Europa readuce planul de dezvoltare în agricultură
0Pentru prima dată după 1990, investitorii din agricultură ar putea beneficia de un ghid al investiţiilor eficiente Îndrumarul "accesării fondurilor europene pentru creşterea valorii
Pentru prima dată după 1990, investitorii din agricultură ar putea beneficia de un ghid al investiţiilor eficiente
Îndrumarul "accesării fondurilor europene pentru creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi forestiere" promite că, "în timp util, va fi publicată lista regiunilor cu deficit de unităţi de procesare şi cu potenţial pentru dezvoltarea viitoarelor afaceri". O informaţie care promite să salveze milioane de euro de la irosirea în investiţii fără o minimă planificare.
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP) lucrează la definitivarea, până la sfârşitul lunii, a primelor îndrumare pentru accesarea fondurilor europene. Îndrumarele, care vor fi disponibile gratuit, vor prezenta elementele esenţiale ale fiecărei măsuri (domeniu finanţabil), acestea urmând să fie mai departe detaliate în ghidul solicitantului de fonduri (cu apariţie undeva prin toamnă).
Din finanţarea nerambursabilă totală, de circa opt miliarde de euro, asigurată în perioada 2007-2013, prin Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, cea mai mare parte, 43%, va fi alocată axei I - "Creşterea competitivităţii sectorului agricol şi silvic".
Beneficiarii eligibili pentru aceasta sunt, în cazul investiţiilor cu specific agricol, micro-întreprinderile şi întreprinderile Mici şi Mijlocii şi alte întreprinderi care au mai puţin de 750 angajaţi şi o cifră de afaceri sub 200 milioane euro; pentru investiţiile cu specific forestier, baremurile scad sensibil - micro-întreprinderi care au mai puţin de 10 angajaţi şi o cifră de afaceri sub două milioane euro.
Mai greu cu implementarea decât cu proiectarea
Fondurile nerambursabile sunt de maximum două milioane de euro pe proiect, acordate 80% de UE, 20% de guvern. Aceste fonduri acoperă în diferite proporţii, funcţie de proiect, costurile totale de investiţie aprobate: 45%, pentru întreprinderile mici şi mijlocii. (40%, dacă investiţia se realizează în regiunea Bucureşti - Ilfov); 50% pentru unităţile din sectoarele lapte şi carne, care au programe de restructurare până în 2009; 25% întreprinderile care nu intră în categoria de mai sus, dar al căror număr de angajaţi nu depăşeşte 750, iar cifra de afaceri este sub 200 milioane de euro.
Maximum 750.000 de euro, dar cofinanţare de 50%, se acordă în cazul micro-întreprinderilor şi unităţilor de colectare, depozitare, condiţionare şi refrigerare a produselor agricole deţinute de cooperative şi grupuri de producători.
Nu mai e nevoie să amintim că nu se ajunge simplu la banii europeni. Pe o listă sumară, se pot înşira de la literele a la w documentele justificative care trebuie să însoţească cererea de finanţare. Nu trebuie să lipsească - studiu de fezabilitate sau un memoriu justificativ (după un model care va fi publicat pe site), certificat de urbanism, autorizaţii de construcţie, avize de la Mediu, certificate de la bancă şi Fisc, dar şi cazier judiciar sau diploma de studii pentru responsabilul legal/tehnic al proiectului.
Acesta trebuie să aibă pregătire profesională în domeniul pentru care solicita finanţarea sau trebuie să se angajeze că va absolvi un curs în domeniu înainte de depunerea ultimei cereri de plată.
Proiecte fără luarea rubedeniilor în calcul
Dacă se va apela la un consultant pentru realizarea proiectului, se recomandă angajarea acestuia şi pentru asistenţă postcontractare, licitaţii şi cereri de plată. "De cele mai multe ori, partea cea mai dificilă nu este alcătuirea proiectului, ci implementarea financiară şi derularea acestuia", notează APDRP. Beneficiarul trebuie să ştie că, timp de cinci ani, începând cu ultima plată, nu are voie să modifice scopul investiţiei. Este important să nu se afle într-o situaţie de "conflict de interese".
Spre exemplu, furnizorii de bunuri, lucrări sau servicii (inclusiv consultanţă) în cadrul proiectelor nu trebuie să aibă acţionari comuni cu cei ai societăţii comerciale beneficiare. Poate fi considerat conflict de interese şi atunci când persoane fizice care au legături de rudenie cu acţionarii sau administratorii societăţii comerciale beneficiare sunt angajate ca prestatori de servicii în cadrul proiectului (ex. consultanţă şi proiectare, dirigenţie de şantier, verificare tehnică de proiect, asistenţă tehnică).
APDRP poate rezilia contractul dacă benficiarul încalcă oricare dintre clauzele de finanţare. În acest caz, beneficiarul nu va mai primi fondurile europene sau, dacă le-a primit deja, va trebui să le returneze.
Investiţie, dar nu doar de dragul investiţiei
O notă de la sfârşitul Îndrumarului arată că "În România, distribuţia teritorială a fabricilor de procesare a cărnii şi a laptelui s-a realizat fără o analiză prealabilă a necesităţilor existente, fiind lăsată la latitudinea investitorilor". Chiar dacă pare "pe lângă subiect", nota este cel puţin la fel de importantă ca informaţiile despre banii europeni - aminteşte potenţialului beneficiar că, în definitiv, scopul investiţiie nu este ... investiţia în sine.
Numărul întreprinderilor din industria alimentară a crescut, în perioada 1998-2006, cu 585 de unităţi, ajungând la aproximativ 11.000. Două treimi din acestea sunt de dimensiuni mici (sub nouă angajaţi), iar în jur de 1% sunt foarte mari (peste 250 angajaţi). Prezenţa teritorială a acestora este complet dezechilibrată, în lipsa unui plan coerent de dezvoltare la nivel naţional.
Aşa se face că afacerile sunt afectate de costuri imprevizbile, precum distanţele "neeconomice" dintre producători şi procesatori. APDRP promite că, împreună cu ministerul, va prezenta o listă a unităţilor cu deficit de unităţi de procesare, pentru a le permite investitorilor să identifice... afacerea.
Se finanţează achiziţiile de utilaje noi şi tehnologie
Fondurile europene finanţează clădiri necesare proiectului, inclusiv infrastructura rutieră internă, utilităţi şi racorduri; achiziţionarea de noi utilaje, echipamente, mijloace de transport specializate şi costuri de instalare; achiziţionarea terenurilor pentru construcţii cu scop administrativ şi de producţie, care nu depăşesc 10% din valoarea eligibilă a proiectului.
O notă specială în cazul produselor forestiere: sunt recunoscute investiţii pentru obţinerea de produse noi, pentru respectarea standardelor de mediu şi pentru producerea de combustibil ecologic.
De asemenea, pot fi finanţate: organizarea şi implementarea sistemelor de management al calităţii şi de siguranţă alimentară; cumpărarea de tehnologii (know-how), software, patente şi licenţe; costuri precum taxe pentru arhitecţi, ingineri şi consultanţi, studii de fezabilitate, taxe de certificare pentru pregătirea implementării proiectului.
Nu se finanţează bunurile "la mâna a doua" şi ...cercetarea
Nu se finanţează construcţia/modernizarea locuinţei sau achiziţionarea de mijloace de transport pentru uz personal; achiziţionarea de bunuri second-hand; achiziţionarea de teren ce depăşeşte 10% din valoarea eligibilă a proiectului; Taxa pe Valoarea Adaugată, cu excepţia TVA-ului nedeductibil, în cazul în care este în mod real şi definitiv suportat de către beneficiari, alţii decât persoanele neimpozabile; investiţii în procesarea tutunului; investiţii în activitatea de cercetare pentru obţinerea de noi produse şi tehnologii în domeniul procesării şi marketingului produselor agricole şi forestiere; investiţii care sprijină direct vânzarea cu amănuntul.