Mediatorul între bănci şi clienţii nemulţumiţi va apărea în 2008

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bogdan Baltazar consideră că instituţiile de credit, în special cele mai mici, se tem de tutela unui astfel de organism Proiectul de înfiinţare a ombudsman, instituţie care să medieze

Bogdan Baltazar consideră că instituţiile de credit, în special cele mai mici, se tem de tutela unui astfel de organism

Proiectul de înfiinţare a ombudsman, instituţie care să medieze neînţelegerile dintre clienţi şi bănci, înaintează greu, nefiind încă definitivat, după aproape un an de discuţii. În plus, nici armonizarea legislaţiei în ceea ce priveşte modificarea contractelor pentru credite de consum nu s-a materializat.

Ombudsmanul bancar va permite rezolvarea, pe cale nejudecătorească, a disputelor dintre consumatori şi bănci, fiind o instituţie menită să rezolve problemele înainte de a ajunge în instanţă.

"Partea tehnică am finalizat-o. Urmează ca, la un moment dat, probabil prin lunile noiembrie-decembrie, comunitatea băncară să se pronunţe.

Din punct de vedere al Asociaţiei Române a Băncilor, lucrurile sunt rezolvate", a declarat, pentru "Adevărul", Radu Negrea, secretar general al Asociaţiei.

Oficialul ARB recunoaşte că lucrurile înaintează cu dificultate, iar din discuţiile de până în momentul de faţă cu membrii ARB a rămas bătut în cuie faptul că viitoarea societate va fi "o entitate de sine stătătoare, autonomă, nu o autoritate de stat".

Instituţia urmează să fie finanţată de bănci

Dezvoltarea groaie a ombudsman nu este o noutate pentru sistemul bancar, dificultăţi apărând şi în cazul înfiinţării Biroului de Credit, Transfond sau Biroului de Garantare. Radu Negrea spune că, în urma discuţiilor de până acum dintre membrii ARB, societatea care se va înfiinţa va fi finanţaţă prin contribuţia băncilor.

La rândul său, Radu Gheţea, preşedintele ARB, declară că proiectul este în termen, în acest moment discuţiile axându-se asupra statului societăţii. "A fost luată decizia să fie înfiinţată o societate de drept privat, la care băncile comerciale să fie acţionare", adaugă Radu Gheţea.

Bogdan Baltazar, consultant bancar şi fost preşedinte al BRD - Groupe SG, pune încetineala cu care se definitivează proiectul pe seama intereselor unor bănci comerciale care se tem de autoritatea instituţiei. "Unele bănci, în special cele mai mici, cred că se tem de această tutelare a relaţiei lor cu clienţii", subliniază consultantul bancar.

El spune că, din păcate, "o serie de bănci autohtone nu manifestă faţă de clienţii proprii o minimă consideraţie". Însă situaţia României nu este un caz singular, pentru că, aminteşte Baltazar, în toate ţările din lume, relaţia bancă - persoana fizică nu este o relaţie egală cu cea dintre bănci - companii mari. "Iar instituţiile de credit îşi permit o astfel de autoritate, ca să nu zic abuzuri, faţă de persoanele fizice", adaugă Baltazar.

Teama de tutela unui mediator

În acest moment, clienţii, persoane fizice, care au anumite probleme în relaţia cu băncile, se pot adresa Autorităţii pentru Protecţia Consumatorului (ANPC). Aceasta nu are însă în practică decât puţine atribuţii în ceea ce priveşte sancţionarea instituţiilor de credit.

De exemplu, în ceea ce priveşte aplicarea Legii 298/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum, ANPC poate interveni doar în unele aspecte privind informaţiile oferite clienţilor şi a respectării unor clauze contractuale. Instituţia a mai anunţat că vrea să modifice şi legislaţia pentru armonizarea cu prevederile europene, însă acest lucru întârzie, pentru că "legislaţia europeană nu s-a modificat încă".

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite