După mall vine outletul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O nouă tendinţă se conturează pe piaţa autohtonă de retail. Marile oraşe din provincie sunt următoarele ţinte pentru investitorii de pe segmentul de outlet. Marile oraşe româneşti au fost deja împânzite cu proiecte de malluri. Acum a venit şi rândul outletului să îşi încerce norocul pe piaţa locală.

Apetitul românilor pentru cumpărături a fost speculat în ultimii ani de dezvoltatorii de centre comerciale. Niciun oraş cu peste 100.000 de locuitori nu a fost ocolit de investitori. Însă, potrivit specialiştilor, proiectele anunţate până acum sunt suficiente pentru a-i mulţumi pe împătimiţii shoppingului din toate colţurile ţării.

Transilvania are nevoie de un singur proiect

„În următorii 4-5 ani, cele mai multe proiecte de tip mall anunţate până acum vor fi deja livrate şi se va ajunge la un stoc suficient”, consideră Andrei Bîrsan, director departament centre comerciale, Cushman &Wakefield Activ Consulting.

În acest context, pe piaţa de profil se conturează o nouă tendinţă. Cele mai multe oraşe cu număr mare de locuitori vor avea în anii următori şi un alt tip de centru comercial. „Fiecare oraş mare va avea propriul outlet”, spune Bîrsan.

Nu orice regiune poate susţine, însă, un astfel de proiect. Pentru un outlet este nevoie de un vad mult mai mare decât pentru un mall. De ordinul sutelor de mii de potenţiali cumpărători. Asta pentru că şi clienţii celor două tipuri de centre comerciale sunt diferiţi. „La outlet, oamenii merg doar pentru a face cumpărături, pe când mallul este şi o zonă destinată întâlnirilor”, spune Andrei Văcaru, Senior Retail Consultant, Jones Lang LaSalle.

 Astfel că o zonă din provincie potrivită în acest sens este Transilvania, unde puterea de cumpărare a locuitorilor ar putea susţine un astfel de proiect.

Singurul oraş care poate avea două outleturi este Bucureştiul. Dacă magazinele sunt amplasate în puncte geografice diferite, Capitala susţine maximum trei proiecte. „Outleturile vor reuşi astfel să atragă suficienţi cumpărători pentru a fi profitabile”, spune Văcaru.

Retailerii preferă Capitala

Nu orice companie care activează pe piaţa de retail poate intra şi pe acest segment. „Abordarea este foarte diferită faţă de cea din cazul unui mall”, apreciază Văcaru. Fără operatori şi parteneri din închirieri şi marketing specializaţi, un outlet are toate premisele să devină un eşec, mai spune el.

Aglomerarea de pe piaţa centrelor comerciale nu a dus doar la orientarea înspre outleturi, ci şi la scăderea chiriilor pentru celelalte proiecte periferice. Singurul oraş care se împotriveşte tendinţei este Bucureştiul. Mai mult, aici, chiriile se află pe o pantă ascendentă.

Spaţiile din proiectele centrale se închiriază cu 40-95 de euro pe metru pătrat lunar, iar cele din centrele de la periferii pornesc de la 25 de euro pe metru pătrat. În contextul crizei financiare, retailerii preferă Capitala pentru o siguranţă mai mare a afacerilor, consideră Ilan Laufer, General Manager al Retail Group.

Galerii comerciale fără chiriaşi

Potrivit acestuia, doar 30%-40% dintre proiectele de centre comerciale anunţate până în prezent vor fi finalizate. Majoritatea proiectelor abandonate vor fi cele din oraşele de provincie, unde retailerii se confruntă deja cu probleme legate de gradul scăzut de ocupare al spaţiilor disponibile.

La Târgu Mureş, o mare parte din magazinele galeriei comerciale Auchan sunt fără chiriaşi, iar nivelul chiriilor a scăzut simţitor în decurs de câteva luni. Laufer este de părere că aceasta va fi soarta celor mai multe proiecte din oraşele mici.

Paralelă cu pieţele internaţionale

In primăvara anului în curs, România avea un stoc de doar 41 de metri pătraţi de spaţii de centre comerciale la mia de locuitori. La mare distanţă de media europeană, de 195 de metri pătraţi la mia de locuitori.

În aceeaşi perioadă, în Ungaria stocul era de 120 de metri pătraţi la mia de locuitori, în Polonia, de 142 de metri pătraţi, iar în Cehia, de 159 de metri pătraţi la mia de locuitori.

Dacă proiectele anunţate pentru următorii doi ani se vor finaliza, România va avea aproximativ două milioane de metri pătraţi închiriabili la sfârşitul lui 2010. La acest capitol, piaţa autohtonă de retail stă mult mai bine decât majoritatea ţărilor vecine.

România se află pe locul al patrulea în Europa la numărul de metri pătraţi de spaţii comerciale anunţate. Doar Capitala va avea nu mai puţin de două milioane de metri pătraţi închiriabili în următorii patru ani.Potrivit specialiştilor, Bucureştiul poate absorbi până la 20 de proiecte de centre de cumpărături.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite