Localităţile-satelit ale Capitalei, prea mici pentru malluri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În prezent, o singură companie a anunţat că va investi într-un centru comercial la periferia Bucureştiului. Creşterea accelerată a segmentului rezidenţial din localităţile-satelit ale Capitalei nu a dus şi la extinderea pieţei de retail către aceste zone.

Densitatea oraşelor din jurul Bucureştiului nu este încă suficient de mare pentru a justifica apariţia de proiecte mari de cumpărături.

Cu toate acestea, piaţa centrelor comerciale din Capitală poate susţine până la 20 de proiecte, atât în oraş, cât şi în localităţile-satelit, consideră Răzvan Gheorghe, Managing Partner Cushman & Wakefield Activ Consulting. „La periferii, pentru a rămâne profitabile, este nevoie de şase-şapte proiecte”, spune Gheorghe.

Până în prezent, la marginea Bucureştiului a fost anunţat un singur proiect de centru de cumpărături, potrivit unei analize a companiei Spiegelfeld International. Divizia imobiliară a grupului austriac Erste, Sparkassen Immobilien, şi-a arătat intenţia de a construi un mall de 45.000 de metri pătraţi la Jilava.

 „În contextul actual al pieţei, un centru de cumpărături cu o astfel de suprafaţă în zona Jilava este un proiect îndrăzneţ”, spune IlanLaufer, General Manager Retail Group. Cele mai apropiate centre de cumpărături de  Jilava sunt Liberty Center, din cartierul bucureştean Rahova, şi Sun Plaza, din Berceni.

Periferiile nu sunt zone de cumpărături

Laufer consideră că orice investiţie într-o localitate cu mai puţin de 60.000 de locuitori este una riscantă. „Localităţile-satelit sunt favorizate pentru dezvoltări rezidenţiale, dar, în prezent, acest lucru nu justifică investiţia într-un centru comercial”, spune Laufer.

În zone precum Pipera sau Mogoşoaia pot fi profitabile locaţii de mici dimensiuni, care să cuprindă un număr limitat de facilităţi destinate distracţiei şi relaxării, precum cafenele, restaurante, săli de cinema şi de fitness. „Oraşele de la periferii nu sunt zone destinate cumpărăturilor”, consideră Laufer.

Chiar şi proiectele de mici dimensiuni sunt, în general, situate în zone dens populate, în apropierea altor proiecte comerciale importante, se arată într-o analiză a companiei de consultanţă imobiliară Atisreal.

Retailerii internaţionali preferă mallurile

Piaţa de retail va fi marcată în următoarele 12 luni de o activitate intensă de dezvoltare. „Construcţia de malluri va fi cel mai

image

important factor ce va determina extinderea pieţei”, anticipează analiştii Atisreal. Lipsa spaţiilor stradale de calitate şi chiriile excesiv de mari din Bucureşti au lăsat ca unică alternativă pentru extinderea retailerilor centrele de cumpărături de tip mall.

În prima jumătate a anului, piaţa de profil şi-a continuat evoluţia datorită cererii venite de la aceştia. „Dezvoltatorii au fost încurajaţi de continua expansiune a comercianţilor internaţionali şi locali, tendinţă reflectată de volumul crescut al stocului de spaţii înregistrat în primele şase luni ale anului”, mai spun specialiştii Atisreal.

Nivelul în creştere al cheltuielilor de consum şi obiceiurile de cumpărare ale populaţiei au determinat creşterea numărului de companii internaţionale dornice să-şi deschidă spaţii comerciale în proiecte de calitate din zone atractive.

Paralelă cu pieţele internaţionale

Retailerii internaţionali sunt în continuare interesaţi să pătrundă pe pieţele emergente. America Latină este regiunea cea mai căutată în prezent. Argentina, Brazilia, Chile şi Mexic sunt ţările pe care jucătorii din domeniu mizează pentru extindere în următorii cinci ani.

Spaţiile comerciale disponibile joacă un rol important în alegerea ţărilor în care retailerii urmează să îşi extindă afacerile. Cei mai mulţi sunt interesaţi de malluri şi de spaţii stradale centrale. Patru din cinci retaileri spun că, dacă nu găsesc o locaţie mulţumitoare, preferă să nu intre în acea ţară.

India, Ucraina, Rusia şi Turcia sunt principalele pieţe europene unde jucătorii din retail intenţionează să investească în viitorul apropiat pentru a-şi creşte afacerile, potrivit unui studiu al companiei de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis.

image

La periferii, pentru a rămâne profitabile, este nevoie de şase-şapte proiecte.

image



Răzvan Gheorghe Managing Partner Cushman & Wakefield Activ Consulting

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite