Factoringul, soluţie pentru companii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Factoringul, soluţie pentru companii
Factoringul, soluţie pentru companii

Pentru a evita blocaje ale fluxului de numerar, firmele pot apela la produse ce combină finanţarea cu administrarea creanţelor. Prin factoring, firmele ce livrează marfă sau prestează servicii pe baza unor contracte cu plata la termen îşi pot îmbunătăţi gradul de lichiditate încasând creanţele în avans.

Neîncasarea creanţelor la timp poate împinge o companie în imposibilitatea de a-şi plăti, la rândul ei, furnizorii, generând, în efect de domino, blocaje ale fluxurilor financiare.

Astfel de situaţii s-au întâlnit destul de des în ultima perioadă având în vedere situaţia economică actuală. Este suficient ca o singură firmă să nu-şi poată achita la timp datoriile pentru a atrage în cercul vicios alţi câţiva agenţi economici.

Factoringul este unul dintre produsele financiare, oferite de divizii specializate ale băncilor sau companii distincte, ce poate asigura companiilor fludizarea fluxurilor de numerar.

Produsul poate combina minimum două dintre componentele de finanţare, administrare a creanţelor, colectare şi asigurare împotriva riscului de neplată.

Mai exact, compania poate primi finanţare de până la 100% din valoarea facturilor cesionate, factorul urmărind încasarea creanţelor şi elaborând rapoarte periodice. În plus, instituţia de factoring poate emite atenţionări către debitori şi încasa creanţele.

Interes în creştere

Produsul se adresează, în special, companiilor care livrează marfă sau prestează  servicii pe baza unor contracte comerciale sau comenzi ferme, cu plata la termen.

Situaţia economică actuală a determinat tot mai multe întreprinderi mici şi mijlocii, companii româneşti şi multinaţionale să apeleze la factoring, spun reprezentanţii UniCredit Ţiriac Bank, bancă ce oferă din 2007 servicii pe această nişă.

„Dacă acum câţiva ani mergeam şi le spuneam clienţilor povestea cu factoringul, în prezent, din ce în ce mai multe companii vin şi solicită produsul“, a spus Andreea Marinescu, director pentru factoring al băncii.

Piaţa de factoring, ca volum total al facturilor cesionate, s-a ridicat la 1,97 miliarde de euro în 2008, în creştere cu 87% faţă de anul precedent, reprezentând 1,5% din Produsul Intern Brut, potrivit Factors Chain International. În 2008, UniCredit Ţiriac Bank era liber pe piaţa factoringului şi deţinea o cotă de 32%, fiind urmat de BRD (28%) şi BCR (11%). 

Piaţa va stangna în 2009

În ciuda faptului că numărul companiilor interesate de produs este în creştere, volumul creanţelor cesionate s-a redus în acest an pe fondul scăderii valorii contractelor semnate între agenţi. „În unele sectoare, scăderile au fost de 10%, dar în altele, acestea au ajuns până la 90%“, a adăugat Marinescu.

Ea estimează că piaţa va stagna în acest an, la două miliarde de euro, întrucât „o parte din jucători nu au pus accent pe creştere sau chiar au optat pentru reducerea portofoliilor“.

Ce este factoringul?

Factoringul este un produs ce combină finanţarea pe termen scurt cu servicii de administrare a creanţelor, inclusiv colectarea acestora şi acoperirea riscului de neplată şi se adresează firmelor care livrează marfă sau oferă servicii pe baza unor contracte comerciale, cu termen de plată.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite