Retailul, arma secretă a dezvoltatorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Retailul, arma secretă  a dezvoltatorilor
Retailul, arma secretă a dezvoltatorilor

Încă şase mari proiecte vor mai fi lansate pe piaţa locală a spaţiilor comerciale în acest an. În ciuda condiţiilor economice dificile, segmentul de retail îşi  continuă expansiunea prin lansarea altor 240.000 de metri pătraţi de suprafaţă construită.

Astfel, proiectele propuse spre livrare în cursul acestui an în Bucureşti sunt AFI Cotroceni Park cu o suprafaţă de 75.000 metri pătraţi, Sun Plaza cu 76.000 metri pătraţi, Grand Arena Mall cu 50.000 metri pătraţi, prima fază din Mega Designer Outlet şi finalizarea recentă a extinderii Plaza România cu 6.000 metri pătraţi.

Tot în 2009 va fi lansat şi primul centru comercial cu branduri exclusiv de lux, Cocor Luxury Store, cu o suprafaţă de 10.000 metri pătraţi, conform unui studiu al companiei de consultanţă imobiliară BNP Paribas Real Estate. Odată cu finalizarea acestor proiecte competiţia va deveni puternică, în special în zona de sud a Bucureştiului, unde vor funcţiona trei mall-uri, City Mall, Grand Arena Mall şi Sun Plaza Mall. O situaţie similară va exista şi în vest, unde într-un perimetru relativ restrâns vor fi concentrate trei centre comerciale importante: Plaza România, Liberty Center şi AFI Cotroceni Park.

Competiţie acerbă între mall-uri

În zona de vest va exista o competiţie ridicată şi pe alte segmente. La ieşirea către autostrada A1 sunt amplasate două parcuri de retail, Militari Shopping Center şi West Park, ce formează o aglomerare comercială, potrivit reprezentanţilor BNP Pribas Real Estate. 

Raportul mai arată că în viitorul apropiat vor fi încurajate noile tipuri de spaţii, precum parcurile comerciale şi centrele multi-brand, de tip outlet. De asemenea, având în vedere contextul economic actual, se estimează că reţelele de magazine tip discount vor fi atractive pentru clienţi.„Tendinţa creşterii numărului de spaţii stradale disponibile va continua în primul semestru din 2009. Mulţi comercianţi vor închide locaţiile neprofitabile sau îşi vor reduce suprafeţele existente”, se arată în raport. Tendinţa de expansiune a spaţiilor de retail vine pe fondul creşterii acestui sector la nivel autohton în luna ianuarie a acestui an.

România, creştere de peste 13%

Acest tip de comerţ a avut cel mai puternic avans dintre statele UE, respectiv peste 13%. Creşterea retailului local a fost de trei ori mai accelerată decât cea de pe poziţia secundă, respectiv Polonia cu numai 4,1%, conform datelor Eurostat. În galeriile comerciale chiriile s-au menţinut, în 2008, la acelaşi nivel cu cele rulate în 2007.

Principalii factori ce au determinat nivelul chiriei au fost suprafaţa închiriată, numele chiriaşului şi condiţiile de închiriere. Pentru suprafeţele mai mari chiriile lunare s-au situat între 25 şi 40 euro pe metru, iar pentru spaţiile de până la 75 de metri pătraţi, între 100 şi 120 euro pe metru pătrat.

Şi în Europa, retailul se menţine

Chiar şi într-o piaţă în declin, segmentul de retail  s-a menţinut la un nivel bun în anul 2008, conform firmei de consultanţă imobiliară CBRE Eurisko. Astfel, tranzacţiile din retail au fost printre cele mai numeroase de pe pieţele europene, inclusiv două dintre cele patru masive investiţii din Europa în valoare de peste un miliard de euro. Deşi retailul per total a perceput scăderi de peste 45% la nivel european, acesta a fost unul dintre domeniile care a mers bine anul trecut şi care a însemnat mai mult de 50% din activitatea totală a pieţelor europene.

„Chiar dacă finanţarea tranzacţiilor mari rămâne dificilă, au fost totuşi câteva tranzacţii importante pe piaţă în 2008. Acest lucru ne arată că sunt încă investitori interesaţi de acest sector, mai ales dacă proprietăţile cumpărate sunt într-un amplasament potrivit”, spune Hohn Welham, head of european retail investement CB Richard Ellis.

Perioada standard de închiriere pentru spaţiile comerciale a rămas de 5-7 ani.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite