Octombrie este luna centrelor logistice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Principalii actori de pe această piaţă au terminat construcţia a peste 20 .000 de metri pătraţi. Spaţiile  destinate depozitării şi distribuţiei de marfă reprezintă un segment în continuă dezvoltare, în opoziţie cu tendinţa în general descendentă a restului pieţei.

Piaţa de spaţii logistice prezintă şi o altă particularitate faţă de segmentul rezidenţial: dezvoltatorii nu au construit mai mult decât nivelul comenzilor ferme.

“Din 170.000 metri pătraţi livraţi în 2008, doar 4% reprezintă spaţii neutilizate în prezent. În ultimii patru ani, disponibilitatea şi producţia pe piaţa logistică au mers mână în mână. Cred că în Bucureşti s-a ajuns la capacitatea maximă de asemenea spaţii, de aceea ne-am orientat şi spre alte oraşe”, a declarat săptămâna trecută, la inaugurarea Cefin Logistics Park Arad (CLP), Stefano Albarosa, CEO Cefin.

Tendinţa este surprinsă şi de un raport al companiei imobiliare Regatta, în care se precizează că în zona Capitalei se înregistrează o creştere puternică a noilor companii de profil industrial.

Vestul României, El Dorado pentru logistică

În aceste condiţii, majoritatea parcurilor logistice din împrejurimi au spaţiile deja ocupate de chiriaşi, iar cererea este în continuă creştere. „Informaţiile de care dispunem în prezent relevă faptul că Nord East Logistic Park (NELP) este singura suprafaţă disponibilă spre închiriere imediat.

Acest important detaliu, alături de poziţionarea cu acces facil prin Şoseaua de Centură, dar şi amplasarea în apropierea viitoarei autostrăzi Bucureşti-Braşov, vor asigura până la începutul anului 2009 ocuparea celor două module disponibile“, spune Marius Adam, real estate broker al departametului industrial al Regatta.

Ploieşti, Arad şi Timişoara sunt principalele oraşe din ţară pentru care 2008 a fost un an productiv în privinţa centrelor de logistică. Astfel, în localitatea situată la 60 de kilometri de Bucureşti se va inaugura săptămâna aceasta LOG Center Ploieşti, este al doilea parc de acest tip dezvoltat de Eyemaxx Real Estate, după cel inaugurat la începutul anului în vestul ţării, la Timişoara. Oraşele din vestul ţării înseamnă, pentru dezvoltatorii de spaţii logistice, mai mulţi potenţiali clienţi.

„Ne gândim să închiriem un spaţiu în Cefin Logisitcs Park Arad, pentru că acest oraş înseamnă pentru noi şi clienţii noştri o reducere semnificativă a costurilor. Acelaşi motiv a stat de altfel şi la baza deciziei noastre din urmă cu câţiva ani de a construi un depozit aici. Prin această mişcare am reuşit să reducem cheltuielile logistice ale clientului nostru Salomon, care desfăşura activităţi de lohn în România”, explică Eric Burlat, reprezentant al companiei franceze de transport şi logistică Norbert Dentressangle.

Apropierea de o viitoare autostradă cântăreşte decisiv în alegerea amplasamentului unui centru de logistică. Şi asta pentru că, pe lângă depozitare, distribuţia şi transportul sunt componente definitorii pentru acest domeniu. Infrastructura românească, aflată încă în stare precară, este un alt motiv pentru care dezvoltatorii au ales pentru proiectele lor vestul ţării.

„Transportul lent din România dublează practic cheltuielile cu logistica. Am ales Aradul pentru parcul nostru logistic deoarece se află aproape de infrastructura dezvoltată a Europei de Vest, pentru că prin imediata apropiere va trece în viitor o autostradă”, precizează Stefano Albarosa.

Infrastructura din Europa de Est este deficitară

O reţea de drumuri bine dezvoltată înseamnă acces la coridoarele de transport şi implicit dezvoltări de centre logistice. România stă destul de prost la capitolul autostrăzi, dar nici în celelalte ţări ale fostului bloc comunist  situaţia  nu este ideală.

În Cehia de pildă, reţeaua de autostrăzi este foarte bine pusă la punct, mai ales în jurul Pragăi. Numeroase centre logistice au fost construite în jurul capitalei cehe, dar restul ţării are o dezvoltare destul de limitată, conform unui raport Prologis. În Polonia  există doar câteva sute de kilometri de autostradă funcţională, din 4.800 doriţi de autorităţi până în 2015.

Ungaria stă cel mai bine la acest capitol. În 2008 va fi finalizat un tronson al autostrăzii M0 din apropierea Budapestei, fapt ce va avea un impact semnificativ asupra pieţei imobiliare locale, potrivit raportului Prologis.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite