Dosarele „Prima Casă“ trebuie să ajungă la Fond cu 10 zile înainte de expirarea antecontractului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dosarele „Prima Casă“ trebuie să ajungă la Fond cu 10 zile înainte de expirarea antecontractului
Dosarele „Prima Casă“ trebuie să ajungă la Fond cu 10 zile înainte de expirarea antecontractului

Asociaţia Română la Băncilor (ARB) va transmite, în următoarele două zile, băncilor participante la programul guvernamental „Prima Casă“ o scrisoare cu clarificări suplimentare în vederea eliminării problemelor apărute la întocmirea solicitărilor de garantare, a declarat Vasile Coman, director coordonator în cadrul Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri.

Mai multe măsuri de soluţionare a deficienţelor apărute au fost discutate în cadrul unei întâlniri ce a avut loc între reprezentanţii Fondului de garantare şi cei ai ARB. Astfel, băncilor li se va recomanda ca ordinea documentelor din dosar să corespundă cu cea înscrisă în norme, pentru a elimina situaţiile în care documentele lipsesc. De asemenea, băncile trebuie să trimită solicitarea de garantare către Fond cu cel puţin 10 zile înainte de data de expirare a antecontractului, inclusiv pentru dosarele aflate în lucru la bănci. „În cazul în care antecontractul nu a fost încă semnat, banca să facă analiza de eligibilitate şi apoi să solicite semnarea unui antecontract cu termen de cel puţin 45-60 de zile“, a spus Coman. Măsura convenită de Fond cu Asociaţia Română a Băncilor va fi transmisă instituţiilor de credit iniţial sub formă de recomandare, de către Asociaţie, urmând să fie introdusă în ordinul comun al Ministerului Finanţelor Publice şi Ministerului pentru IMM-uri, Comerţ şi Mediu de Afaceri privind programul "Prima Casă". "Vom pune, ca să zic aşa, presiune pe bănci. Noi trebuie să aprobăm dosarele în cinci zile, la ele nu scrie în câte tile trebuie să proceseze documentaţia", a mai spus Coman. De asemenea, s-a discutat despre un demers al ARB către Autoritatea Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară pentru uniformizarea prezentării elementelor ce descriu un imobil şi menţionarea în extrasul de carte funciară a tuturor datelor locuinţei.

Probleme în derularea programului

Coman a menţionat că cele mai mari probleme în derularea programului "Prima Casă" sunt legate de antecontract. "Antecontractul este cuiul lui Pepelea în acest program. În cazul în care cumpărătorul, la semnarea antecontractului de vânzare-cumpărare a unei locuinţe, nu are făcut deja cadastrul şi evaluarea imobilului, în 90% din cazuri sunt şanse să fie depăşită perioada din antecontract. De aceea, recomandăm ca solicitantul să încheie antecontractul pe cel puţin 45-60 de zile după ce banca îi confirmă că este eligibil", a spus Coman. De asemenea, datele de identificare incomplete sau incorecte ale finanţatorului, precum şi necorelarea între valoarea finanţării, preţul de achiziţie şi mărimea avansului au creat deficienţe în derularea programului.
"Uşurinţa cu care tratează unii funcţionari bancari se explică şi prin faptul că acest produs este foarte prietenos cu banca, întrucât răspunderea revine în totalitate Fondului. Banca rămâne doar cu profitul, n-o mai doare nici în cot", a spus Coman.

Măsuri luate de Fond

Reprezentanţii Fondului au anunţat că documentele nu mai sunt trimise prin poştă,proces ce dura câteva zile, ci sunt expediate prin curier la centrala fiecărei bănci. Totodată, pe lângă personalul angajat pentru acest program, a avut loc o redistribuire a personalului existent şi s-au făcutz îmbunătăţiri ale sistemului informatic pentru procesarea solicitărilor. „Am mutat personalul, acum toţi cei 80 de angajaţi ai Fondului lucrează la «Prima Casă», atât în schimburi, cât şi în weekend“, a mai spus Coman. În plus, acesta a menţionat că, pentru a simplifica circuitul documentelor, s-a stabilit ca la momentul emiterii deciziei de aprobare a garanţiei şi a facturii, să fie emis şi semnat deja de către Fond şi contractul de garantare, astfel încât banca să poată încheia contractul de credit, institui ipoteca şi elibera creditul.

Aproape 2.000 de solicitări aprobate


Până luni, au fost aprobate 1.950 de solicitări de garantare, 656 de documentaţii se află în procesare, iar 314 dosare au fost returnate băncilor pentru completări. „Dintre acestea, doar 107 dosare s-au întors cu completările solicitate“, a adăugat Coman. Cele mai multe solicitări de garantare, respectiv 58%, sunt pentru apartamente cu una sau două camere. Totodată, 1.976 dintre solicitări sunt pentru locuinţe vechi, doar 690 pentru case construite în 2008 şi 2009, iar pentru 206 cereri nu s-a putut stabili anul de construcţie al imobilului din cauza lipsei de informaţii. Valoarea medie a garanţiei solicitate este de 42.000 de euro, dar aceasta variază între 35.000 şi 85.000 de euro. 45 de dosare au ca obiect achiziţionarea de imobile cu preţuri de peste 85.000 de euro. Din întregul plafon de un miliard de euro propus de stat, băncile au epuizat 12,5%, respectiv 125 de milioane de euro. Cele mai multe cereri au fost trimise de BRD (52%), BCR (22,26%) şi Banca Transilvania (10%). „Cinci bănci nu au dat până astăzi niciun credit“, a mai spus Coman.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite