Prin inchiderea Capitolului 14 - Energia - creste sansa Romaniei in obtinerea statutului de economie de piata functionala

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In data de 30 iunie, la termenul stabilit, in cadrul Conferintei de Aderare Romania-UE, care a avut loc la Bruxelles, a fost inchis provizoriu Capitolul de negociere 14 - Energia. Negocierile au fost

In data de 30 iunie, la termenul stabilit, in cadrul Conferintei de Aderare Romania-UE, care a avut loc la Bruxelles, a fost inchis provizoriu Capitolul de negociere 14 - Energia. Negocierile au fost deschise in martie 2002 si au vizat alinierea la legislatia comunitara a energeticii romanesti si restructurarea acestui sector, ca baza in economie. Tintele sunt eficientizarea si cresterea competitivitatii intregului sector energetic pentru integrarea sa in piata interna a Uniunii Europene. Angajamentele asumate de Romania vizeaza transpunerea acquis-ului comunitar aferent Capitolului 14 - Energia, precum si implementarea, pana la data aderarii, a legislatiei nationale armonizate. Pentru a realiza aceste deziderate, masurile intreprinse de Ministerul Economiei si Comertului au fost canalizate pe cele trei componente majore al Capitolului 14 - Energia, respectiv: sectorul petrolier, piata de energie si promovarea eficientei energetice si a surselor de energie regenerabile. Negocierile pentru inchiderea Capitolului Energia au fost dificile, dar ele au avut finalitate. Intregul sector energetic trece printr-un proces complex de restructurare, incepand cu realizarea celor trei complexuri energetice si terminand cu lupta pentru privatizarile de la Electrica, Petrom si Distrigaz-Sud si Nord.
Dan Ioan Popescu, ministru de stat, ministrul Economiei si Comertului:
Miza restructurarii - structuri viabile, concurentiale
"Masurile adoptate de Ministerul Economiei si Comertului au dus la restructurarea tuturor companiilor din sectorul energetic, care au vizat asigurarea unor structuri viabile care sa asigure mediul concurential in sector. Separarea, conform cerintelor comunitare, a activitatilor de baza din sector - producere, transport si distributie, precum si restructurarea majora a societatii Termoelectrica si a sectorului carbonifer sunt cele mai elocvente exemple. Totodata, si fundamentarea preturilor la energie pe baze economice, conform unor metodologii practicate la nivel european, urmareste eficientizarea activitatii agentilor economici din sector. Iar crearea de autoritati de reglementare independente in sectorul energiei electrice si al gazelor naturale si consolidarea statutului acestora, precum si dezvoltarea capacitatii administrative necesare gestionarii stocurilor de petrol si promovarii eficientei energetice asigura un cadru de reglementare adecvat, precum si garantia implementarii adecvate a legislatiei nationale armonizate in domeniul energetic. In contextul celor mentionate, inchiderea provizorie a negocierilor de aderare aferente Capitolului 14 - Energia reprezinta o recunoastere a eforturilor intreprinse in directia functionarii sectorului energetic romanesc conform cerintelor unei economii de piata functionale si, totodata, o etapa esentiala in indeplinirea in anul 2004 a criteriilor economice necesare obtinerii calificativului de economie de piata functionala."
Calendarul si etapele reformei in sectorul energetic
Piata interna a energiei din Romanie este reglementata, autorizata si controlata de ANRE, in sectorul energiei electrice, si de ANRGN, in cel al gazelor naturale. Ambele institutii sunt autonome din punct de vedere legal si administrativ. Totusi, reforma din sistemul energetic - restructurarea, privatizarea si investitiile - este realizata de MEC.
Deschiderea pietei energiei electrice - 40%
Incepand cu luna ianuarie 2004, gradul de deschidere a pietei este de 40%. Pragul de consum pentru eligibilitate a fost redus de la 40 la 20 GWh/an. Liberalizarea pietei energiei electrice va continua avand ca tinte: 100% pentru consumatorii industriali de la data de intai ianuarie 2007 si 100% pentru consumatorii casnici de la intai iulie 2007.
Competitivitatea
Pentru a se apropia de competitivitatea energetica din Uniunea Europeana, preturile la energia electrica din Romania vor fi ajustate periodic, astfel incat sa fie acoperite costurile de productie si de mediu. ANRE este cea care va stabili preturile si tarifele, reglementate prin proceduri transparente si publicate in Monitorul Oficial. Pentru eliminarea creantelor in sectorul energetic, a continuat aplicarea programului Ministerului Economiei si Comertului, care se bazeaza pe doua instrumente principale: intreruperea furnizarii de energie catre rau-platnici, si utilizarea conturilor de tip "escrow". In cursul lunii mai 2004, a fost adoptata Ordonanta de Urgenta privind masuri de diminuare a arieratelor din economie, care urmareste, in special, reducerea acumularii de noi arierate. Este absolut necesara stabilirea unei discipline financiare stricte si transparente pentru toti actorii de pe piata de energie din Romania, in scopul de a elabora un program de recuperare a costurilor si reducere a arieratelor.
Privatizare la Electrica si restructurare la Termoelectrica
Foaia de parcurs din domeniul energetic din Romania prevede masuri pentru restructurarea si privatizarea sectorului energetic romanesc, urmarindu-se crearea unui mediu concurential in sector. Astfel, se intentioneaza atragerea in economie a capitalului privat necesar pentru finalizarea investitiilor in curs de realizare si pentru reabilitarea unor obiective din sectorul energiei electrice, energiei termice si gazelor naturale. * Electrica Prin restructurarea Electrica din anul 2002, au fost demarate procedurile de privatizare a noilor societati infiintate. In cadrul procedurilor de privatizare a filialelor Banat si Dobrogea, initiate prin publicarea anuntului de privatizare in luna ianuarie 2003 si a parcurgerii etapelor ulterioare, in data de 8 martie 2004, compania italiana ENEL a depus oferta finala. Iar pentru privatizarea filialelor Moldova si Oltenia, in data de 28 aprilie 2004, a fost publicat anuntului de privatizare. * Termoelectrica Ca urmare a procesului de restructurare, in sectorul termoelectric opereaza sase mari societati comerciale: SC Electrocentrale Deva SA, SC Electrocentrale Rovinari SA, SC Electrocentrale Turceni SA, SC Electrocentrale Bucuresti SA, SC Electrocentrale Galati SA si SC Termoelectrica. Prin aceasta restructurare s-au realizat o scadere a gradului de concentrare a pietei de producere a energiei electrice si o asigurare a mediului concurential in acest sector. In luna decembrie 2003, a fost publicat anuntul de privatizare a complexurilor energetice de la Rovinari, Turceni si Craiova-Isalnita. Pentru aceste trei complexuri energetice, au fost primite scrisori de interes din partea unor investitori straini. * Hidroelectrica In sectorul hidroenergetic, a fost aprobat un program privind privatizarea unui numar de aproximativ 150 microhidrocentrale. Programul prevede vanzarea de active, precum si un plan obligatoriu de investitii.
Deschiderea pietei gazelor, 40%
Incepand cu luna ianuarie 2004, gradul de deschidere a pietei gazelor naturale este de 40%. Pragul de consum pentru eligibilitate a fost redus de la 4 milioane la 3 milioane mc/an. Liberalizarea pietei gazelor naturale va continua avand ca tinte: 100% pentru consumatorii industriali de la 1 ianuarie 2007 si 100% pentru consumatorii casnici de la 1 iulie 2007.
Competitivitatea Prin eliminarea subventiilor incrucisate intre consumatorii non-rezidentiali si cei rezidentiali, cu ocazia majorarii preturilor la 1 septembrie 2003, acestea au fost diferentiate intre categoriile de consumatori. In corelare cu procesul de liberalizare a pietei gazelor naturale, se va realiza o ajustare graduala a pretului de valorificare a productiei interne. Totodata, stabilirea preturilor si a tarifelor reglementate la gaze naturale se realizeaza de catre ANRGN pe baza unor proceduri transparente, publicate in Monitorul Oficial. Distrigaz-Sud si Nord, in privatizare
In perioada mai 2003 - mai 2004, pe piata gazelor naturale din Romania au aparut noi companii, astfel incat, in prezent, in sectorul gazelor naturale functioneaza mai multe companii cu capital privat, dintre care: 2 in domeniul productiei, 1 in domeniul inmagazinarii, 16 in domeniul distributiei si furnizarii la nivel local, respectiv 11 in domeniul furnizarii pe piata en-gros a gazelor naturale. In sectorul de distributie a gazelor naturale, se desfasoara procesul de privatizare a societatilor de distributie a gazelor naturale Distrigaz Nord SA si Distrigaz Sud. Pentru acestea, au depus expresii de interes cinci mari companii. In data de 15 martie 2004, cele cinci companii au depus ofertele preliminare.
Carbunele, in transformare
Industria corbonifera va continua sa fie o importanta sursa de energie, avand in vedere potentialul de rezerve exploatabile si faptul ca, in structura centralelor electrice, carbunele asigura circa 40% din totalul puterii produse. In sectorul carbonifer, se desfasoara un amplu proces de restructurare vizand modernizarea si retehnologizarea minelor care pot deveni viabile pe termen mediu, respectiv inchiderea minelor neviabile si reabilitarea mediului. Acordarea ajutorului de stat in acest sector respecta principiile transparentei si regresivitatii ajutoarelor pentru functionare si are in vedere limitarea impactului social si regional, precum si reconstructia ecologica in zonele miniere.
Energia nucleara, concentrata pe U2
Romania urmareste respectarea la timp si implementarea recomandarilor generale de tip I si II privind programele de imbunatatire a securitatii nucleare, precum si cu privire la masurile de asigurare a securitatii nucleare la Centrala nuclearo-electrica de la Cernavoda. UE, prin Euratom, a acordat Romaniei un imprumut in valoare de 223,5 milioane euro, pentru proiectul de finalizare a Unitatii 2 de la Centrala Nuclearelectrica Cernavoda (acordul de garantie a fost semnat in sedinta de guvern din 25 iunie 2004).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite