5 întrebări despre vânzarea eMAG
0Vestea că pachetul majoritar al eMAG a fost vândut către gigantul sud-african Naspers a căzut ca un trăsnet pe piața românească de e-commerce. În spatele achiziției stau mai multe întrebări decât răspunsuri, deocamdată. Cea mai importantă - cu PayU în spate, va deveni eMAG un Amazon local?
Nimic nu indica în direcția asta: niciunul din planurile sau obiectivele
eMAG de până acum nu trăda interesul față de o potențială vânzare către
un jucător global. Pe de o parte, eMAG n-a făcut niciodată un secret
din intențiile sale de a deveni un jucător cu greutate la nivel regional
și european. Doar că, până ieri, afacerile în creștere ale celui mai
mare jucător de pe piața autohtonă de retail online, achiziția Flanco și
intergrarea eMAG-Flanco, precum și reorientarea Asesoft Distribution ca
distribuitor regional sub umbrela de NOD Distribution păreau să fie
suficiente resurse pentru ducerea la bun sfârșit a planurilor de
creștere și dezvoltare regională.
Și apoi, vestea că gigantul sud-african Naspers, care în 2010 a
cumpărat într-o manieră la fel de surprinzătoare procesatorul de plăți
Gecad ePayment, ar fi scos din buzunar 100 de milioane de euro pentru a
cumpăra pachetul majoritar a căzut, din senin, luni la prânz, lăsând pe
toată lumea să se întrebe:
1. E adevărat?
Da. Iulian Stanciu, CEO-ul companiei, a confirmat pentru Forbes
informația, adăugând că i-au mai rămas 21,6% din acțiunile companiei.
Money.ro a fost primul care a anunțat că eMAG ar fi vândut pachetul majoritar de acțiuni către Naspers, apoi Wall-Street a intrat în posesia scrisorii
lui Iulian Stanciu către partenerii companiei, în care acesta confirma
că e vorba de 70% din acțiunile retailerului online. Stanciu a spus că
va rămâne în fruntea companiei iar Naspers nu se va implica în
managementul acesteia.
2. De ce? - perspectiva financiară
Un preț de 100 de milioane de euro pentru 70% din acțiuni e o
confirmare a succesului eMAG și a reușitei strategiei aplicate după
preluarea pachetului majoritar de către Asesoft, în 2008. Însă nu banii
au fost, cu siguranță, motivul pentru această achiziție. Cu doar câteva
luni în urmă, într-un interviu
cu Money Magazine, Iulian Stanciu vorbea despre planuri de extindere în
zone conexe, cum ar fi de pildă producția de software, și de un buget
de achiziții de până în 20 de milioane de euro. Planurile eMAG s-ar fi
putut susține în continuare doar din resurse proprii.
Citiţi mai multe pe forbes.ro!