Mallurile, închiriate aproape în totalitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mallurile, închiriate aproape în totalitate
Mallurile, închiriate aproape în totalitate

Gradul de neocupare din centrele comerciale din Capitală nu este mai mare de 10%. Chiar şi într-o perioadă de recesiune, managerii de malluri continuă să încheie contracte de închiriere. Atragerea noilor branduri ocupă un loc important în strategia lor.

Deşi se confruntă cu o scădere consistentă a vânzărilor, marii retaileri nu renunţă la magazinele pe care le deţin în malluri. Ba dimpotrivă. „Aproximativ 85% din spaţiul comercial este deja închiriat.

Având în vedere discuţiile avansate în care încă suntem implicaţi cu alţi retaileri în prezent, procentajul prezentat poate fi considerat mai mare de 90%“, declară Michael Richard, directorul geneneral al EMCT,  devoltatorului mallului Sun Plaza din sudul Bucureştiului.

De altfel, oficialii mallului care se va deschide în luna octombrie a acestui an afirmă că nu au existat dificultăţi în atragerea chiriaşilor. „Singurele impedimente au fost acelea că unii dintre retaileri nu au acces facil la finanţare pentru a fi prezenţi în Sun Plaza. Unii dintre aceştia s-au extins anterior în mai multe amplasamente, ineficient. Astfel, au pierdut bani“, mai spune Richard.

Mallurile „vechi“, pe o poziţie bună

Reprezentanţii primelor centre comerciale de acest tip din România, respectiv  Plaza România şi Bucureşti Mall, dezvoltate de către grupul turc Anchor, spun că aceste malluri stau foarte bine la capitolul închirieri pentru o astfel de perioadă de recesiune. 

Şi asta în ciuda faptului că cele două unităţi se confruntă cu o oarecare scădere a volumului de vânzări pe anumite segmente.

Această tendinţă este însă contrabalansată de creşterea vânzărilor din alte sectoare, mai puţin afectate de criză, spun reprezentanţii Anchor. Potrivit acestora, în acest context, chiar şi în actualele condiţii de piaţă, proprietarii centrelor comerciale îşi continuă politica de includere a unor noi branduri în mixul de chiriaşi.

Un alt proiect de acest tip care se va deschide curând în Bucureşti este AFI Palace Cotroceni Mega Mall. Acesta se va lansa în a doua jumătate a lunii septembrie în acest an, iar reprezentanţii acestuia susţin că gradul de ocupare din acest centru comercial este de peste 90%. 

Aproape jumătate dintre aceste contracte au fost încheiate după izbucnirea crizei economice. Managementul mallului estimează însă că, la data deschiderii, procentajul de ocupare va fi de aproape 100%.

„Ne bucurăm că atât de multe branduri cunoscute şi-au arătat interesul în privinţa spaţiului nostru, în pofida contextului economic dificil actual. Suntem siguri că ideea unui Mega Mall îşi va dovedi avantajele competitive şi că va atrage un număr impresionant de vizitatori“, a declarat Israel Visel, manager al România Malls Division & AFI Palace Cotroceni Mega Mall.

River Plaza Mall, vânzări în creştere

Şi dezvoltatorii mallurilor din provincie reuşesc să se menţină la un nivel favorabil de activitate, în ciuda condiţiilor economice dificile. „În România suntem proprietarii River Plaza Mall (din Râmnicu-Vâlcea), unde în primele şase luni ale anului am reuşit să creştem vânzările cu aproape 15%, în ciuda unei reduceri minore a numărului de vizitatori“, spune Vitor Nogueira, managing director al diviziei de property management în cadrul Sonae Sierra.

În actualele condiţii de piaţă, precizează el, o abordare profesionistă a serviciilor de management al proprietăţii este de-a dreptul crucială. „Credem că acele companii care au o viziune sustenabilă pe termen lung vor fi cel mai bine pregătite când acest ciclu economic se va încheia, iar economia va lua din nou avânt“, subliniază Nogueira.

În acest context, adaugă reprezentantul Sonae Sierra, compania se află în discuţii cu proprietarii mai multor centre comerciale din piaţa autohtonă pentru a prelua serviciile de property management.

Paralelă cu pieţele internaţionale

De la începutul acestui an, în Bulgaria au fost finalizate doar două malluri, respectiv Mall Plovdiv şi Burgas Plaza, cu  o suprafaţă totală de 43.000 de metri pătraţi. Aceste două investiţii au crescut cu 24,5% suprafaţa de retail din ţara vecină, potrivit unui raport Foros.

Numărul proiectelor îngheţate sau abandonate a crescut ca urmare a stagnării economice a Bulgariei. Contrar previziunilor de anul trecut, nu a mai fost anunţat niciun proiect nou pentru viitorul apropiat. Trei centre comerciale au rămas doar la stadiul de schiţă, singurul nou şantier aşteptat fiind cel pentru deschiderea unui mall în aer liber în Burgas.

În Ungaria, cele mai multe investiţii în sectorul de retail erau în faze avansate de construcţie la începutul crizei financiare. Întreruperea acestor proiecte ar fi presupus cheltuieli mai mari decât cele cerute de finalizarea lor. Astfel, în prima jumătate a anului, a fost livrată o suprafaţă de 83.000 de metri pătraţi de noi spaţii de retail, potrivit DTZ.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite