Statul pune la zid instituţiile de credit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noile norme de la Protecţia Consumatorilor au pus pe jar sistemul bancar. Reclamele mincinoase, formulările ambigue, majorarea comisioanelor, precum şi clauzele unilaterale abuzive sunt interzise începând din acest an.

Gata cu astericsul (*) şi cu informaţiile scrise mărunt în materialele publicitare ale instituţiilor de credit. Băncile au acum obligaţia să prezinte toate informaţiile referitoare la dobândă, comisioane şi costul real al creditului în mod vizibil, uşor de citit şi cu caractere de aceeaşi mărime.

În plus, dacă acordarea împrumutului necesită încheierea unei asigurări, acest lucru trebuie, de asemenea, menţionat în textul publicităţii.

Practic, noile norme ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vin în sprijinul clienţilor încă din faza precontractuală.

Astfel, la solicitarea unui împrumut, băncile şi instituţiile financiare nebancare sunt obligate să ofere, pe lângă un grafic de rambursare, şi o copie a contractului de credit

Majorarea comisioanelor, interzisă

Românii pot să răsufle uşuraţi în privinţa comisioanelor. Băncile nu mai au voie să majoreze taxele sau tarifele bancare pe toată perioada creditului şi nici să introducă altele noi.

Instituţiile de credit trebuie să fie atente şi la modul de calcul al dobânzii, care trebuie menţionat cât mai clar. Cu toate că poate fluctua în funcţie de indicii de referinţă folosiţi, dobânda nu va mai depăşi un anumit nivel, stabilit în contract.

Atunci când dobânda este majorată, banca trebuie să îşi înştiinţeze clienţii cu cel puţin 30 de zile înainte de operarea modificării. De la primirea notificării, aceştia au la dispoziţie 15 zile pentru a-i comunica băncii acceptarea sau neacceptarea noilor condiţii.

Atenţie mare însă! Neprimirea unui răspuns la termen nu este considerată acceptare tacită. Dacă nu este de acord cu noile condiţii impuse, clientul poate rambursa împrumutul în avans, fiind obligat, însă, la plata comisionului de rambursare anticipată.

Totuşi, dacă ANPC constată că majorarea de dobândă a fost abuzivă, clientul poate să ramburseze anticipat fără să mai plătească nimic suplimentar.

Fără datorii după lichidarea creditului

Băncile sunt obligate să închidă conturile curente aferente contractului de credit sau depozit, odată cu finalizarea lor. Măsura urmăreşte să îi protejeze pe clienţii care află ulterior că au de achitat penalităţi pentru sume restante din contul pe care îl consideră închis odată cu achitarea integrală a datoriei.

ANPC a luat măsuri şi împotriva agenţiilor imobiliare, ca răspuns la numeroasele plângeri depuse de clienţii nemulţumiţi de serviciile oferite.

Potrivit noilor reglementări, agentul imobiliar îl va informa pe client despre eventualele surse de zgomot, poluare, pericole de inundaţii sau surpări de teren, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii.

În plus, clienţii vor fi informaţi despre preţurile practicate pe piaţă, situaţia juridică a imobilului, nivelul estimativ al costurilor totale. În cazul în care tranzacţia nu va avea loc din vina clientului, agenţiile imobiliare nu mai au voie să solicite penalităţi mai mari decât comisionul pe care l-ar fi încasat dacă tranzacţia ar fi avut loc.

Bancherii se revoltă

Bancherii susţin însă că reglementările ANPC sunt ambigue şi au solicitat clarificări. „Am transmis celor de la ANPC 20 de pagini cu întrebări din partea băncilor şi aşteptăm un răspuns cât mai repede.

Dacă prevederile vor fi clarificate, Ordonanţa de urgenţă reprezintă un lucru normal, întrucât sunt aplicate recomandările UE“, ne-a declarat Radu Graţian Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB).

În acest moment, unele instituţii de credit au trecut deja la aplicarea modificărilor, adoptând o nouă modalitate de calcul al dobânzii. Totuşi, până la clarificarea situaţiei, nu este exclus ca blocajul de pe piaţa creditului să se accentueze.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite