Reguli noi pentru contractele de credit

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cei care vor să contracteze un credit bancar vor primi informaţii precontractuale pentru a putea compara mai multe oferte
Cei care vor să contracteze un credit bancar vor primi informaţii precontractuale pentru a putea compara mai multe oferte

Protecţia Consumatorilor a elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care conferă drepturi sporite celor care contractează împrumuturi bancare. Băncile vor aplica din toamnă comisioane limitate pentru rambursarea anticipată, vor oferi informaţii precontractuale şi vor permite renunţarea la credit în 14 zile.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru transpunerea şi implementarea în legislaţia naţională a Directivei europene nr. 48/2008 ce vizează creditele de consum.

Autoritatea a extins însă aria de aplicare a măsurilor vizate la toate tipurile de credite şi a inclus în proiect măsuri suplimentare ce conferă drepturi sporite clienţilor persoane fizice. „În actul normativ am inclus mai multe măsuri decât prevede directiva europeană. Sperăm să-i convingem pe bancheri de necesitatea acestora", a declarat Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC.

Directiva devine obligatorie pentru toate statele membre de la 11 iunie, iar băncile au la dispoziţie 90 de zile pentru a modifica contractele aflate în derulare. Numărul acestora se ridică la aproximativ şapte milioane. Astfel, băncile vor aplica din toamnă comisioane de rambursare anticipată limitate la 1% pentru creditele cu scadenţa finală mai mare de un an, respectiv 0,5% pentru cele rambursate anticipat în ultimele 12 luni de contract.

În plus, clienţii băncilor vor primi o serie de informaţii înainte de accesarea unui împrumut, pentru a putea face comparaţii între produsele din piaţă, şi vor avea posibilitatea de a renunţa la credit în termen de 14 zile, fără să plătească vreo penalizare, ci doar dobânda aferentă zilelor scurse. Banca trebuie să ofere un răspuns solicitantului de credit în 30 de zile, iar, în cazul în care dosarul este refuzat, nu se va mai percepe
comision de analiză.

Bancherii contestă

Reprezentanţii ANPC se vor întâlni astăzi cu bancherii pentru a discuta despre modificările propuse, Asociaţia Română a Băncilor trimiţând deja o listă cu contestaţii, spun reprezentanţii Autorităţii.

„Bancherii spun că, nefiind incluse toate măsurile în directiva europeană, noi nu putem fi mai catolici decât Papa, dar încercăm", a spus Cerbulescu.

Mai puţine reclamaţii

Clienţii băncilor au depus în lunile ianuarie şi februarie la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor 110 reclamaţii, numărul acestora scăzând semnificativ comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, potrivit lui Constantin Cerbulescu. În primele două luni ale anului trecut, ANPC a primit 400 de reclamaţii împotriva băncilor. Cele mai multe plângeri vizează luarea de către bănci a unor măsuri fără informarea prealabilă a clientului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite