Mall‑urile tematice cuceresc lumea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dezvoltatorii de centre comerciale de pe toate meridianele  apelează la patriotismul local în încercarea de atrage clienţi.Zilele în care acelaşi proiect de centru comercial putea fi construit în mai multe ţări sunt de mult apuse. Globalizarea pierde teren în faţa valorilor locale.

Potrivit unui raport al companiei imobiliare Reis, cu sediul în New York,  citat de cnnmoney.com, în primul trimestru din 2009, chiriaşii mall‑urilor au eliberat nu mai puţin de 783.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale.

Această valoare este mai mare cu 9.000 de metri pătraţi decât cea similară înregistrată pe tot parcursul anului trecut. „Consumatorii sunt îngrijoraţi în privinţa activelor lor de bază şi nu mai fac cumpărături“, spune Victor Canalog, director de cercetare în cadrul Reis.

În aceste condiţii, dezvoltatorii şi proprietarii de centre comerciale apelează la diverse metode pentru a stimula apetitul oamenilor pentru cumpărături. Una dintre variante este amenajarea mall-ului în funcţie de o anumită temă, de cele mai multe ori inspirată din valorile sau tradiţiile din zona în care este situat centrul comercial.

Avioane şi circuite de curse

Aviaţia reprezintă tema centrală a centrului comercial LOOP5, dezvoltat de Sonae Sierra şi Foncière Euris în Weiterstadt, Germania. Mall‑ul este situat în apropierea aeroportului din Frankfurt şi al centrului de control al Agenţiei Spaţiale Europene din Darmstadt.

Astfel, atât în interior cât şi în exterior, vizitatorii vor putea remarca numeroasele elemente de design care fac referinţă la lumea aviaţiei. Centrul include un coridor cu  design  „Jet-Age“ şi traversează istoria de la zona de “Aviaţie Contemporană“ până la cea de „Pionieri ai istoriei zborului“, potrivit unui comunicat al dezvoltatorului.

Compania Ivanhoe Cambridge a anunţat că va deschide în august 2009 centrul comercial CrossIron Mills din Calgary, Canada. „CrossIron Mills va fi primul mall din Calgary care integrează în designul său teme locale, precum energia şi fermele“, se arată în comunicatul dezvoltatorului.

În plus, lângă mall, situat în apropierea unui hipodrom, va fi amenajat un circuit de carturi NASCAR.
Amenajarea centrelor comerciale conform unei teme se poate aplica şi mall-urilor deja existente. Este cazul unui proiect destinat pentru Pitt Street Mall din Sidney, Australia, în fapt o arteră comercială.

Australienii dezgroapă mituri

Cu o investiţie de 10 milioane de euro,  zona va fi reamenajată, printr-un sistem de lumini şi fântâni, astfel încât să amintească de Tank Stream, un râu pe malurile căruia a fost ridicată metropola australiană. Râul era în trecut vital pentru resurse precum apa şi peştele. Tank Stream există şi astăzi, dar este acoperit şi folosit drept canal colector pentru apa de ploaie. Canalul poate fi vizitat în cadrul unui tur organizat. 

Mersul preţurilor

Raportul companiei imobiliare new-yorkeze Reis arată că rata de neocupare a mall-urilor a crescut cu 9,5% doar în primul trimestru din 2009, faţă de 8,9% creştere pe întregul an 2008. Reprezentanţii Reis spun că aceste cifre sunt simptomatice pentru slăbiciuinea omiprezentă care există pe toate sectoarele economiei

Investiţia totală în centrul comercial LOOP 5 se ridică la 265 milioane de euro. Mall-ul este închiriat în proporţie de 95%, are o suprafaţă închiriabilă totală de 56.500 de metri pătraţi şi va cuprinde 177 de magazine.  

Proprietarii şi operatorii de centre comerciale din Statale Unite ale Americii  au scăzut chiriile cu 1,8% în primul trimestru din 2009. Această diminuare nu a stopat fenomenul de golire al centrelor comerciale. „Dacă dai faliment pentru că oamenii nu mai fac cumpărături, atunci chiriile mai joase nu te vor salva”, spune Canalog. Perspectivele sunt sumbre. Potrivit Reis, gradul de neocupare al mall-urilor va atinge maximumul istoric în timpul anului 2011.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite