România, codaşă la investiţii în străinătate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
România, codaşă la investiţii în străinătate
România, codaşă la investiţii în străinătate

Ţările preferate de către conaţionalii noştri sunt Republica Moldova, Ucraina, Italia şi Spania. Unele dintre marile companii autohtone s-au extins către pieţele din Europa. Investitorii de mai mici dimensiuni pot fi număraţi pe degete.

Un astfel de „mic investitor“ este Florin Goia, care, după ce a construit o pensiune în România, şi-a dat seama că afacerile de acest tip pot fi mai profitabile în Italia sau Spania. A făcut primul pas după ce şi-a cumpărat un hotel în Italia, în apropiere de Veneţia.

A dat în urmă cu doi ani 3.800.000 de euro pe clădirea cu 47 de camere. A mers în concediu, s-a îndrăgostit de Italia şi s-a pus pe căutat. Recunoaşte că a avut noroc cu această proprietate, situată într-o poziţie foarte bună, dar de care vechiul proprietar, o femeie în vârstă care dorea să se retragă din afaceri, nu mai putea avea grijă.

„Ca în orice investiţie imobiliară este foarte important amplasamentul atunci când faci calculele de rentabilitate“, explică investitorul. Valoarea de piaţă a hotelului a scăzut datorită căderii de preţuri din imobiliare, dar pentru Goia aceasta nu este o problemă pentru că nici prin cap nu îi trece să vândă. Este convins că în maximum şapte ani îşi va amortiza investiţia. „Sper să îmi recuperez banii totuşi în doar cinci ani, în condiţiile în care gradul de ocupare a crescut. O politică de marketing sănătoasă a fost cea care mi-a salvat afacerea în această perioadă“, spune optimist Florin Goia.

Spania – noua ţintă

Şi pentru că este mulţumit de cum au evoluat lucrurile în Italia, acum este în căutarea unei unităţi turistice în Spania, pe Costa del Sol. „Am luat în calcul un buget maxim de trei milioane de euro, nu pot spune că am fixat o sumă fixă“, spune investitorul. Este conştient că pentru un hotel cu istoric, care să fie amplasat într-o zonă bună , va fi nevoit să scoată din buzunar bani frumoşi. Cu toate acestea, preferă aşa, decât să dea 500.000 de euro pe un complex mai ieftin, dar şi cu o profitabilitate mai redusă.

Planuri cu bătaie lungă

Tot în baza unor proiecte pe termen lung a decis şi Florin Popa să extindă în Ucraina şi Moldova compania Vitalis, al cărei managing partner este. La un an şi jumătate după ce a lansat firma din România a hotărât, în urma unor discuţii cu un prieten şi partener de afaceri din Ucraina, că este momentul să „cucerească“ această ţară. „Eram siguri că fără un partener local nu aveam nici o şansă să reuşim într-o ţară străină, având în vedere că nu cunoşteam obiceiurile, procedurile, modurile de lucru, aşa că am hotărât pur şi simplu să ne încercăm norocul“, îşi aminteşte Florin Popa.

A pregătit o bază de date cu clienţi din România, despre care ştia că investesc în Ucraina. Primul contract a fost semnat după patru luni.  Au oferit consultanţă pentru construcţia noului centru de training al Honda, o clădire de 30.000 de metri pătraţi, situată la ieşirea din Kiev.

Au lucrat apoi pentru clădirea de birouri a Cat Cargo, dar şi pentru clienţi ca Office Solutions, Top Mebel sau Praktiker. Următoarea ţară a fost Republica Moldova.  „A fost mai dificil, deoarece ideea de consultanţă în construcţii în Moldova nu prea există, aşa că a trebuit întâi să educăm dezvoltatorii şi să le arătăm de ce au nevoie, după care sa le arătăm concret ce putem face“, povesteşte managerul compnaiei.

Extindere în plină criză

Una dintre companiile autohtone care a investit sume mai mari în străinătate este Romstal România. Grupul acoperă ţări precum Italia, Ucraina, Bulgaria, Serbia, Republica Moldova şi Rusia. Această extindere a dus la creşteri constante ale cifrei de afaceri. Romstal a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de aproximativ 532 de milioane de euro, cu 6% mai mult decât în 2007. În România compania avea la sfârşitul anului trecut  147 de puncte de vânzare, în Republica Moldova – 15, în Ukraina - 22 puncte, în Rusia – 4, în Serbia -12, în Bulgaria şi Italia câte unul.

Deşi în situaţia economică nu părea propice, Romstal a continuat să se extindă şi în 2009. Au fost inaugurate în primul trimestru al acestui an nouă magazine în Rusia şi trei în Ucraina, iar planurile prevăd şi alte zece noi francize.

Paralelă cu pieţele internaţionale

În anul 2000, cei mai mari investitori în interiorul Uniunii Europene, dar în alte ţări decât cele de origine, au fost Franţa, cu 92 de miliarde de euro, Germania, cu 71 de miliarde de euro şi Olanda, cu 37 de miliarde de euro, conform unui studiu Eurostat . Principalii beneficiari de investiţii din cadrul UE au fost Franţa (55 de miliarde de euro), Spania (40 de miliarde de euro) şi Belgia (34 de miliarde de euro). România s-a plasat în 2008 pe poziţia a zecea în UE, cu investiţii străine directe primite de la alte state membre de 8,1 miliarde de euro şi pe locul al 14-lea din UE, după investiţiile străine directe primite din afara UE, cu 0,8 miliarde de euro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite