cele 243 de camere de cazare în bungalow-uri, rezultă că o cameră a fost achiziţionată la preţul de 2 milioane de dolari. Dar o persoană implicată în tranzacţie susţine că hotelul reprezintă doar jumătate din valoarea proprietăţii. Astfel, preţul corect al unei camere este puţin peste 1 milion de dolari.
Luna aceasta a avut loc o tranzacţie similară. Hotelul W New York Union Square, din Manhattan, a fost vândut la preţul de 285 milioane de dolari. Asta înseamnă că Istithmar, grupul de investiţii al guvernului din Dubai, care l-a achiziţionat, a plătit puţin peste un milion de dolari pentru fiecare din cele 270 de camere ale hotelului.
"Asistăm la un minicurent în industria hotelieră depăşirea barierei de 1 milion de dolari pe cameră", a spus Nolan E. Hecht, unul dintre directorii firmei de brokeraj Cushman & Wakefield, citat de "New York Times". şi totuşi, potrivit specialiştilor, preţul pe cameră nu este poate cea mai bună măsură pentru valoarea unui hotel, pentru că nu se ia în calcul şi recuperarea investiţiei. Potrivit unei alte firme de brokeraj, CB Richard Ellis, din 2000 încoace, un singur hotel din SUA a mai fost vândut la un preţ de peste un milion de dolari pe cameră: Mayflower, din apropierea Circului Columbus, din Manhattan. Dar în 2004, acesta a fost revândut şi apoi demolat. Pe proprietatea respectivă s-a construit, ulterior, un complex rezidenţial de lux.
Analiştii recunosc însă că piaţa americană a hotelurilor cunoaşte acum un boom. La nivel naţional, chiria pe noapte a unei camere de hotel este în medie 96,90 dolari, cu 6,8% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Potrivit datelor furnizate de Smith Travel Research, şi rata de ocupare a crescut, în ultimul an, cu un punct, până la 65,2%.
În Manhattan nu poţi construi un hotel de lux, cu mai puţin de 1 milion de dolari pe cameră, aşa că nu este de mirare că unul finisat se vinde la acest preţ. şi cum costurile de construcţie cresc, multe companii aleg să cumpere hoteluri la cheie, spune Hecht.
Din 2003, costurile de construcţie la un hotel s-au dublat în SUA, ajungând la 400 de dolari pe metru pătrat, în primul rând din cauza scumpirii materialelor ca oţelul, betonul, cuprul etc. Asta pe lângă creşterea costurilor legate de mâna de lucru.
Hotelul din Manhattan, W New York Union Square, a fost inaugurat în 2000, după ce Related Companies a renovat şi schimbat destinaţia vechii clădiri de birouri, construite în 1911. Acum, preţul unei camere pleacă de la 525 de dolari pe noapte. "Banii pe care îi aduce justifică preţul de un milion de dolari pe cameră. Totul ţine de recuperarea investiţiilor, iar preţul pe noapte al camerelor şi rata de ocupare sunt atât de mari încât veniturile nete sunt foarte mari, spune Jeff T. Blau, preşedintele companiei Related Companies, fosta proprietară a hotelului.
Adler consideră că hotelurile de lux din New York, San Francisco, Santa Monica şi alte staţiuni de pe litoralul coastelor americane ar trebui să se vândă la un preţ mult mai mare. În orice caz, chilipirurile din industria hotelieră din SUA ar putea dispărea, consideră Arthur Adler, cel care a reprezentat fosul proprietar, Kajima Corporation, din Tokyo, în vânzarea hotelului Four Seasons din Hawaii. Pe proprietatea hotelului se mai regăsesc două terenuri de golf, terenuri de tenis şi un spa, plaje cu nisip alb şi munţi pe o fâşie de 800 de metri lungime. "Unde mai poţi cumpăra în Hawaii o astfel de proprietate, cu ieşire la ocean? şi dacă poţi totuşi, cât timp îţi ia să construieşti acolo? În cât timp ai putea să finalizezi staţiunea? Cât timp îţi ia s-o introduci în circuitul turistic? Aşa evaluează cumpărătorii valoarea proprietăţii", explică Mark Gordon, director general la banca de investiţii Sonnenblick-Goldman.
Hotelurile europene costă mai mult decât cele americane
Ă Tranzacţiile-record de un milion de dolari pe cameră din SUA au fost deja atinse pe alte pieţe hoteliere, în special în Europa. Potrivit specialiştilor, hotelurile europene se vând cu peste un milion de dolari pe cameră, de vreo cinci ani.
Ă Primăvara trecută, de exemplu, hotelul Four Seasons din Milano, Italia, a fost vândut la peste 2 milioane de dolari pe cameră, iar Marriott din Londra - la peste 1 milion de dolari pe cameră. Grupul Savoy, care deţinea în total peste 770 camere de hotel în Londra, a fost vândut în aprilie 2004 cu mult peste un milion de dolari pe cameră.
Ă "Hotelurile din SUA sunt încă un chilipir, în comparaţie cu cele din Europa. Hotelurile europene, în special cele cu tradiţie, sunt considerate de neînlocuit şi sunt evaluate ca atare", comentează Arthur Adler, directorul diviziei de hoteluri a Jones Lang LaSalle.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite