Leasingul pentru echipamente, în plină dezvoltare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Operatorii de profil anticipează încă trei-cinci ani de creştere susţinută a cererii pentru întreaga piaţă românească Dominată de segmentul auto, piaţa leasingului începe să

Operatorii de profil anticipează încă trei-cinci ani de creştere susţinută a cererii pentru întreaga piaţă românească

Dominată de segmentul auto, piaţa leasingului începe să facă loc şi finanţărilor pentru echipamente sau sectorul imobiliar. Per ansamblu, operatorii se aşteapă ca, într-un orizont de timp de minimum trei-cinci ani, piaţa leasingului să crească într-un ritm susţinut, la un nivel comparabil cu cel înregistrat în 2007.

Piaţa leasingului auto se apropie de maturitate, în timp ce leasingul pentru echipamente şi imobiliar este în plină dezvoltare. "Ritmul de creştere pe segmentul de leasing auto va continua să încetinească.

Piaţa auto mai permite o creştere care să acomodeze cererea încă semnificativă de automobile noi, determinată atât de creşterea veniturilor individuale, cât şi de aspiraţiile românilor către maşini mai scumpe", a declarat, pentru "Adevărul", Claudiu Stănescu, directorul general al BCR leasing IFN. Acesta apreciază că leasingul auto va reprezenta, la finele acestui an, circa 70% din volumul total al contractelor de acest tip, în scădere cu şase puncte procentuale faţă de perioada similară a anului trecut.

În pofida menţinerii dominaţiei leasingului auto, estimările arată creşteri semnificative ale segmentului imobiliar şi de echipamente. "Apreciem că segmentul imobiliar ar putea câştiga trei-cinci puncte procentuale la nivelul pieţei naţionale (faţă de circa 4% în 2006).

În măsura în care companiile de leasing vor găsi soluţii de finanţare mai avantajoase pentru segmentul rezidenţial, creşterea ar putea fi mai mare. Şi leasingul de echipamente poate câştiga câteva procente pe piaţa naţională în următorii ani, dacă se păstrează tendinţa de creştere a activităţii din industrie şi comerţul cu amănuntul", mai spune Claudiu Stănescu.

Viitorul aduce soluţii de finanţare personalizate

Pentru alte companii de profil, finanţările proiectelor imobiliare, dar mai ales a celor pentru echipamente au cunoscut o creştere explozivă. "Pe primele nouă luni ale anului, volumul finanţărilor prin leasing imobiliar a atins nivelul consemnat pe tot parcusul anului trecut, în timp ce la echipamente acest nivel s-a dublat", declară Adrian Bogdan, director de vânzări la Romstal Leasing.

La rândul său, Ionuţ Chirilă, director de marketing al Romstal Leasing, spune că pentru finele anului compania şi-a propus ca 10% din volumul total al finanţărilor să reprezinte segmentul leasingului imobiliar, alte 10 procente fiind destinate leasingului pentru echipamente. "Pentru 2008 ne dorim ca portofoliul finanţărilor de leasing imobiliar să crească la 15% din total, nivel valabil şi pentru echipamente", declară oficialii companiei.
Piaţa autohtonă este promiţătoare şi pentru companiile nou-intrate în competiţie.

Astfel, în jumătate de an de la primul contract, Impuls Leasing România a semnat circa 4.700 de contracte, care corespund unui volum de finanţare de 60 milioane de euro. "Ne aşteptăm să încheiem anul cu circa 8.000 de contracte semnate şi un volum de finanţări de 100 milioane de euro. Este o prognoză realistă, pentru că ultimul trimestru este, de regulă, cel mai bun din an pentru companiile de leasing", declară Răzvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing.

Pentru anul viitor, compania vrea să atingă un nivel de 10.000 de noi contracte şi o cifră de afaceri de 150 milioane de euro. Actuala structură a vânzărilor - 70% autoturisme şi vehicule utilitare, 25% camioane şi remorci - se va modifica în timp, odată cu structura cererii.

Pe termen mediu, se anticipează scăderea ponderii vehiculelor utilitare la 60% (faţă de 70% în prezent), concomitent cu majorarea ponderii echipamentelor la 10% şi a leasingului imobiliar la 5%. Răzvan Diaconescu anticipează pentru 2008 o creştere de ansamblu a pieţei leasingului auto de 20%. Un impuls mai mare se va consemna însă pe segmentul echipamentelor de construcţii, unde, spune el, se va înregistra o creştere anuală de minimum 30%, în următorii trei ani, în special datorită lucrărilor de infrastructură.

Sectorul imobiliar schimbă portofoliul companiilor

Dinamismul pieţei imobiliare va genera modificarea structurii portofoliului de contracte ale OTP Leasing România încă de anul viitor. "Din 2008, când vom fi prezenţi şi pe sectorul imobiliar, structura portofoliului companiei se va schimba.

Estimăm că sectorul auto va avea o pondere de 50%, cel al echipamentelor de 30% şi 20% sectorul imobiliar", a declarat Mircea Dihel, directorul general al OTP Leasing România. În prezent, 80% din cele 700 de contracte parafate de companie în numai două luni, a căror valoare însumează 12 milioane de euro, au fost pentru sectorul auto, restul revenind echipamentelor.

Revenind la perspectivele pentru viitorul apropiat, Claudiu Stănescu spune că nu se poate vorbi de o stagnare a cererii pe piaţa globală de leasing din România în următorii trei-cinci ani. "În pofida maturizării treptate a pieţei, consumatorul român este receptiv la nou şi din ce în ce mai bine informat.

Odată cu creşterea veniturilor, el îşi schimbă treptat comportamentul de cumpărare şi pentru bunurile de folosinţă îndelungată, în sensul scurtării timpului de utilizare a bunului şi plasării accentului pe calitate.

În viitorul relativ apropiat, leasingul auto va aduce consumatorului un plus de valoare prin rafinarea pachetului de servicii ofertate, în timp ce leasingul pentru echipamente şi imobiliar va oferi soluţii tot mai flexibile şi personalizate de finanţare a investiţiilor întreprinzătorilor", declară oficialul BCR Leasing IFN.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite