Războiul client-bancă: creşte numărul nemulţumiţlor, băncile nu renunţă la clauzele abuzive

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numărul clienţilor nemulţumiţi ai băncilor, ce formează grupuri pe internet, creşte alarmant de la o zi la alta. Peste 12.000 de români cu credite s-au aliat şi vor să dea băncile în judecată.

De cealaltă parte, băncile comerciale nu se tem de ofensiva clienţilor şi nu renunţă la clauzele abuzive din contractele de credit.

Astăzi a expirat termenul de 90 de zile până la care băncile au fost obligate să aplice prevederile Ordonanţei 50/2010 contractelor de credit aflate în derulare. Numai că unele prevederi neclare ale actului normativ le-a permis băncilor să le interpreteze în favoarea lor. Astfel, unele comisioane, cum este cel de risc, nu au fost eliminate ci redenumite sau valoarea lor a fost adăugată altor comisioane.

De asemenea, multe bănci au crescut marja fixă aplicată dobânzii, deşi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor preciza că acest lucru este posibil numai cu acordul clientului. Totuşi, foarte mulţi clienţi nu şi-au primit actele adiţionale nici până ieri, ultima zi de semnare a documentelor. În plus, potrivit interpretărilor bancherilor, actele adiţionale la contracte mai pot fi semnate sau refuzate pe parcursul a încă două săptămâni.

Mii de clienţi s-au hotărât deja să dea în judecată băncile, considerând că acestea încalcă prevederile OUG 50/2010, dar şi unele reglementări mai vechi. Ei cer, spre exemplu, rambursarea comisionului de risc perceput pe perioada desfăşurării creditului, a banilor primiţi de bancă în urma modificării abuzive a dobânzilor sau ca urmare a calculării în mod greşit a dobânzii.


Avocatul Gheorghe Piperea a semnat deja contracte de asistenţă juridică cu 500 de clienţi ai Volksbank şi 530 de clienţi ai BCR. „În cazul celor două bănci există intenţia de a declanşa procese, în care să îi reprezint eu sau alte case de avocatură, manifestată din partea a 3.700 de clienţi Volksbank şi 1.000 de clienţi ai BCR. În plus, există circa 200 de clienţi ai Raiffeisen care sunt pe punctul de a semna contracte cu mine", a spus Piperea.

În prezent, clienţi ai 16 bănci - Volksbank, BCR, Bancpost, BRD, Alpha Bank, OTP Bank, Raiffeisen, Banca Transilvania, Banca Românească, Piraeus Bank, RBS Bank România, Credit Europe Bank, ING, CEC Bank, Millennium Bank şi UniCredit Ţiriac Bank - s-au organizat în grupuri pe yahoo pentru a fi mai bine informaţi cu privire la problemele pe care le întâmpină cu banca şi despre cum să negocieze cu instituţia, dar şi pentru a putea să declanşeze procese colective împotriva băncilor.

Băncile nu par intimidate

Băncile nu par intimidate de ofensiva clienţilor şi nici de amenzile pe care le-au primit de la Autoritatea Naţională privind Protecţia Consumatorilor.
Unele unităţi bancare au în continuare clauze abuzive în actele adiţionale chiar şi după ce au fost amendate, a declarat Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC, la un post de televiziune. El a adăugat că amenzile nu sunt mici, cea mai mare dintre ele fiind de 200.000 de lei.

Protecţia Consumatorilor stă cu ochii pe bănci. Comisarii ANPC au derulat, de la data intrării în vigoare a Ordonanţei - 21 iunie 2010, mai multe controale în unităţile bancare.

„Pe tot parcursul perioadei, din 21 iunie de când Ordonanţa a intrat în vigoare, am primit diverse solicitări ale clienţilor legate de faptul că unele bănci nu au acceptat modificarea comisionului de rambursare anticipată, altele au introdus în contracte anumite comisioane care nu sunt introduse în ordonanţă. Acolo unde am fost şi am făcut verificări am aplicat şi sancţiuni", a declarat Cerbulescu.

Până la sfârşitul lui august, ANPC a primit peste 2.500 de reclamaţii de la consumatori, iar valoarea amenzilor a depăşit un 1.500.000 de lei.

Constantin Cerbulescu nu a vrut însă să facă publice numele băncilor amendate, însă a spus că cea mai mare sancţiune dată unei singure unităţi bancare a fost de 200.000 de lei.

„Dacă la un recontrol vom constata că nu respectă prevederile, băncile vor fi din nou sancţionate. În Ordonanţă există chiar o prevedere care ne dă dreptul de a suspenda pentru o perioadă de timp activitatea unităţii respective dacă nu respectă condiţiile legii", a explicat preşedintele ANPC.

Avocatul Gheorghe Piperea a susţinut ieri că Banca Naţională a României ar trebui să intervină în conflictul iscat între bănci şi clienţi şi să sancţioneze băncile care nu aplică legea prin demiterae conducerii sau suspendarea autorizaţiei de funcţionare.

Ce prevede Ordonanţa 50:

Ordonanţa 50/2010 transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei 48/2008 privind contractele de credit pentru consumatori. Ea se aplică de la intrarea în vigoare, 21 iunie 2010, pentru creditele noi şi după un termen de 90 de zile pentru cele în derulare.


- dobânda variabilă se raportează la EURIBOR pentru euro sau ROBOR pentru lei şi la o marjă fixă stabilită de bancă;
- tipul dobânzii nu se poate schimba, de la variabilă la fixă sau invers;
- se elimină o serie de comisioane, cum este cel de risc sau de rezervă minimă obligatorie;
- se elimină comisionul de rambursare anticipată pentru creditele cu dobândă variabilă şi se limitează la maximum 1% pentru cele cu dobândă fixă;
- comisioanele nu pot fi redenumite de bancă;
- dacă nu semnezi actul adiţional, se consideră acceptare tacită, adică clientul este de acord cu toate condiţiile băncii; dacă nu acceptaţi clauzele actului adiţional, notificaţi banca în scris, în dublu exemplar, şi luaţi număr de înregistrare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite