ANPC: Majorarea dobânzii poate fi refuzată de client
0Vicepreşedintele ANPC a afirmat astăzi că băncile au obligaţia de a înştiinţa fiecare client al său cu privire la majorarea dobânzilor pe care le practică, aceştia urmând să aleagă dacă continuă contractul sau cer refinanţare de la o altă bancă.
"Nu este legal ca o bancă să îşi modifice dobânzile fără înştiinţarea clienţilor, pentru că aceştia din urmă trebuie să aibă posibilitatea de a alege între a continua contractul cu banca respectivă sau de a opta pentru o refinanţare la altă bancă", a declarat Gheorghe Ciubotaru, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), citat de NewsIn.
El a precizat că majorarea dobânzilor la creditele pentru persoane fizice, practicată de mai multe bănci din România, poate fi contestată în instanţă.
"Chiar dacă în contractul semnat între bancă şi consumator este specificat faptul că banca îşi rezervă dreptul de a modifica dobânzile în funcţie de piaţa financiară, au fost cazuri în care instanţa de judecată a considerat majorarea dobânzilor ca fiind o clauză abuzivă din contract şi a anulat acele majorări", a explicat Gheorghe Ciubotaru.
Vicepreşedintele ANPC susţine că băncile au obligaţia de a notifica fiecare client al său cu privire la majorarea dobânzilor pe care le practică.
Dobânzile nu pot fi majorate doar prin invocarea crizei financiare
Preşedintele ANPC, Dan Vlaicu, a afirmat că băncile nu pot invoca doar criza financiară pentru mărirea creditelor.
"Nu e de ajuns ca băncile să invoce criza internaţională, ci trebuie să explice consumatorilor indicii care au dus la creşterea dobânzii", a declarat preşedintele ANPC, citat de Antena3.ro
Dan Vlaicu a afirmat că în ultimele zile mai multe bănci au trimis somaţii către clienţi prin care aceştia sunt anunţaţi că a crescut rata la creditele personale
Un astfel de caz este Bancpost care şi-a înştiinţat clienţii în legătură cu mărirea ratelor şi comisioanelor în contextul crizei financiare: "Datorită schimbărilor semnificative înregistrate în ultima perioadă pe piaţa financiară internaţională cu influenţe importante asupra costurilor de finanţare, Bancpost este obligată să ajusteze tarifarea portofoliului de credite în consecinţă". Potrivit lui Dan Vlaicu, astfel de justificări nu sunt suficiente, banca trebuind să explice consumatorilor concret de ce s-a ajuns la această situaţie.
Vlaicu a mai explicat că unele bănci stipulează clauze abuzive în contracte, cum ar fi decizia unilaterală a băncii de a modifica dobânzile şi comisioanele. "Sunt bănci care au contestat în instanţă sancţiunile aplicate de ANPC, însă ele nu realizează că dacă pierd procesul consumatorul le poate cere acestora despăgubiri", spune acesta.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a finalizat, la mijlocul lunii octombrie, un proiect de reglementare a creditării, care va intra în vigoare cel mai probabil de la 1 ianuarie 2009, la 60 de zile după publicarea sa în Monitorul Oficial. Proiectul impune furnizorilor de servicii financiare, atât bănci cât şi instituţii financiare nebancare (IFN), să nu majoreze dobânzile şi comisioanele pe durata derulării creditului şi să nu introducă altele noi.
Noua lege nu se va aplica celor care au luat deja un credit. "Legea nu se poate aplica retroactiv", dar după ce va intra în vigoare, "băncile cel mai probabil nu vor mai modifica dobânzile, pentru că altfel riscă să-şi piardă clienţii", spune preşedintele ANPC, Dan Vlaicu.