Apartamentul de vacanţă, opţiunea clasei medii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oferta de locuinţe în ansamblurile rezidenţiale din regiunile turistice se ridică la circa 1.500 de unităţi. Preţurile mai reduse îi determină pe cumpărători să se îndrepte spre achiziţionarea unui apartament, în detrimentul unei case de vacanţă la curte.

Când vine vorba de achiziţionarea unei a doua locuinţe, cei mai mulţi dintre români visează la o casă cochetă, cu o curte îngrijită, situată într-un peisaj mirific.

În destinaţiile turistice consacrate însă, preţurile ridicate fac acest vis dificil de împlinit. „Oamenii ar prefera o casă, dar, în ultimă instanţă, cumpără ceea ce îşi permit”, recunoaşte Roxana Savaliuc, expert evaluator în cadrul agenţiei MediaCity.

„Vilele de vacanţă sau casele la curte aflate în staţiuni turistice sunt preferatele românilor, dar, din cauza costurilor lunare mari la întreţinere, românii s-au reorientat spre apartamente de vacanţă în complexuri rezidenţiale noi, finalizate sau în curs de execuţie”, subliniază şi Titel Folea, director de marketing în cadrul Euroest.

2008, schimbare de direcţie pe second home

De altfel, spune reprezentantul companiei, topul opţiunilor pentru proprietăţile de vacanţă s-a modificat substanţial începând cu anul 2008. Principalul element declanşator al acestei schimbări majore de atitudine constă în consolidarea conceptului de apartament de vacanţă de către dezvoltatorii imobiliari.

Astfel, numărul de locuinţe situate în cadrul ansamblurilor rezidenţiale din regiunile turistice a ajuns la aproximativ 1.500 de unităţi, estimează Folea. Aflate în diverse stadii de execuţie, aceste proiecte sunt situate în principalele staţiuni montane, în special pe Valea Prahovei şi în Braşov, dar şi în staţiunile de pe litoral.

300.000 de euro: Vilă la munte sau la mare

Opţiunea noilor apartamente de vacanţă propusă de către developeri a devenit atractivă în principal prin prisma preţurilor considerabil mai mici decât cele ale caselor sau vilelor. “La nivelul anului 2008, din cauza evoluţiei preţurilor terenurilor, o vilă de vacanţă cu trei-patru camere, situată într-o locaţie de top, într-o poiană de munte sau la malul mării, valora cel puţin 300.000 de euro”, subliniază reprezentantul Euroest.

În comparaţie, o garsonieră sau un apartament cu două camere costa de aproximativ patru ori mai puţin. „Evident, un apartament de vacanţă reprezintă o alegere mai convenabilă din punct de vedere financiar”, precizează Folea. Acesta aduce exemplul unui apartament cu două camere în cadrul unui complex rezidenţial din Sinaia, care costă puţin peste 80.000 euro.

Spre comparaţie, reprezentanta MediaCity estimează că preţul unei case la curte, la munte sau la mare se ridică la aproximativ 200.000 de euro.

“În funcţie de capacitatea de achiziţie, persoanele cu venituri medii se vor orienta spre apartamente de vacanţă, iar cele cu venituri mari optează, în marea majoritate, pentru case de vacanţă”, subliniază, în acest context, Roxana Savaliuc. “Această evoluţie a pieţei nu a adus schimbări majore ale caracteristicilor publicului-ţintă, ci doar l-a orientat către produsul nou-apărut”, precizează Titel Folea.

O opţiune pe termen lung

Pe termen lung, estimează Folea, tendinţa de orientare către ansamblurile locative de vacanţă în detrimentul caselor tradiţionale este una cât se poate de viabilă.

“În acest moment, apartamentele din complexurile rezidenţiale noi constituie o atracţie deosebită pentru cei interesaţi să aibă o
proprietate de vacanţă cu facilităţile unui hotel şi intimitatea unei locuinţe proprii”, spune reprezentantul Euroest. 

image

Persoanele cu venituri mari optează, în marea majoritate, pentru case de vacanţă

image


Roxana Savaliuc
expert evaluator

Trend imobiliar

În contextul în care, pe timp de criză financiară, majoritatea potenţialilor cumpărători încearcă să-şi gestioneze bugetul cât mai chibzuit, casele de vacanţă nu se încadrează în lista de priorităţi a celor mai mulţi dintre români, apreciază reprezentanţii Eurometropola.

Concomitent cu atmosfera generală de expectativă are loc şi o „vânătoare” de oportunităţi în care se angrenează clienţii cu lichidităţi care vor să speculeze momentul şi să intre în posesia unor proprietăţi vândute cu discounturi substanţiale. În această ultimă categorie se încadrează şi casele de vacanţă.

În 2008, preţurile caselor de vacanţă din apropierea Bucureştiului au cunoscut un trend ascendent în prima jumătate a anului, variaţiile de preţ fiind relativ mici, între 10 şi 20%. În cea de-a doua perioadă a urmat o stagnare, cu scăderi izolate pentru anumite proprietăţi.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite