Din ianuarie 2009, doar carburanţi Euro 5

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preţurile la această categorie de produse sunt acum cele mai ridicate de pe piaţă Benzinăriile vor trebui să comercializeze, începând de anul viitor, doar carburanţi de tip Euro 5, cu

Preţurile la această categorie de produse sunt acum cele mai ridicate de pe piaţă

Benzinăriile vor trebui să comercializeze, începând de anul viitor, doar carburanţi de tip Euro 5, cu un conţinut redus de sulf. Impactul asupra preţurilor nu poate fi încă estimat.

Majoritatea carburanţilor care se vând acum pe piaţa internă sunt de tip Euro 4, însă marii jucători comercializează deja şi produse Euro 5.

Dincolo de calitate (au un conţinut mai mic de sulf şi, deci, un impact mai mic asupra mediului), între cele două tipuri de produse există acum diferenţe semnificative de preţ.

Cel mai mare jucător de pe piaţa petrolieră locală, Petrom, comercializează carburanţi Euro 5 doar în staţiile Petrom V şi în cele OMV. Compania vinde un singur sortiment de benzină de tip Euro 5, respectiv OMV Carrera 100, la un preţ de 4,83 lei pe litru - cel mai ridicat din gama companiei.

Comparativ, cea mai ieftină benzină - Premium fără plumb 95 - este vândută cu un preţ mediu de 4,10 lei pe litru, deci cu aproape 18% mai ieftin. Nu la fel de mare este diferenţa şi în cazul motorinei, unde sortimentul OMV Premium Diesel (Euro 5) costă 4,81 lei pe litru, iar litrul de Euro Diesel 4 - cea mai ieftină motorină - costă 4,40 lei, cu circa 9% mai puţin.

Rompetrol comercializează un singur produs Euro 5, respectiv motorina Super Euro 5. Preţul acesteia, de 4,87 lei pe litru, este cu 6% mai mare decât carburantul Euro 4 - Efix Diesel (4,58 lei/litru).

Vânzări slabe de Euro 5

Companiile petroliere nu pot încă să aprecieze care va fi evoluţia preţurilor la pompă odată ce vor trebui să introducă doar carburanţi Euro 5. "De la 1 ianuarie, se va merge pe cotaţia produselor Euro 5. Acum, o tonă de motorină, fără biodiesel, Euro 5 este cu circa 10-15 dolari mai scumpă (respectiv 1,2%), iar la benzină, cotaţiile sunt cam la fel", a declarat, pentru "Adevărul", Andrei Chirilescu, director general adjunct al Lukoil România.

Rafinăria Petrotel, operată de Lukoil, încă se retehnologizează pentru Euro 5 şi de aceea preţul de la pompă nu ţine pasul cu cotaţia, potrivit oficialului Lukoil. "Probabil că preţul caburanţilor va fi cel practicat acum pentru Euro 4, puţin mai mare", a mai afirmat Chirilescu. El a adăugat că motorina Euro 5 asigură în prezent 5-8% din vânzările de motorină ale companiei.

Potrivit oficialilor MOL România, produsele actuale Euro 4 nu vor dispărea de pe piaţă, dar vor fi îmbunătăţite, în sensul reducerii conţinutului de sulf de la 50 ppm la 10 ppm.

"Ca impact, estimăm că faţă de Euro 4, preţul va fi puţin mai ridicat, dar este prevăzut ca ce e acum Euro 5 să coste mai puţin, pentru că va fi o cantitate mai mare pe piaţă, cu efect asupra preţului", ne-au declarat reprezentanţii MOL.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite