8% din retailerii internaţionali vor un magazin în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În următorii cinci ani, o serie de branduri de renume mondial vor deschide peste 100 de noi unităţi comerciale

Potenţialul de creştere a segmentului autohton de retail se vede din plin în preferinţele marilor branduri internaţionale. România este cea de-a treia ţară europeană în care aceştia ar vrea să-şi extindă operaţiunile, precedată doar de Rusia şi de Cehia. În acest context, volumul de spaţii comerciale se anunţă a creşte substanţial până la sfârşitul anului viitor.

8% dintre retailerii internaţionali se arată interesaţi de oportunitatea de a deschide un magazin în România. Potrivit unui raport elaborat de International Council of Shopping Centers, Inc. (ICSC) în colaborare cu Cushman & Wakefield şi Real Estate Publishers (REP), interesul pentru retailul autohton este precedat doar de cel pentru Rusia, preferată de un procent de 12% dintre respondenţi, şi Cehia, cu 10%.

În acest context, în România se vor deschide peste 100 de noi magazine în următorii cinci ani, faţă de 580 de noi unităţi în Rusia. Conform studiului citat, retailerii a căror activitate pe plan european ar trebui urmărită pe parcursul acestui an sunt cei care fac tranzacţii online, urmaţi de Marks & Spencer, pe locul doi, apoi IKEA, Carrefour, Wal-Mart, Zara şi H&M, pe locul trei, şi Gap pe locul patru.

În România s-au extins până acum doar 5% dintre retaileri, ceea ce o situează pe locul 33 la nivel european. În ceea ce priveşte expansiunile anunţate pentru următorii cinci ani, piaţa autohtonă ocupă locul al 7-lea, în urcare cu două poziţii faţă de intenţiile manifestate în 2006. “Nevoia de retail pe piaţa românească şi îndeosebi pe cea bucureşteană este încă mare în prezent. Românul este cheltuitor şi au învăţat şi străinii asta”, subliniază Răzvan Gheorghe, director general şi partener al Cushman & Wakefield Activ Consulting.

Vitantis plusează cu 33.000 mp pe piaţa de retail

În acest context favorabil, dezvoltarea segmentului autohton de retail anunţată pentru anul în curs şi pentru cel următor nu este deloc surprinzătoare. “În România înregistrăm în prezent o adevărată efervescenţă în dezvoltarea de centre comerciale”, notează specialiştii Cushman & Wakefield Activ Consulting. De altfel, piaţa autohtonă ocupă în prezent locul al patrulea în privinţa proiectelor anunţate, după Rusia (cu 3,2 milioane de metri pătraţi programaţi spre livrare), Ucraina (2,8 milioane) şi Spania (1,98 milioane).

Chiar săptămâna trecută a fost lansat Vitantis Shoppping Center, cu o suprafaţă de 33.000 de metri pătraţi închiriabili, în urma unei investiţii de 70 de milioane de euro. Tot pentru această toamnă este programată inaugurarea primului centru de outlet din România, Fashion House Outlet Center, precum şi cea a mallului Liberty Center.

Stoc triplu de spaţii comerciale până în 2009

Potrivit datelor Cushman & Wakefield, până la sfârşitul lui 2009 suprafaţa de centre comerciale noi programate spre livrare este de 1,8 milioane de metri pătraţi. Aceasta urmează a se adăuga celor 910.000 de metri pătraţi existenţi la începutul anului în curs, ducând, practic, la o triplare a stocului. Dacă toate proiectele anunţate vor fi livrate, până la sfârşitul anului viitor numărul de metri pătraţi la mia de locuitori va ajunge la 127, faţă de circa 50 de metri pătraţi în prezent. Spre comparaţie, media în Uniunea Europeană  se situează în prezent la circa 195 de metri pătraţi la mia de locuitori.

Paralelă cu pieţele internaţionale

Anul trecut s-au inaugurat în total 8,2 milioane de metri pătraţi în Europa, sub forma a 320 de centre comerciale şi 54 de extinderi. În 2008 sunt programaţi pentru livrare circa 11 milioane de metri pătraţi.

În Europa funcţionează la ora actuală aproximativ 5.700 de centre comerciale, ce cuprind o suprafaţă totală închiriabilă de circa 111 milioane de metri pătraţi. Marea Britanie, Italia, Franţa şi Olanda se numără printre ţările cu cea mai mare densitate a spaţiilor comerciale de pe continent.

Potrivit studiului realizat de ICSC, C & W şi REP, consumatorii europeni au cheltuit în 2006 1.110 euro pe cap de locuitor în centre comerciale.

În 2006, mallurile au înregistrat vânzări de circa 500 miliarde de euro. Până în 2017, specialiştii estimează că volumul vânzărilor va creşte cu aproximativ 200 de miliarde.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite