Estul luptă pentru gazele Europei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Colaborarea cu alte companii de profil ar putea creşte semnificativ valoarea Transgaz Gazele naturale sunt o sursă eficientă de energie primară, cu efecte pozitive asupra mediului. Pentru

Colaborarea cu alte companii de profil ar putea creşte semnificativ valoarea Transgaz

Gazele naturale sunt o sursă eficientă de energie primară, cu efecte pozitive asupra mediului. Pentru transportul către pieţele din vestul Europei, estul se luptă în proiecte.

Compania Naţională de Transport de Gaze a intrat pe bursă la sfârşitul anului trecut, când s-au pus la bătaie 10% din acţiunile companiei, ofertă suprasubscrisă de aproape 28 de ori. Drepturile de alocare au atins un maxim de 335 lei, însă în 2008, preţul lor a pierdut 40%, apropiindu-se vertiginos de preţul de subscriere, de 191,92 lei.

Profilul companiei

Transgaz (TGN) este singurul transportator naţional de gaze naturale, făcând legătura între companiile care se ocupă cu extracţia şi distribuitorii autorizaţi. Societatea este deţinută de Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) cu 75,01% şi Fondul Proprietatea (14,99%), 10% fiind free-float.

Pentru activitatea de tranzit extern, Transgaz are încheiate trei contracte, două cu Gazprom Export cu scadenţa în 2011 şi 2023 şi unul cu Bulgargaz cu scadenţa în 2011.

Perspective

Compania are oportunităţi de creştere, având în vedere că acum foloseşte mai puţin de jumătate din capacitatea de transport.

Consumul de gaze naturale în România a înregistrat o uşoară creştere în primele patru luni din acest an şi se preconizează menţinerea acestui trend pe tot parcursul lui 2008 (o creştere până la 17,28 mld mc, faţă de 16,36 mld mc în 2007). MEF intenţionează să suplimenteze lichiditatea până în toamnă la BVB, prin alocarea către cei despăgubiţi în urma naţionalizărilor comuniste, care au solicitat compensarea cu acţiuni TGN.

La începutul acestei luni, Transgaz a semnat cu MOL Natural Gas Transmission Ungaria un acord pentru construirea unei conducte pe ruta Szeged-Arad, în vederea interconectării celor două sisteme naţionale. TGN mai este implicată în proiectul Nabucco prin intermediul Pipeline International, la care deţine 16,67%.

Acest proiect poate duce la creşterea caracterului competitiv al companiei, din punctul de vedere al costului şi implicit al tarifului de transport previzionat, însă realizarea mai rapidă a concurentului Southstream (la care România nu participă) ar anula aceste perspective.

Situaţia financiară

Compania a raportat pentru primul trimestru din 2008 un profit net de 92,02 milioane de lei, în creştere cu 0,16% faţă de perioada similară din 2007. Cifra de afaceri a transportatorului a urcat în Q1 2008 cu 14,3%, până la 317,9 milioane de lei.

Majorarea de la 5% la 10% a redevenţei pentru concesionarea SNT va fi recuperată prin ajustarea tarifului la transport din acest an. Acest lucru va duce la creşterea veniturilor reglementate cu 20,17%, până la un nivel de 1,14 miliarde de lei.

Pentru 2008 societatea are în program investiţii de 587 milioane de lei, mai mari cu 111% faţă de 2007, destinate, în principal, modernizării şi eficientizării sistemului de transport. Compania mai estimează pentru acest an o majorare de 29,52% a profitului net, până la 269,2 milioane lei, şi o creştere de 5,55% a cantităţii de gaze livrate, până la 15,35 mld mc.

Indicatorii de evaluare lasă loc de creşteri

Titlurile au ajuns în această perioadă la preţuri foarte atractive comparativ cu începutul anului şi chiar cu perioada de subscriere (5% peste preţul de subscriere). Indicatorii de evaluare de piaţă lasă loc de viitoare creşteri ale cotaţiei TGN, însă un factor hotărâtor va fi evoluţia proiectelor de transport de la nivel regional.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite