Gheţea, ARB: Băncile nu vând fabrici, case şi limuzine pentru că nu există piaţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Băncile nu vând sau reuşesc să vândă foarte puţine din fabricile, casele sau limuzinele obţinute în urma executării silite pentru că nu există piaţă pentru astfel de bunuri, a declarat astăzi Radu Graţian Gheţea, preşedintele Asociaiţiei Române a Băncilor (ARB).

"Vindem fabrici, case şi limuzine. Nu-i adevărat, nu se vinde nimic sau se vinde foarte puţin pentru că nu există piaţă pentru aşa ceva. Faptul că o bancă ajunge să execute un client este pur şi simplu sfârşitul unei încercări de a găsi un dialog", a spus Gheţea.

El a adăugat că foarte mulţi dintre clienţii care întâmpină probleme la rambursarea creditelor refuză să discute cu banca şi, în final, se ajunge la exacutarea silită, deşi s-ar putea găsi soluţii de restructurare.

"Din păcate sunt unii clienți la care se manifestă sindromul doctorului, adică «nu mă duc la doctor că o să-mi spună că sunt bolnav şi aşa nu sunt bolnav»", a explicat preşedintele ARB.


Deşi restructurarea creditelor cu probleme este o soluţie pentru client şi bancă, Gheţea spune că un sfert din companiile care au împrumuturi restructurate nu reuşesc să le achite, deşi li s-a dat "o gură de oxigen". În cazul persoanelor fizice, procentul celor care nu îşi pot achita creditele nici după restructurare este mult mai mic.

"Din 100 de credite restructurate de CEC Bank la companii, 25% dintre clienţi nu mai reuşesc să continue, deşi li s-a dat o gură de oxigen. Totuşi, 75% se salvează. La persoane fizice procentul e mult mai bun", a spus Gheţea, care este şi preşedinte al CEC Bank.

El a arătat că primele şase luni ale acestui an au fost caracterizate de continuarea impactului crizei asupra firmelor şi populaţiei, care s-a simţit şi la nivelul băncilor. În plus, Gheţea a menţionat că legea insolvenţei este în continuare "destul de neprietenoasă" pentru sistemul bancar.

"Aş vrea să trag un semnal de alarmă, că primul sfat pentru clienţi ar fi să încerce să obţină sfaturi de la banca la care are expunerea cea mai mare şi pe urmă să se ducă la practicienii în insolvenţă. Nu cred că o companie care a intrat în insolvenţă, voluntară sau cerută de cineva, reuşeşte după o perioadă să aibă aceeaşi credibilitate în faţă băncilor ca înainte să se petreacă acest eveniment", a mai arătat preşedintele ARB.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite