Investitorii la Bursă aşteaptă şi în acest an pomana acţiunilor gratuite

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Brokerii mizează pe o astfel de procedură la Banca Transilvania, Biofarm, SSIF Broker, Impact şi chiar de la SIF-uri În pragul convocărilor adunărilor generale privind aprobarea

Brokerii mizează pe o astfel de procedură la Banca Transilvania, Biofarm, SSIF Broker, Impact şi chiar de la SIF-uri

În pragul convocărilor adunărilor generale privind aprobarea situaţiilor financiare pentru 2006 şi repartizarea profiturilor, investitorii şi brokerii se aşteaptă ca tot mai mulţi emitenţi să treacă pe ordinea de zi şi alocarea de acţiuni gratuite. Încă de anul trecut s-a observat o creştere a numărului de companii listate care au ales să capitalizeze o parte din profituri, adică să distribuie acţiuni gratuite, decât să acorde dividende.

Succesul de care s-a bucurat această operaţiune în rândul investitorilor în anii trecuţi a făcut ca o parte din companii să recurgă la o astfel de strategie tocmai pentru a deveni mai populare.

Capitalizarea profiturilor, avantaj major pentru emitenţi

Oricum, capitalizarea profiturilor este net în avantajul societăţilor. "Această strategie este foarte bună din punctul de vedere al emitentului, care se capitalizează, banii care rămân în cadrul societăţii putând fi utilizaţi pentru finanţarea unor proiecte de investiţii", a explicat, pentru Adevărul, Marcel Murgoci, director de tranzacţionare la Estinvest Focşani. În acelaşi timp, investitorii profită de evoluţia preţului acţiunilor după ce anunţul e făcut de companie. "Speculatorii au însă de câştigat, pentru că aleg să cumpere înainte de data anunţului privind distribuirea acestor acţiuni, şi să vândă după, când de regulă cotaţiile se înscriu pe un trend ascendent", spune Murgoci.

Succesul acţiunilor gratuite pe piaţa românească de capital se explică şi prin faptul că, după trecerea datei de înregistrare, preţul de piaţă nu se corectează la nivelul la care ar trebui, rămânând de regulă puţin mai mare. Din acest punct de vedere, Bursa autohtonă se dovedeşte atipică. "În străinătate, după efectuarea unei majorări de capital cu acţiuni gratuite, preţul se ajustează conform calculelor matematice. Poate şi din acest motiv, investitorii străini nu văd oportună o astfel de operaţiune", a explicat, pentru Adevărul, Iulian Panait, preşedintele societăţii de brokeraj KTD Invest. La noi, în cazul Băncii Transilvania, după corectarea preţului, capitalizarea bursieră era mai mare decât nivelul înregistrat anterior cu circa 2%, deşi în mod normal valorile ar fi trebuit să fie egale.

Potrivit lui Iulian Panait, "succesul acţiunilor gratuite este o chestiune subiectivă. Desigur, un rol în acest sens poate să-l aibă şi faptul că în prezent dividendele oferă randamente foarte scăzute, de circa 2%-3%, nivel apropiat de dobânda bancară pe şase-opt luni".

Brokerii aşteaptă deciziile SIF-urilor

În opinia brokerilor, emitenţii vor continua şi în acest an să distribuie acţiuni gratuite. "Dincolo de popularitatea acestei strategii, este vorba şi de necesităţile de finanţare ale companiilor, astfel că mă aştept ca şi în acest an societăţile să îşi capitalizeze profiturile", este de părere Panait. La rândul său, Marcel Murgoci consideră că această strategie va rămâne la modă. Pe lângă Banca Transilvania, pentru care distribuirea de acţiuni gratuite este deja o tradiţie, analiştii mizează în acest an pe gratuite şi din partea unor emitenţi precum Biofarm, SSIF Broker, Impact. Desigur, cele mai aşteptate sunt gratuitele la societăţile de investiţii financiare (SIF). "În ceea ce priveşte SIF-urile, legea societăţilor comerciale a devenit puţin mai permisivă pentru cvorumuri şi, având în vedere intenţia SIF Banat Crişana şi SIF Transilvania de a acorda, anul trecut, acţiuni gratuite, este de aşteptat ca măcar una dintre cele cinci SIF-uri să facă acest lucru în 2007", susţine Marcel Murgoci. Ţinând cont de declaraţiile preşedintelui instituţiei bancare, Robert Rekkers, este posibil ca Banca Transilvania să continue politica de recompensare a investitorilor, şi s-ar putea ca şi SSIF Broker să facă acest lucru. Acordarea de acţiuni gratuite poate reprezenta însă şi o strategie de marketing. Dacă se doreşte atragerea acţionariatului mai aproape de societate, alocarea de acţiuni gratuite este o metodă bună de marketing. În concluzie, este bine să existe o formă de recompensare a acţionarilor, însă aceasta trebuie să aibă forma şi valoarea mulţumitoare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite