Scumpirea ţiţeiului a afectat profitul Petrom

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania estimează menţinerea la un nivel ridicat a preţului petrolului pentru perioada următoare. Aprecierea leului şi creşterea preţului ţiţeiului au marcat negativ profitul la nouă

Compania estimează menţinerea la un nivel ridicat a preţului petrolului pentru perioada următoare.

Aprecierea leului şi creşterea preţului ţiţeiului au marcat negativ profitul la nouă luni al companiei petroliere Petrom. Aceasta a raportat ieri un câştig net de 1,548 miliarde lei (460 milioane euro) pentru perioada ianuarie-septembrie, cu 22% mai mic decât cel din aceeaşi perioadă din 2006.

Rezultatul se înscrie însă în prognozele companiei petroliere pentru acest an. Reprezentanţii Petrom estimează pentru ultimul trimestru menţinerea la un nivel ridicat a preţului ţiţeiului, condiţie favorabilă activităţilor companiei de explorare şi producţie, dar care pune însă presiune asupra marjei din rafinare.

"În primele nouă luni ne-am confruntat cu un mediu marcat de aprecierea puternică a monedei naţionale faţă de dolar şi euro şi de variaţii semnificative ale preţului ţiţeiului, care a crescut cu circa 20% în perioada menţionată", a declarat directorul general executiv al Petrom, Mariana Gheorghe, în raportul trimestrial remis Bursei de Valori Bucureşti.

În aceeaşi perioadă, cifra de afaceri a companiei a scăzut cu 10%, comparativ cu primele nouă luni din 2006, în principal din cauza preţurilor mici şi a cantităţilor mai reduse vândute din activitatea de rafinare, în urma reviziei de la Arpechim. Această evoluţie a fost parţial contrabalansată de veniturile mai mari generate de activitatea de gaze.

Numărul de angajaţi, redus cu 24%

Potrivit raportului Petrom, numărul de angajaţi s-a redus cu 24%, faţă de ultimele nouă luni ale anului trecut, la 27.510 persoane.

Volumul total al vânzărilor din marketing în primele nouă luni s-a ridicat la 3.355 mii tone, cu 17% mai mic faţă de perioada similară a anului anterior, din cauza reducerii vânzărilor la export cu 44%, pe fondul unei cereri mai mari pe piaţa internă. De altfel, potrivit datelor companiei, vânzările interne au crescut cu 4% în perioada menţionată.

Astfel, vânzările interne de benzină au crescut cu 6%, comparativ cu perioada similară a anului anterior, în timp ce la motorină s-a înregistrat un avans de 23%. Cantitatea medie comercializată pe staţie la nouă luni a crescut cu 43%, la 2,41 milioane litri. O creştere substanţială s-a înregistrat la vânzarea produselor complementare (non-oil), care au adus în primele nouă luni încasări de 226,3 milioane lei, cu 76% mai mari faţă de aceeaşi perioadă din 2006, datorită reorganizării portofoliului, optimizării procesului de achiziţie şi economiilor obţinute prin aprovizionarea centralizată.

Petrom ocupă prima poziţie în clasamentul retailerilor de carburanţi. La sfârşitul lunii septembrie, compania deţinea 437 de benzinării, în timp ce, la nivel de grup, Petrom operează o reţea formată din 780 benzinării, din care 244 sunt în Republica Moldova, Bulgaria şi Serbia.

Producţia totală de ţiţei şi gaze din România s-a ridicat la 52,77 milioane barili echivalent petrol (bep) în intervalul ianuarie-septembrie, în scădere cu 3,5%, datorită declinului natural al producţiei şi unor factori externi. În Kazahstan, producţia de hidrocarburi a crescut cu 6%, la 1,225 milioane bep. Volumul vânzărilor consolidate de gaze la nivel de grup s-a ridicat la 4,046 miliarde metri cubi, cu 13% mai mult comparativ cu perioada similară a anului 2006.

Preţul mediu al gazului de import la nouă luni a fost de 285 dolari/1.000 metri cubi, în timp ce preţul reglementat pentru producţia internă a fost de 179,6 dolari/1.000 mc (440,8 lei). Preţul gazului din producţia internă este prevăzut să rămână la acelaşi nivel în ultimele trei luni ale acestui an, la 470 lei/1.000 metri cubi.

Investiţii de 2,3 miliarde de lei

Investiţiile companiei, incluzând creşterile participaţiilor Petrom, s-au majorat cu 52%, la 2,3 miliarde de lei. Investiţiile au fost orientate cu precădere către divizia de explorare şi producţie - 68%, în timp ce către activitatea de rafinare şi marketing a fost direcţionat 22% din volumul investiţiilor. Restul de 10% reprezintă investiţii corporative (în principal Petrom Solutions), Gaze şi Produse Chimice.

Petrom a fost preluată la sfârşitul anului 2004 de către grupul austriac OMV, printr-o tranzacţie cu o valoare cumulată de 1,5 miliarde de euro. Compania estimează pentru acest an un profit net de 1,69 miliarde lei, în scădere cu 26% faţă de valoarea înregistrată în 2006.

>> Compania se află încă în plin proces de restructurare, iar caracteristicile mediului în care evoluăm au influenţat negativ rezultatele noastre la nouă luni, faţă de aceeaşi perioadă din 2006
Mariana Gheorghe
director general executiv Petrom.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite