Garsoniera de 27.000 de euro se întoarce!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Singurele tranzacţii care mai au loc în Capitală în această perioadă sunt cele cu imobile cuprinse în aşa-numitele „oferte de urgenţă“.Apartamentele vândute din nevoia stringentă de lichidităţi a proprietarilor stau pe piaţă cel mult o săptămână.

„Berceni, BCR, confort 1 decomandat, stradal, două balcoane, centrală termică, mobilat Neoset, vedere mixtă, zonă verde, scară curată, zonă liniştită, gresie, faianţă, uşă metalică, parchet, termopan, garaj, accept credit, urgent, negociabil, 27.500 de euro.“ Iată un anunţ publicat recent pe un site de profil. O ofertă ce s-ar fi încadrat, cu doar un an şi jumătate în urmă, în domeniul fantasticului.

Astăzi, aceasta pare să reprezinte singurul segment ce încă mai funcţionează în piaţa rezidenţială autohtonă. Presaţi de nevoia de lichidităţi, tot mai mulţi proprietari îşi scot apartamentele la vânzare „în regim de urgenţă”. Preţurile sunt, în mod firesc, sub media de listare din piaţă. Principalul avantaj constă în faptul că plata se face cash în 90% dintre cazuri, potrivit lui Marian Micu, directorul agenţiei Casa Voastră.

15% dintre oferte, la „urgenţă”

În acest context, numărul ofertelor de acest tip se ridică astăzi la 15% din total. Un nivel semnificativ mai ridicat faţă de 2008, când ponderea era de sub 5%, spune Ioan Sorin Roşu, directorul agenţiei imobiliare Apulum 94. Cererea este, şi ea, pe măsura ofertei. Marian Micu estimează că numărul de tranzacţii derulate cu astfel de proprietăţi a crescut cu circa o treime comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2007.

În condiţiile unui acces strict limitat la finanţare bancară, cel mai sensibil punct pentru cei care vor cu adevărat să-şi cumpere o casă este, în mod firesc, preţul. În consecinţă, majoritatea clienţilor care apelează la serviciile unei agenţii la ora actuală caută astfel de oferte. Acesta este şi motivul pentru care, ori de câte ori astfel de proprietăţi apar pe piaţă, ele se vând rapid. „Ofertele de urgenţă nu durează mai mult de o săptămână, se încadrează între două şi şapte zile”, subliniază Micu.

Acesta aduce exemplul unei garsoniere al cărei preţ standard de piaţă ar fi fost de circa 38.000 de euro. Pentru că avea nevoie rapid de bani, clientul a fost dispus să o scoată la vânzare cu 35.000 de euro. Efectul a fost unul notabil. Au fost zece potenţiali clienţi dispuşi să plătească preţul acesta, în decurs de doar câteva zile, spune directorul Casa Voastră.

Deşi stă considerabil mai bine comparativ cu alte segmente ale pieţei autohtone, cel al ofertelor de vânzare în regim de urgenţă nu a scăpat totuşi neafectat de criza economică. Comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2007, preţurile unor astfel de proprietăţi au scăzut, valoric, cu până la 50%, estimează Micu. Acesta precizează însă că, până de curând, astfel de situaţii nu erau urgenţe în adevăratul sens al cuvântului, ci, mai degrabă, „o promovare mascată”. Acum însă, când oamenii chiar au nevoie de lichidităţi, acest lucru se vede în mod special la preţ.

Deschidere redusă spre negociere

Există însă şi un dezavantaj din prisma cumpărătorului. Spre deosebire de anunţurile obişnuite de vânzare, marja de negociere în cazul unor astfel de oferte este considerabil mai mică. Astfel, disponibilitatea proprietarului de a lăsa la preţ se ridică la 500, maximum 1.000 de euro, faţă de 3.000-5.000 de euro, în cazul unor oferte obişnuite.

Randamentul investiţiei prin ochiul specialistului

În momentul de faţă, piaţa tranzacţiilor cu apartamente este destul de „închisă”. Cu toate acestea, ofertele „bune”, adaptate la condiţiile actuale ale pieţei, se epuizează rapid. În piaţă există destui cumpărători pregătiţi să identifice şi să valorifice astfel de oportunităţi. 

Diferenţa de preţ dintre o locuinţă scoasă pe piaţă în mod normal şi una similară vândută „în regim de urgenţă” poate ajunge la circa 40% din cea dintâi valoare. Astfel, o garsonieră care ar costa în mod obişnuit 50.000 de euro s-ar putea vinde cu 30.000-35.000 de euro.

ll Per ansamblu, preţurile la apartamentele vechi tind să se adapteze la noul context al pieţei. Este probabil ca acestea să mai înregistreze o uşoară corecţie şi în perioada următoare.

Răzvan Petrişor
director general Artimob

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite