Băncile, dispuse să închidă ochii la creditele restante

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei care nu-şi pot achita ratele ar putea obţine din partea băncii reeşalonări sau amânări de plată. Disponibilizările, deprecierea leului şi creşterea dobânzilor fac ca tot mai mulţi români să nu-şi mai poată achita ratele la credit. Băncile par să înţeleagă situaţia şi caută soluţii. 

Deprecierea cursului de schimb şi creşterea dobânzilor au făcut ca numărul românilor cu restanţe la credite să crească în ultimele luni.

Valoarea restanţelor mai mari de 30 de zile ale populaţiei a ajuns la 758 milioane de lei la finele lunii septembrie, mai mare cu 50% faţă de cea înregistrată cu un an în urmă.

În plus, valul de disponibilizări din cadrul firmelor pare să indice că perspectivele nu sunt chiar bune. “În principiu, o creştere semnificativă a restanţelor ar putea apărea în cazul unei corecţii severe la nivelul economiei naţionale, respectiv dacă un număr semnificativ de companii trebuie să facă disponibilizări masive de personal”, spune Mihai Răuţă, directorul ariei Consumer Risk din cadrul Raiffeisen Bank.

Reeşalonări şi amânări la plată

Băncile admit că, în ultima perioadă, tot mai mulţi clienţi întârzie cu plata ratelor. În cazul în care situaţia se va înrăutăţi, bancherii sunt pregătiţi să ofere clienţilor amânări la plată, reeşalonări, prelungiri ale maturităţilor sau alte soluţii pentru depăşirea acestor perioade delicate.

MKB Romexterra Bank se numără printre băncile care au început deja negocierile cu restanţierii. “Oferim anumite păsuiri clienţilor, sunt unele negocieri, însă nu mărim scadenţa la credite destul de mult”, a spus Adrian Radu, preşedintele executiv al băncii.

În plus, Radu a menţionat că toate băncile se confruntă cu probleme legate de rambursarea creditelor, însă acestea „nu îşi vor lăsa clienţii să cadă decât în situaţii extreme“.

Reprezentanţii Raiffeisen Bank şi OTP Bank spun că numărul restanţierilor nu le-a crescut semnificativ în ultimele luni. Totuşi, în cazul în care situaţia se va înrăutăţi, iau în calcul anumite soluţii. “OTP Bank nu a ezitat să îl sprijine pe client, atunci când a considerat că există şanse reale de redresare pentru acesta.

Sprijinul nostru poate presupune reeşalonări, prelungirea maturităţii, precum şi alte soluţii bancare favorabile clienţilor”, spun reprezentanţii OTP Bank România.

Cu toate că într-un scenariu pesimist şi Raiffeisen Bank ia în calcul astfel de soluţii, directorul ariei Consumer Risk din cadrul băncii spune că astfel de situaţii nu sunt de dorit pentru client.

 „Este recomandabilă evitarea acestei variante, dat fiind impactul puternic negativ pe istoricul de credit”, subliniază Răuţă.

Monitorizare atentă a clienţilor

Clienţii care solicită amânări sau reeşalonări trebuie să dovedească faptul că au capacitatea să ramburseze creditul în noile condiţii. “Banca va urmări cu atenţie respectarea noului calendar de plăţi, având în vedere că aceste credite, chiar dacă sunt plătite la timp, se menţin cel puţin pe acelaşi nivel de risc cu cel de dinaintea reeşalonării”, a arătat Răuţă.  

Preşedintele executiv al MKB Romexterra Bank susţine că băncile trebuie să dea dovadă de prudenţă în perioada următoare, să îşi monitorizeze clienţii şi să găsească soluţii pentru a furniza un flux pozitiv al lichidităţii.

Ponderea restanţelor la credite, redusă

În ciuda creşterii, în ultimele luni, a valorii cumulate a restanţelor, ponderea acesteia în totalul creditelor se menţine la un nivel redus, fără a fi îngrijorător.

“La data de 31 octombrie 2008, ponderea restanţelor curente în totalul sumelor datorate, înregistrate la Biroul de Credit de 30 de bănci şi 11 instituţii financiare nebancare, era de aproximativ 1%, pondere care, în mod evident, nu este una îngrijorătoare”, ne-a declarat Marian Epure, directorul general al Biroului de Credit.

Soluţii în Europa

În state precum Spania şi Marea Britanie, unde criza a lovit destul de puternic, clienţii sunt deja păsuiţi la plata ratelor pentru împrumuturile ipotecare.

Principalele bănci ipotecare din Marea Britanie le-au acordat clienţilor o perioadă de graţie de trei sau chiar de şase luni, înainte de începerea executărilor silite.

În Spania, Guvernul a decis ca şomerii să beneficieze, timp de doi ani, de un moratoriu care să le permită să plătească doar jumătate din ratele lunare la creditele ipotecare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite