Listarea la Bursa din Londra este mai costisitoare decât cea de la BVB

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Costurile unei listări la Bursa londoneză pot ajunge la 8% din valoarea totală a ofertei. Procesul de listare se derulează în maximum trei luni, în timp ce intrarea la cota Bursei de Valori

Costurile unei listări la Bursa londoneză pot ajunge la 8% din valoarea totală a ofertei. Procesul de listare se derulează în maximum trei luni, în timp ce intrarea la cota Bursei de Valori Bucureşti (BVB) poate ajunge chiar şi la un an şi jumătate.

Atragerea de resurse financiare prin intermediul pieţei de capital rămâne o formă de finanţare mult mai ieftină faţă de un împrumut bancar clasic. Deşi societăţile româneşti nu au încă o istorie în "testarea" pieţelor externe, posibilitatea oferită de cele două pieţe ale Bursei de Valori de la Londra (London Stock Exchange - LSE) - piaţa principală şi segmentul AIM, destinat companiilor cu o capitalizare mai mică - nu este de neglijat.

"În 2006, prin IPO-uri au fost atrase 28 miliarde de dolari pe segmentul AIM", subliniază Jon Edwards, senior manager CEE în cadrul LSE. Companiile care vor să facă acest pas prin lansarea unei oferte publice iniţiale (IPO) au de câştigat vizibilitate, capital, valoare de piaţă, prestigiu şi lichiditate.

Intrare mai rapidă la tranzacţionare, pe Bursa londoneză

La capitolul dezavantaje, intră taxele şi preţurile foarte mari. "În România, listarea este mai ieftină decât în străinătate, unde costurile listării pot ajunge şi la 8% din valoarea ofertei", a declarat, ieri, în cadrul unui seminar, Cornel Fumea, directorul general al BRD Securities. În schimb, dacă o companie îndeplineşte toate condiţiile necesare, listarea la bursa londoneză poate dura aproximativ trei luni. "O listare la BVB poate necesita între şapte luni şi un an şi jumătate", subliniază Cornel Fumea.

Foarte puţine ca număr, IPO-urile desfăşurate pe piaţa de la Bucureşti au costat între 5% şi 10% din valoarea ofertei. Spre exemplu, sumele atrase de Transelectrica prin oferta publică de vânzare s-au ridicat la aproximativ 31,9 milioane euro, iar costurile legate direct de listare au fost de aproximativ 3 milioane euro. Listarea, în 2005, a holdingului IT&C Flamingo International a fost, cel puţin la prima vedere, ceva mai ieftină. Conform declaraţiilor oficialilor companiei, imediat după încheierea ofertei, costurile au fost de aproape 700.000 de euro şi au reprezentat aproximativ 5,6% din suma atrasă de 12,5 milioane de euro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite