Bursa românească are cele mai puţine listări de pe pieţele de capital europene

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce în 2006 s-au derulat numai trei oferte publice, nici acest an nu va aduce un număr mare de intrări la cota Bursei Piaţa de capital românească ar putea avea şi în acest an un

După ce în 2006 s-au derulat numai trei oferte publice, nici acest an nu va aduce un număr mare de intrări la cota Bursei

Piaţa de capital românească ar putea avea şi în acest an un număr redus de noi companii intrate la cota Bursei. Mai mult, decalajul dintre Bursa de Valori Bucureşti (BVB) şi celelalte pieţe de capital din Europa se adânceşte.

În timp ce la nivel european, ofertele publice iniţiale (IPO) au cumulat, pe întreg parcursul anului trecut, nu mai puţin de 60 miliarde de euro, piaţa românească a cunoscut numai două noi intrări: Transelectria şi Alumil (în ultimul caz, oferta publică s-a derulat în decembrie 2006, iar compania urmează să intre în ringul bursier până la sfârşitul primului trimestru al anului curent). La cota bursei a vrut, anul trecut, să ajungă şi operatorul de cablu CCC Blue Telecom, a cărui ofertă de acţiuni nu s-a bucurat însă de succes. Din oferta publică derulată în perioada 17 noiembrie-15 decembrie, au fost subscrise doar aproximativ 10% din acţiuni.

Nici în acest an, reprezentanţii pieţei autohtone de capital nu se aşteaptă la un număr mare de listări.

Sectorul serviciilor a înregistrat cele mai multe listări

Aproape 40% din companiile care au intrat pe bursele europene numai în ultimul trimestru din 2006 au ca domeniu principal de activitate serviciile, IT şi imobiliare (real-estate). Astfel, un studiu publicat de PricewaterhouseCoopers arată faptul că 37 de companii din domeniul serviciilor au fost listate în ultimele trei luni ale anului trecut. Mai mult, şi în celelalte luni ale lui 2006, precum şi în 2005, acest domeniu a furnizat cele mai multe noi cotări. Răzvan Paşol, preşedintele Intercapital Invest, a precizat pentru Adevărul că evoluţia este una normală. "Serviciile deţin cea mai mare pondere în totalul listărilor publice iniţiale, pentru că acest domeniu reprezintă cea mai mare parte din Produsul Intern Brut", explică Paşol.

În ţara noastră, deşi serviciile contribuie la formarea PIB cu o pondere de 49%, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică pentru primele nouă luni din 2006, acest domeniu deţine la BVB numai 0,03% din capitalizarea bursieră (fără să fie incluse şi serviciile financiare). Analiştii subliniază faptul că piaţa autohtonă de capital este atipică. "Nu putem vorbi de listări pe sectoare din moment ce, anul trecut, listările au fost împărţite pe două domenii: utilităţi (Transelectria) şi industria aluminiului (Alumil Rom Industry)", adaugă preşedintele Intercapital.

Un alt domeniu ce constituie un potenţial de dezvoltare a burselor europene este reprezentat de sectorul IT şi cel de real-estate. Dar, în România, şi aceste domenii sunt aproape invizibile la Bursa de Valori. Astfel, Flamingo International Bucureşti deţine numai 0,35% din capitalizare, iar Impact Bucureşti - 0,87%.

Bursa poloneză, lidera Europei Centrale la numărul de cotări

Piaţa de capital din Varşovia a fost, pe parcursul anului trecut, foarte atrăgătoare pentru noii emitenţi. Studiul PWC arată faptul că, în topul celor mai atractive Burse, pe primul loc se situează Bursa din Londra, cu 42% din totalul IPO-urilor ultimului trimestru din 2006, urmată de Euronext (19%) şi piaţa de capital din Germania (Deutsche Borse), cu 14%. Totuşi, Bursa din Varşovia a reuşit să atragă 7% din totalul IPO-urilor ultimului trimestru, chiar mai mult decât cea din Italia (4%). În plus, Bursa din Varşovia a reuşit să atragă nu numai companii din Polonia, ci şi din alte state europene. Studiul PWC subliniază faptul că două firme din Cehia şi una din Slovacia au ales această piaţă pentru a se capitaliza. Totodată, Răzvan Paşol susţine că, pe termen mediu, am putea vedea şi unele companii autohtone care să prefere piaţa poloneză în detrimentul celei româneşti.

BVB vrea agenţie naţională de rating

Pentru a face faţă competiţiei cu celelalte pieţe de capital din regiune, oficialii Bursei de Valori Bucureşti susţin necesitatea înfiinţării unei agenţii naţionale de rating, dar care să fie recunoscută la nivel internaţional. În plus, Japan Credit Rating Agency (JCR) vrea să acorde consultanţă BVB pentru crearea acestei agenţii. Preşedintele instituţiei japoneze, Makoto Utsumi, a explicat ieri importanţa unei astfel de instituţii. Directorul BVB, Stere Farmache, declara anul trecut că obiectivul instituţiei pe care o conduce este ca piaţa de capital să beneficieze de serviciile unor agenţii de rating cu recunoaştere internaţională, mai ales pentru instrumentele cu venit fix. "Piaţa de capital are nevoie de cât mai multe companii şi instrumente care să beneficieze de rating", spune Farmache.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite