Cine câştigă după secetă?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Recolta slabă din 2007 trage în sus profitul producătorului de ulei Argus Uitată de investitori în ultimii ani, din cauza rezultatelor slabe, compania Argus revine în centrul atenţiei.

Recolta slabă din 2007 trage în sus profitul producătorului de ulei Argus

Uitată de investitori în ultimii ani, din cauza rezultatelor slabe, compania Argus revine în centrul atenţiei.

Producătorul de ulei Argus a obţinut rezultate foarte bune în primul trimestru din acest an, vânzările crescând cu 133%, iar profitul a depăşit cifra pentru întregul an 2007. În aceste condiţii, cotaţia acţiunii a atins recent 3,05 lei/titlu, un nivel la care nu a mai ajuns din 2005. Perspectivele rămân pozitive, compania bugetând în 2008 o cifră de afaceri în creştere cu 72% şi un profit de patru ori mai mare faţă de 2007.

Profilul companiei

Argus produce uleiuri vegetale pentru consum, peste 80% din venituri fiind realizate din vânzarea uleiurilor îmbuteliate. Principalele mărci sunt Argus, Tomis şi Sora Soarelui, iar cota de piaţă a companiei se ridică la 12,8%. Liderul de piaţă este Bunge, cu o cotă de 40%, urmat de Cargill şi Argus. Societatea mai produce şrot furajer de floarea-soarelui, valorificat în proporţie de 90% pe piaţa externă, şi acizi graşi.

Compania dispune de o linie de producţie de uleiuri brute, o linie de rafinare, una de îmbuteliere şi două depozite ce însumează 34.000 de tone de cereale (Mangalia şi Lumina).

Aprovizionarea se realizează la nivel regional, principalii furnizori fiind Comcereal Tulcea, Comcereal Constanţa, Agromex Călăraşi şi Rex Agra Constanţa. Distribuţia produselor se realizează prin intermediul distribuitorilor regionali, precum şi al lanţurilor cash&carry, supermarketurilor şi hypermarketurilor (peste 50% din vânzări).

Creştere de 10% pentru piaţa uleiului

Piaţa uleiului din România este estimată la peste 200 milioane de euro (însumând 250.000 de tone anual), cu o creştere previzionată de 10% pentru acest an. Produsele obţinute din rafinarea seminţelor de floarea-soarelui acoperă 84,1% din consumul naţional. În 2007, România a devenit un importator de ulei de floarea-soarelui, după ce fusese un exportator recunoscut până în 2006.

Acest fapt a fost cauzat de secetă, producţia de seminţe fiind de numai 540.000 de tone faţă de necesarul intern de 750.000 de tone anual. Comparativ, în 2006 producţia a fost de 1.500.000 de tone. În aceste condiţii, Argus a importat atât seminţe, cât şi ulei brut din Bulgaria. Seceta a influenţat puternic preţul uleiurilor, acestea înregistrând o creştere de 80%.

Dacă adăugăm şi cantităţi vândute mai mari cu 15%, piaţa românească de profil s-a dublat în 2007. În 2008 este aşteptată o recoltă bună, de 1,6 mil. tone, ajutată de o vreme prognozată ca favorabilă. De aceea este posibilă o scădere a preţului uleiului începând cu luna septembrie. Totuşi, o influenţă semnificativă asupra preţului o va avea piaţa internaţională de profil.

Un alt element esenţial care ar putea diminua cantitativ piaţa uleiului din ţara noastră este modificarea dietei populaţiei. Statistica trage un important semnal de alarmă, deoarece în 2007 în medie un român a consumat 11 litri de ulei anual faţă de numai 7 litri pentru un consumator ungur sau 5 litri altul austriac.

Rezultatele au sporit volumele tranzacţionate

De la anunţarea rezultatelor pe 15 mai, volumul mediu zilnic a fost de 119.695 de acţiuni, în creştere cu 271% faţă de media ultimului an. Preţul acţiunii a atins maximul perioadei de 3,05 lei/titlu pe 30 mai, în creştere cu 37% faţă de cotaţia anterioară anunţului. Lichiditatea crescută din 2008 se datorează şi SIF5 care în martie şi-a majorat participaţia cu 9%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite