Piaţa românească nu este pe harta europeană a ofertelor publice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe bursele din Europa, 570 de companii au intrat, de la începutul anului, la tranzacţionare La capitolul listări, decalajul dintre Bursa de Valori Bucureşti (BVB) şi celelalte pieţe

Pe bursele din Europa, 570 de companii au intrat, de la începutul anului, la tranzacţionare

La capitolul listări, decalajul dintre Bursa de Valori Bucureşti (BVB) şi celelalte pieţe europene se adânceşte tot mai mult. După ce, în 2006, pe piaţa autohtonă de capital s-au derulat trei oferte publice, din care numai două (Transelectrica şi Alumil) s-au finalizat cu intrarea la tranzacţionare, în acest an o singură ofertă a ajuns în linie dreaptă.

În timp ce pe pieţele europene, ofertele publice iniţiale (IPO) au cumulat, în primele nouă luni din acest an, peste 51 miliarde de euro, piaţa românească nu a reuşit să-şi îmbogăţească oferta cu nicio altă nouă societate listată. Iar până la sfârşitul anului, este de aşteptat să se deruleze numai oferta Transgaz, transportatorul de gaze naturale urmând să sporească numărul companiilor de la BVB abia în 2008.

Serviciile, investiţiile şi tehnologia - cele mai active sectoare

Un studiu al PricewaterhouseCoopers arată faptul că cel mai dinamic sector al pieţelor europene a fost, în ultimele trei luni, cel al bunurilor industriale şi serviciilor, care a atras 36 de societăţi. În sectorul companiilor de investiţii au fost listate 30 de societăţi, iar în sectorul tehnologiei au intrat, la nivel european, 13 noi companii. Sectoarele de top nu şi-au conturat, încă, o identitate pe piaţa autohtonă de capital.

Astfel, la bunuri industriale găsim la cota BVB câteva companii precum ALRO, Alumil sau Zimtub, iar în sectorul tehnologiei - societatea Flamingo Internaţional. Segmentul companiilor de investiţii nu-şi găseşte corespondent în clasificarea sectorială a bursei de la Bucureşti, unde sunt reprezentate serviciile financiare şi sectorul bancar. Analiştii din piaţa de capital consideră că listările sectoriale nu vor deveni prea curând o realitate la BVB.

"Este foarte greu să estimăm când vor avea loc şi pe piaţa românească listări sectoriale. În primul rând, pe termen lung este aşteptată, odată cu dezvoltarea fondurilor de pensii, acumularea de capitaluri care să finanţeze economia, dar să şi susţină activitatea companiilor", susţine Mihail Ion, preşedintele Raiffeisen Asset Management. Totodată, "ar trebui să vedem mai mulţi antreprenori din sectorul privat care să-şi dorească finanţarea prin bursă", adaugă Ion. Şi costurile de listare rămân, încă, un factor important în decizia companiilor de a intra în ringul bursier.

Alte sectoare cu slabă reprezentare pe piaţa românească s-au remarcat, de câţiva ani, pe pieţele externe prin potenţialul de dezvoltare. Este cazul sectoarelor media şi turism, care au adus, fiecare, pe bursele europene, câte 12 companii în ultimul trimestru. La acestea se adaugă sectorul construcţiilor, petrol şi gaze şi real-estate.
Bursa din Polonia, pe locul trei ca atractivitate

Pe bursele europene, 570 de companii au fost listate, prin ofertă publică iniţială (IPO) de la începutul acestui an. Potrivit studiului PricewaterhouseCoopers, Bursa din Londra se menţine pe primul loc în topul celor mai atractive pieţe, cu 44% din totalul IPO-urilor înregistrate în perioada iulie-septembrie din acest an.

Pe locul secund se situează Euronext, cu 19%, urmată de piaţa de capital din Polonia, cu 15%. "Experienţa poloneză este una interesantă: pe această piaţă s-au acumulat capitaluri foarte mari datorită restricţiilor plasamentelor fondurilor de pensii", explică Mihail Ion. În perioada iulie-septembrie, Bursa de la Varşovia a primit 27 de noi companii.

Volumul ofertelor publice în cel de-al treilea trimestru din 2007 a crescut 19% faţă de perioada similară a anului trecut, dar s-a diminuat cu 30% faţă de perioada aprilie-iunie a anului în curs. Temperarea relativă din ultimele trei luni este explicată de faptul că şase pieţe (BME, Atena, Viena, SWX, Oslo şi ISE) au cumulat, împreună, doar cinci listări, explică studiul menţionat.

Valoarea ofertelor publice derulate pe pieţele europene în ultimul trimestru a fost de 12,7 miliarde de euro, în scădere cu 22% faţă de trimestrul precedent, ca urmare a dimensiunilor ofertelor derulate. În urma listărilor, piaţa londoneză a strâns 6,3 miliarde de euro în ultimul trimestru, Deutsche Boerse - 2,4 miliarde de euro, iar Euronext - 1,9 miliarde de euro. Cea mai mare ofertă din perioada analizată a fost derulată pe piaţa primară a Deutsche Boerse de către furnizorul de motoare şi sisteme de propulsie, Tognum AG, care a strâns, astfel, 1,8 miliarde de euro.

Pieţele europene atrag companii de pe alte continente

Pieţele de capital europene au continuat să fie atractive şi pentru companiile de pe alte continente. În total, în perioada iulie-septembrie, s-au derulat 25 de oferte publice iniţiale ale companiilor din afara Europei, valoarea acestora ridicându-se la 2,7 miliarde de euro. Companiile "non-europene" s-au orientat către pieţele din Londra, Luxemburg, OMX şi Oslo.

Piaţa londoneză a atras şapte companii din afara Europei, IPO-urile cumulând 1,65 miliarde de euro. Companii din Africa de Sud, Nigeria, Kazahastan, Bahrain şi Israel au preferat bursa din Londra în cel de-al treilea trimestru din 2007. Totodată, segmentul AIM al bursei londoneze a atras în aceeaşi perioadă 13 companii din Statele Unite ale Americii, Canada, insulele Cayman şi Bermuda.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite