Piaţa spaţiilor logistice stagnează în 2009

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi cererea este mare, dezvoltatorii consacraţi nu mai investesc în centre industriale şi de depozitare. România era considerată anul trecut  una dintre ţările cu potenţial ridicat pentru investiţii în spaţii logistice şi industriale.

Cu toate acestea, dezvoltatorii  nu se grăbesc să demareze noi proiecte. Într-un top realizat de compania de consultanţă în real estate Cushman & Wakefield (C&W), ţara noastră ocupa anul trecut locul 13 în Europa Centrală şi de Est, într-un top al celor mai atractive ţări pentru investiţii în centre logistice şi industriale. În aceste condiţii, specialiştii se aşteptau ca 2009 să fie un an cu multe investiţii în acest segment.

Accesul mai dificil la finanţări a dus însă la amânarea dezvoltărilor noi, deşi cererea pentru spaţiile logistice rămâne ridicată. „Asistăm şi la situaţii în care dezvoltatori mari la nivel global au fost nevoiţi să amâne proiectele anunţate pentru 2009, din cauza schimbării de strategie a companiilor mamă”, declară Bogdan Gubandru, senior consultant al Departamentului Industrial DTZ Echinox.

Dezvoltatorii stau în expectativă

Companiile de renume, care anunţau anul trecut extinderi mari, nu mai sunt atât de optimiste. ProLogis, unul dintre principalii furnizori globali de spaţii de distribuţie, se bazează pe închirierea spaţiilor deja finalizate, cum este ProLogis Park Bucharest A1.

„Deşi ProLogis a stopat dezvoltarea de noi proiecte în întreaga lume din cauza situaţiei actuale de pe piaţa de real estate şi pentru a menţine echilibrul financiar, anticipăm faptul că această politică de extindere va fi reluată la momentul potrivit”, spune Vlad Dumitrescu, ProLogis Market Officer pentru România. Parcul include, în prezent, patru clădiri ce totalizează mai mult de 108.000 de metri pătraţi de spaţiu logistic. Printre clienţii parcului se numără: Augsburg International Impex, Centrum Logistics, cargo-partner, Flamingo, Geodis Calberson, Gefco, Kuehne+Nagel şi Omega Transport & Logistics.

Centre proprii sau cu suprafeţe mici

Gradul de ocupare al spatiilor logistice moderne este de peste 90% în Bucureşti, datorită ofertei reduse în raport cu cererea ridicată. „Stocul disponibil în contextul actual se va micşora, în condiţiile în care majoritatea dezvoltărilor marilor jucători sunt amânate, iar spaţiile disponibile vor apărea conjunctural, prin eliberarea celor ocupate de către clienţii care îşi vor restrânge activitatea”, crede Gubandru.

Unele companii preferă să ridice propriile centre logistice. Un exemplu în acest sens este grupul Mobexpert, care va investi peste 10 milioane de euro într-un centru localizat la kilometrul 21 al autostrăzii Bucureşti-Piteşti, în dreptul localităţii Bolintin. Vestul Bucureştiului este de altfel zona preferată de către dezvoltatorii de asemenea construcţii. Cefin Real Estate va construi, de pildă, unităţi cu suprafeţe mai mici, de 300-800 metri pătraţi în parcul industrial A1 Business Park, situat la kilometrul 13 al autostrăzii Bucureşti-Piteşti.Tot în Capitală, UBM va continua dezvoltarea Chitila Logistics Park.

În provincie încă se contruieşte

În alte zone din ţară nu sunt deocamdată anunţate proiecte cu începere în 2009. Printre dezvoltatorii care vor livra noi spaţii logistice anul acesta se numără Invest4See în Timişoara şi Turda, Eyemaxx la Ploieşti şi Braşov, Helios Phoenix în Braşov şi Timişoara, VGP în Timişoara.

„În climatul economic actual, dezvoltatorii preferă fie să stea în expectativă, fie să înceapă construcţiile pe bază de contracte ferme, semnate”, spune Gubandru. Totuşi, în vestul ţării va fi demarat un proiect nou. Compania Immorent România va începe în acest an construcţia unui parc de retail, pe un teren de circa patru hectare, achiziţionat în a doua parte a anului trecut.

Reprezentanţii companiei nu au dat încă detalii despre oraşul unde va fi ridicat parcul, suprafaţa construcţiei sau investiţia care va fi alocată proiectului.

În general, primele oraşe vizate de dezvoltări logistice şi industriale sunt Timişoara şi Arad în vest, Braşov şi Sibiu în centrul ţării.

Paralelă cu pieţele internaţionale

La sfârşitul anului 2008 stocul de spaţii logistice din Bratislava ajunsese la 623.681 metri pătraţi. În prezent sunt în curs de finalizare opt proiecte care totalizează 226.000 metri pătraţi.

Stocul total de spaţii logistice în Polonia a depăşit anul trecut patru milioane de metri pătraţi.
 
În Olanda, criza economică s-a făcut simţită destul de puternic în segmentul dezvoltărilor logistice. Nu au mai fost anunţate proiecte noi încă din a doua jumătate a anului trecut. Specialiştii spun că anul 2009 va fi doar unul al finalizării construcţiilor începute deja, potrivit unei analize CBRE.

Serbia, Bulgaria, Croatia, Lituania sau Letonia au stocuri de spaţii logistice  şi mai mici decat România. În Cehia şi Ungaria stocul de astfel de spaţii se apropie de două milioane metri pătrati.

Cele mai dezvoltate ţări europene sunt, din acest punct de vedere, Marea Britanie (peste 20 milioane metri pătraţi), Franţa (peste 15 milioane metri pătraţi) ăi Germania (peste zece milioane metri pătraţi).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite