În căutarea aurului negru

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Evoluţia preţului petrolului, pe pieţele internaţionale, trage în sus cotaţia acţiunilor Uztel BVB promovează emitenţi din eşalonul secund. După adoptarea noului cod bursier, mai

Evoluţia preţului petrolului, pe pieţele internaţionale, trage în sus cotaţia acţiunilor Uztel

BVB promovează emitenţi din eşalonul secund. După adoptarea noului cod bursier, mai multe companii au fost retrogradate. Uztel este primul emitent care face cale întoarsă.

Acţiunile Uztel Ploieşti (UZT) au intrat la tranzacţionare la categoria a II-a a BVB în data de 22 mai, prin translatarea de pe piaţa Unlisted (Nelistate). Încă de la început a avut patru zile de creştere cu 15%, dar s-a stabilizat în jurul valorii de 23 lei/acţiune, un preţ semnificativ mai mare decât cotaţiile de pe piaţa Unlisted, în perioada anterioară listării.

Profilul companiei

Compania Uztel produce echipamente şi piese de schimb pentru utilaj petrolier, cum sunt capete de sondă, valve, piese rezistente la mare presiune, utilaje de sondare. Cea mai mare parte a producţiei este exportată, compania având o arie largă de distribuţie la nivel global.

De altfel, cel mai mare client extern este Array Products, SUA, care este şi un acţionar semnificativ al companiei, având 11,57% din acţiuni. Principalul client intern este Petrom, cu o pondere totală de 12,75% din vânzări. În urma privatizării din 2004, consorţiul Asociaţia Salariaţilor - Array a preluat pachetul de 77% de la AVAS.

Consorţiul este obligat să efectueze un program investiţional de 5 ani. În fiecare an, Uztel a făcut câte o majorare de capital pentru includerea investiţiilor realizate de Asociaţie şi pentru a da dreptul de preferinţă celorlalţi acţionari. În prezent, Uztel desfăşoară o majorare de capital cu 40%.

Perspective

Strategia Uztel este de a lua parte la licitaţii de valori relativ mici, unde nu intră în competiţie directă cu marii producători de utilaj petrolier. Pe de altă parte, Uztel realizează echipamente mai complexe decât competitorii săi chinezi sau indieni, care au costuri de fabricaţie mult mai reduse, orientându-se către extracţia de ţiţei de mare adâncime.

Pe măsură ce preţul petrolului creşte, mai multe zăcăminte devin eficiente economic, fiind necesare utilaje mai complexe pentru forarea la mari adâncimi sau extragerea ţiţeiului din anumite tipuri de roci.

Activitatea de marketing vizează intrarea pe noi pieţe cum sunt Arabia Saudită, Oman sau Egipt, dar şi realizarea unor contacte directe pe anumite pieţe unde Uztel ajunge prin intermediari, cum sunt Rusia, Ucraina sau Kazahstan.

Situaţia financiară

În 2007, profitul s-a redus cu 16%, în ciuda unui avans de 12% al cifrei de afaceri. Compania a pierdut din aprecierea leului, mai ales faţă de USD, principala monedă de export. În prezent, s-a reuşit orientarea exportului mai ales către EUR.

De asemenea, compania a plătit dobânzi şi penalităţi către stat din cauza unor neînţelegeri legate de datoriile anterioare privatizării. După lămurirea tuturor aspectelor, Uztel a achitat restanţele prin contractarea unui credit bancar. Datorită acestor măsuri, Uztel a anunţat rezultate excelente în T1 2008, profitul fiind cu 50% mai mare decât în întregul an 2007, în condiţiile unei cifre de afaceri care a avansat cu numai 2%.

Lichiditate modestă pentru emitent

În ciuda creşterii de 60% a preţului de la listarea pe BVB, lichiditatea a rămas modestă. Din 22 mai s-au tranzacţionat numai 437 acţiuni zilnic, inferior mediei de 682 acţiuni din ultimul an. Cauza este pachetul de numai 9% din capital aflat pe piaţă, 84% fiind deţinut de Uztel-Array, iar 7% se află la cei care au preschimbat cupoane de privatizare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite