În industria autohtonă de celuloză lipseşte concurenţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unicul producător a rămas compania clujeană Someş Dej care este, totodată, şi lider în producţia de hârtie de ambalaj

urma reorientării activităţii către piaţa locală, datorată în bună parte cheltuielilor mai scăzute, în special cele de transport.
De cealaltă parte, Letea a produs în acest an 70.000 tone de hârtie de ziar, jumătate din această cantitate fiind direcţionată către export în ţări precum Turcia, Serbia, Egipt, Suedia, Moldova, Ucraina sau Ungaria. "Necesarul anual de hârtie de ziar pentru piaţa autohtonă se ridică la circa 50.000 de tone. Jumătate este asigurat de Letea, în timp ce restul este adus din import", spune Constantin Chiriac, preşedintele patronatului industriei de celuloză şi hârtie ROMPAP. Cererea la hârtia de ziar creşte pe piaţa internă cu circa 3% pe an, în timp ce la export se estimează o creştere de 2,5% pentru anul 2007.
75% din preţul final reprezintă materia primă şi utilităţile
Comparativ cu anul trecut, Letea şi-a majorat capacitatea de producţie cu circa 150% faţă de Someş Dej, aceasta din urmă fiind puternic afectată de lipsa de materie primă, în speţă lemnul. "Someş are o problemă cu achiziţia materiei prime, pentru că ei dispun acum de stocuri doar pentru 4-5 zile, în condiţiile în care aceste stocuri ar fi trebuit să fie pentru 50 de zile", a precizat Chiriac. Potrivit lui Itu, principala materie primă - lemnul - a fost achiziţionată de pe piaţa internă în anul 2005, în proporţie de 74%, iar în 2006 în proporţie de 87%. În fapt, costurile cu materia primă şi utilităţile reprezintă pentru toţi jucătorii din sector o problemă, acestea reflectându-se în preţul produsului finit în proporţie de 75%. "Costurile cu materia primă cresc cu circa 5%, iar utilităţile cu 7,5%", spune Avramescu. Pentru Someş, cheltuielile cu materia primă sunt ceva mai costisitoare, în contextul în care lemnul a înregistrat o creştere de preţ cu 28% faţă de anul 2005. În ansamblu, preţurile la produsele finite au avansat în medie cu procente cuprinse între 7 şi 10%.
Se încinge competiţia în producţia de carton ondulat
O evoluţie spectaculoasă în industria de celuloză şi hârtie o are producţia de hârtii pentru cartonul ondulat, care s-a ridicat pe primele nouă luni ale anului în curs la valoarea de 78 milioane de euro, faţă de 97 milioane de euro la sfârşitul anului trecut. "În ultimii 5-6 ani, acest segment a avut rate de creştere anuale de 10-15%, iar cel mai mare producător, care foloseşte maculatura în proporţie de 100% drept materie primă, este Ecopaper Zărneşti", spune Chiriac. Este de aşteptat ca, pe parcursul anului viitor, această situaţie să se schimbe, iar prima poziţie să revină companiei Ambro Suceava. În ceea ce priveşte producţia de hârtie igienico-sanitară, aceasta înregistrează rate de creştere de peste 100%, principalii doi competitori fiind Comceh Călăraşi, lider şi pe segmentul hârtiei de scris şi tipărit, şi Vrancart Adjud.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite