Deschiderea de noi sucursale nu garantează dezvoltarea băncilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Îmbunătăţirea serviciilor oferite de instituţiile de credit reprezintă avantajul principal în atragerea de noi clienţi Extinderea agresivă a reţelei teritoriale este una dintre

Îmbunătăţirea serviciilor oferite de instituţiile de credit reprezintă avantajul principal în atragerea de noi clienţi

Extinderea agresivă a reţelei teritoriale este una dintre metodele prin care instituţiile de credit încearcă să atragă cât mai mulţi clienţi. Totuşi, pe măsură ce numărul de unităţi bancare sporeşte, creşterea activelor nu este direct proporţională.

Aproape toate instituţiile de credit şi-au anunţat intenţiile de a creşte rapid, pe parcursul acestui an, reţeaua de sucursale. Numai în cazul primelor trei bănci, ca mărime, din ţara noastră, reţeaua teritorială va spori cu peste 200 de agenţii. Însă ţinând cont de faptul că multe dintre noile locaţii vor fi deschise, în continuare, în marile oraşe, dezvoltarea reţelei teritoriale nu atrage automat acelaşi ritm de creştere a activelor. Spre exemplu, la sfârşitul anului trecut, Banca Comercială Română avea active totale de peste 14,7 milioane de euro. Iar raportat la reţeaua teritorială a băncii, valoarea medie a activelor aferente unei unităţi era de circa 31 milioane de euro.

Pe de altă parte, BRD - Groupe Societe Generale, instituţie care şi-a dezvoltat o reţea de 600 unităţi bancare, deţine active de peste 8,7 miliarde de euro. Adică, raportul dintre active şi sucursale arăta circa 14,7 milioane de euro.

În schimb, Raiffeisen Bank, a treia instituţie din piaţa românească după mărimea activelor, deţine o reţea de peste 300 unităţi. Adică, valoarea medie a activelor aferente fiecărei sucursale este în jurul a 16 milioane de euro. Iar noua bancă UniCredit Ţiriac, rezultată din fuziunea a trei instituţii de credit, deţine active medii aferente fiecărei unităţi de peste 27 milioane de euro.

Succesul unei bănci, asigurat de calitatea serviciilor

Bancherii spun că extinderea reţelei de sucursale are scopul atragerii unui număr cât mai mare de clienţi, mai ales pe sectorul persoanelor fizice. Motivul ţine de faptul că dezvoltarea unor canale alternative de distribuţie, în special prin internet, este limitată de barierele de securitate. Spre exemplu, recent, o serie de bănci din ţara noastră s-au confruntat cu o serie de atacuri asupra serviciului de internet banking.

Totuşi, un studiu realizat de Banca Naţională a Poloniei, ţară în care nivelul activelor raportate la populaţie este de două ori mai mare decât cel din România, subliniază faptul că succesul unei bănci este asigurat de calitatea serviciilor. Astfel, instituţiile de credit au şanse reduse să câştige avantaje faţă de competitori prin introducerea unor inovaţii, pentru că rivalii vor copia produsele imediat.

Investiţiile în sucursale reduc profitabilitatea sistemului

Profiturile obţinute de băncile comerciale din ţara noastră înregistrează ritmuri de creştere mai mici decât în alte state din Europa Centrală. Motivul ţine de investiţiile efectuate în dezvoltarea reţelei teritoriale. Astfel, în timp ce primele bănci din topul românesc înregistrează creşteri anuale ale profiturilor în jurul a 10%, în Polonia sau Ungaria, ritmul este de peste 20%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite