Băncile dau vina pe BNR când măresc ratele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Protecţia Consumatorului consideră abuzivă practicarea comisionului de rezervă minimă obligatorie. Băncile pun comisioanele mărite peste noapte în cârca BNR. Plângerile clienţilor scot la iveală însă, deciziile abuzive ale instituţiilor de credit.

„Având în vedere faptul că Banca Naţională nu a scăzut şi nici nu a renunţat la rezerva minimă obligatorie, vă informăm că va trebui să plătiţi o rată mai mare ”, aceasta este descifrarea unuia dintre mesajele pe care băncile le trimit, mai nou, clienţilor atunci când le anunţă creşteri ale ratelor.

În această situaţie se află şi Marian F. din Bucureşti, care a fost informat că are de plătit o rată mai mare cu aproximativ 60 de euro/lună pentru creditul ipotecar contractat la Volksbank.

Banca l-a informat că această creştere este determinată de prelungirea perioadei de aplicare a comisionului de rezervă minimă obligatorie, din cauză că BNR nu a adoptat nicio decizie privind reducerea sau eliminarea rezervelor pentru creditele în valută.

Ulterior, clientul a primit o altă scrisoare, în care reprezentanţii Volksbank reveneau asupra explicaţiei şi precizau faptul că prelungirea perioadei de aplicare a comisionului este determinată de creşterea costurilor de refinanţare, şi nu de politica BNR.

ANPC a dat verdictul

Consternat de toate aceste explicaţii, clientul a depus o plângere la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Contactaţi de ziarul „Adevărul“, reprezentanţii instituţiei au analizat cazul şi ne-au declarat că au primit mai multe plângeri referitoare la acest caz.

„Într-adevăr, BNR nu a luat decizia de a elimina sau reduce rezerva minimă obligatorie, deci, teoretic, banca ar putea prelungi perceperea acestui comision. Totuşi, din punctul nostru de vedere acest comision este abuziv.

Am încheiat deja un proces-verbal de constatare a clauzelor abuzive din contractele Volksbank, proces -verbal ce va fi transmis în instanţă împreună cu reclamaţiile primite conform Legii 193/2000”, susţin reprezentanţii ANPC.

Posibile soluţii

Din păcate, clientul nu poate refuza plata comisionului de rezervă minimă fără să ramburseze împrumutul anticipat. Or, ţinând cont de dobânzile ridicate practicate de bănci în acest moment şi de noul regulament de creditare a BNR, un credit de refinanţare este fie mult mai scump, fie imposibil de obţinut.

 Pentru a-şi recupera prejudiciul, clienţii aflaţi în această situaţie au trei posibilităţi. Cel mai sigur este să aştepte o hotărâre judecătorească definitivă în acest sens şi ulterior să se adreseze instanţei pentru a cere daune.

O altă variantă este să se prezinte la prima dată de judecată, unde vor solicita recuperarea sumelor în cauză. Cea de-a treia variantă presupune ca aceştia să dea în judecată banca, acţionând pe cont propriu.

Reacţii

Oficialii Volksbank subliniază că măsura de a prelungi durata de percepere a comisionului în discuţie nu poate fi considerată abuzivă, având în vedere argumentaţia financiar-economică şi temeiul contractual.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite